Is het OK om een elektrische auto aangesloten te laten?

Moderne EV’s zijn uitgerust met geavanceerde batterijbeheersystemen die ontworpen zijn om overladen van de batterij te voorkomen. U kunt uw EV dus aangesloten laten als u hem niet gebruikt, maar het is niet aan te raden om uw auto elke nacht tot 100% op te laden.

Dit betekent dat het voor de gezondheid van de batterij op lange termijn het beste is om uw auto tussen 50% en 80% van de lading te houden. Vermijd extreme pieken en dalen zoals 0% of 100% omdat dit de slijtage van de batterij kan vergroten.

Als u van plan bent uw EV maandenlang te laten staan, kunt u hem beter aangesloten laten. Als u echter maar een dag of twee weggaat, moet u de batterij opladen tot 80% en de stekker uit het stopcontact halen. Wat u ook doet, laat uw EV niet zitten met een extreem lage laadstatus.

Hoewel deze aanbevelingen van toepassing zijn op de meeste EV’s die er zijn, is het altijd het beste om de handleiding te raadplegen om te beslissen wat de beste manier is om te doen. Batterijen moeten onderhouden worden, dus als je een batterij met lange levensduur wilt, mag je dat nooit verwaarlozen.

Thuis opladen

Als je je EV ’s nachts kunt opladen, moet je altijd een niveau 2-lader gebruiken, want een niveau 3-snellader is niet nodig. Hoewel de oplaadtijden van niveau 3 snelladers aanzienlijk beter zijn, eist langdurig gebruik van dergelijke laders wel zijn tol op de algemene gezondheid van de batterij.

Een niveau 2-lader heeft echter 7-9 uur nodig om de batterij volledig op te laden, wat voldoende zou moeten zijn. Het is vermeldenswaard dat het niet nodig is om uw auto elke nacht op te laden als u niet regelmatig lange afstanden aflegt, omdat de meeste EV’s meer dan 200 mijl kunnen afleggen met een fatsoenlijk batterijpercentage.

  Wat is de levensduur van een elektrische auto?

Tesla raadt aan om uw EV elke nacht op te laden tot 90% van de lading. Voor een beetje context, Tesla zegt dat een ontkoppelde Tesla batterij elke dag ongeveer 1% van de lading verliest, afhankelijk van de buitentemperatuur en de temperatuur van de batterij.

Dit betekent dat u veel kilometers uit uw Tesla kunt halen, zelfs als hij maandenlang heeft stilgestaan. Als alle overbodige systemen zoals de Sentry Mode of fast wake-up worden uitgeschakeld, zou de ”Phantom battery drain” volgens Tesla moeten dalen tot een verwaarloosbaar niveau.

Opladen op openbare plaatsen

Als u uw auto voornamelijk oplaadt in de buurt van uw werk of op andere openbare plaatsen, is het niet oké om de stekker in het stopcontact te laten zitten nadat u een volle lading hebt bereikt. Veel mensen vertrouwen op deze oplaadpunten voor het noodzakelijke bijvullen, maar als iemand deze oplaadpunten gebruikt als parkeerplek, zou hij een boete moeten krijgen en een verbod om deze oplaadpunten te gebruiken.

Het gebeurt vaak dat je een oplaadstation binnenrijdt en daar urenlang auto’s ziet staan. Soms zijn die auto’s niet eens EV’s, maar gewoon een gewone kerel op de Walmart parkeerplaats in een Nissan Altima die kersenbonbons wil kopen.

Naast het feit dat je geen openbare lader kunt gebruiken, zijn de laders soms niveau 2 laders, en andere keren zijn het niveau 3 snelladers. Als u van plan bent uw auto snel op te laden, kunt u gewoon een snelle stop maken, wat koffie drinken, wat snacks kopen, en uw auto is in een mum van tijd weer 100%.

  Beste SUV's voor lange bestuurders

Factoren die uw batterij sneller doen verslijten

Er zijn veel factoren die kunnen bepalen hoe goed een batterij de tand des tijds doorstaat. Extreme temperaturen zijn ruw voor de batterij en kunnen de slijtage aanzienlijk vergroten. Hoewel u uw batterij in de meeste gevallen niet kunt overladen, kan het de batterij ook beschadigen als u hem op een zeer hoge of zeer lage capaciteit houdt.

Vermijd koste wat het kost volledige ontladingen van de batterij, want deze kunnen schadelijk zijn voor uw batterij. Snelladen mag alleen gebeuren als u het nodig hebt, dat wil zeggen dat u ’s nachts maximaal moet opladen met een niveau 2-lader.

U moet ook vermijden om gedurende langere perioden te snel te rijden. Hetzelfde geldt voor voortdurend snel optrekken, want beide kunnen de batterij zeer snel verhitten. Haal de stekker uit het stopcontact als u de 100% laadstatus hebt bereikt, want de auto hoeft niet meer aangesloten te zijn.

FAQ Sectie

Hoeveel kost het om een EV op te laden aan een laadstation?

Een kWh elektriciteit kost ongeveer $0,13 en de meeste auto’s verbruiken ongeveer 33 kWh per 100 mijl. Een mijl kost dus ongeveer 0,04 dollar, terwijl een gewone benzineauto ongeveer 0,15 dollar per mijl kost. Dus als u uw 66 kWh batterij wilt opladen, kost u dat 9 dollar voor een volledige oplaadbeurt.

  Wat zijn de nadelen van het bezit van een Tesla?

Het is vermeldenswaard dat sommige laders volledig gratis zijn, terwijl andere meer kunnen kosten. Dit zijn de gemiddelde schattingen om te bepalen hoeveel een volledige oplaadbeurt kost. Vergeleken met een auto met verbrandingsmotor, lijkt het inderdaad goedkoop.

Kun je een elektrische auto duwen als hij stuk gaat?

Veel mensen weten dit niet, maar je mag een EV nooit duwen wanneer hij zonder stroom komt te zitten of wanneer hij stuk gaat. EV’s zijn uitgerust met specifieke tractiemotoren die ontworpen zijn voor regeneratieve remtaken. Dit betekent dat ze tot taak hebben verloren energie terug te winnen, iets wat deze motoren niet kunnen doen als de systemen zijn uitgeschakeld.

Als u de auto echter duwt, kunnen deze motoren beschadigd raken, en als u uw auto over langere afstanden duwt, kunnen deze motoren zelfs volledig worden vernield. Het is altijd het beste om gewoon een dieplader te bellen, en de auto alleen te duwen als het extreem noodzakelijk is.

Kan je een EV draadloos opladen?

Hoewel nog steeds niet op grote schaal, wint draadloos opladen langzaam aan tractie omdat de oplaadefficiëntie gestaag verbetert. Deze technologie is echter nog niet ver genoeg om het gewone opladen met een kabel te vervangen, en daar zal voorlopig ook geen verandering in komen.

Voor de meeste draadloze EV-laders moet je extra werk verrichten of specifieke geavanceerde apparatuur aanschaffen die het toch al bedraad maakt. Hoewel het idee verleidelijk is, moeten we nog een draadloze lader zien die efficiënt en betaalbaar genoeg is.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts