Kan een hybride batterij worden gerepareerd?

Een hybride batterij kan worden vervangen, gereviseerd of opnieuw gebalanceerd. Tussen deze drie mogelijkheden is het vervangen van een versleten batterij de beste optie vanuit het oogpunt van functionaliteit. Een gloednieuwe batterij kan echter meer dan $4000 gloednieuwe kosten, terwijl een gebruikte u ook minstens $2500 kan kosten.

Het reconditioneren van batterijen is een proces waarbij afzettingen van sulfaatkristallen van het oppervlak van een batterijplaat worden verwijderd. Dergelijke sulfaatafzettingen ontstaan door ontlading van de batterij en elke Lithium-Ion batterij is vatbaar voor dergelijke afzettingen aan het oppervlak.

Het opnieuw in evenwicht brengen van batterijen is een proces dat tot doel heeft consistente capaciteiten te bereiken door meerdere verschillende batterijcellen. Dergelijke variaties in capaciteit zijn te wijten aan onzuiverheden in de batterij, fabricageproblemen, veroudering van de cellen of blootstelling aan de omgeving.

In wezen kan een hybride batterij worden gerepareerd, zelfs als deze fysiek beschadigd is. Dit proces houdt meestal in dat de beschadigde cellen worden vervangen, maar dit moet worden gedaan door getrainde professionals omdat batterijen gevaarlijk kunnen zijn als u niet weet wat u doet.

Vernieuwen van batterijen

Wanneer er sulfaatkristallen op de accuplaat verschijnen, vertaalt zich dat meestal in slechtere oplaadtijden, minder efficiëntie en een lagere algehele accucapaciteit. Het doel van het reconditioneren of opknappen van accu’s is het verwijderen van deze sulfaatafzettingen en het aanvullen van de elektrolytoplossing in de accu zelf.

Dit betekent dat de batterij nu weer als nieuw kan werken. Hoewel voor dit proces geen ingenieursdiploma vereist is, moet het aan professionals worden overgelaten, vooral als u een lithium-ionbatterij wilt reviseren.

  Beste auto voor nieuwe ouders

Lood-zuur accu’s zijn echter veel veiliger en gemakkelijker te reviseren, maar aangezien de groei van hybride auto’s op lithium-ion accu’s steeds groter wordt, moet u dit nooit zelf proberen.

Lithium-Ion accu’s zijn delicaat, precies gemaakt, en gevaarlijk, en elk soort onderhoud of reparatie moet altijd worden overgelaten aan professionals.

Batterij herbalancering

Het opnieuw in evenwicht brengen van batterijen of het herverdelen van batterijen is een proces dat gericht is op het bereiken van continue en gelijke capaciteitsniveaus in alle afzonderlijke batterijcellen. Een evenwichtige batterij is efficiënter, dus als alle individuele cellen in perfecte harmonie zijn, kan de batterij optimale prestaties en een lange levensduur bieden.

SOC is een term die wordt gebruikt om de laadtoestand aan te duiden, aangezien deze steeds relevanter wordt naarmate de batterij langer in gebruik is. Kleine variaties tussen verschillende individuele cellen zijn te verwaarlozen, maar deze worden groter naarmate de tijd verstrijkt en meer cellen uit balans raken.

De meeste batterijpakken worden ook geleverd met specifieke automatische batterijbalancers die zijn ontworpen voor batterijpakken die zijn opgebouwd uit meer dan één cel in serie. Het verschil met parallelle cellen is dat deze elkaar op natuurlijke wijze in evenwicht houden omdat ze steeds rechtstreeks met elkaar verbonden zijn.

Om dit zo goed mogelijk te doen, moet de accu volledig worden ontladen en later, nadat de diepe laadcyclus is voltooid, tot het maximum worden opgeladen. Dit zou de oorspronkelijke capaciteit van de batterij moeten herstellen, wat meestal betekent dat de batterij nu langer meegaat.

  Luxe auto's met lage onderhoudskosten

Vervanging repareren

Zoals eerder gezegd, kunnen batterijen worden gerepareerd. Dat is echter niet altijd het geval. Als u uw accu zodanig fysiek beschadigt dat hij niet meer te repareren is, is de enige optie die u overhoudt het investeren in een gloednieuwe accu.

Een gloednieuwe accu kost veel geld, wat betekent dat u kunt rekenen op een investering van meer dan $3000-$6000. Naast het betalen voor de accu, moet u deze soms ook verzekeren, verzenden en installeren, wat allemaal nog meer geld kost.

Als de situatie zich voordoet, kunt u ook een gebruikte batterij kopen. De prijzen hiervan kunnen variëren, afhankelijk van de grootte, leeftijd, capaciteit en beschikbaarheid. Ook wat de prijs betreft, moet u rekening houden met een minimum van $2000-2500 als u een degelijke batterij wilt zonder rekening te houden met extra kosten.

Het is vermeldenswaard dat een gloednieuwe batterij een must is voor auto’s die gebouwd zijn om prestaties te bieden boven al het andere. Dit betekent dat auto’s zoals de Ferrari SF90 Stradale, McLaren P1, Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spyder, of elke andere high-performance auto gewoon een gloednieuwe batterij moeten krijgen.

FAQ Sectie

Kun je met een hybride rijden zonder de batterij?

De meeste hybride voertuigen zijn ontworpen om over te schakelen tussen de verbrandingsmotor en de elektrische motor om een superieure brandstofefficiëntie te bereiken. Hoewel de meeste hybrides niet zonder de batterij kunnen worden gereden omdat dit zou kunnen leiden tot ernstige schade aan de hybride systemen, zijn sommige wel in staat om zonder batterij te rijden.

Hybrides zijn meestal gebouwd op een zogenaamd ”Parallel Systeem”, wat betekent dat de elektromotor en de verbrandingsmotor altijd samenwerken, terwijl andere zoals bijvoorbeeld de Toyota Prius anders zijn gebouwd. Deze kunnen zonder accu rijden, maar dat moet alleen voor noodgevallen gereserveerd worden.

  Wat zijn de problemen met hybride auto's?

Wat is de garantie op de batterijen van de meeste hybride auto’s?

De overgrote meerderheid van de fabrikanten van hybride auto’s bieden een garantie van acht jaar of 80k-100k mijl op hun batterijen. Er zijn een paar merken die tot 12 jaar garantie bieden, maar deze kosten meestal toch meer geld.

Dit betekent dat de accu onder garantie moet worden vervangen, wat u een hoop geld zou moeten besparen. Wees op uw hoede voor tweedehands hybride auto’s en probeer altijd auto’s te kopen die nog in aanmerking komen voor garantie-uitbreidingen.

Kunt u een fysiek beschadigde hybride batterij repareren?

Er zijn veel verongelukte hybride auto’s. Sommige worden gebruikt voor reserveonderdelen, andere worden volledig gesloopt, maar het merendeel wordt gerepareerd. Dit betekent meestal dat een fysiek beschadigde batterij moet worden gerepareerd, wat zowel gevaarlijk als duur kan zijn. Hoewel dit een mogelijkheid is, hangt de repareerbaarheid sterk af van de mate van schade die de batterij heeft opgelopen.

Om een fysiek beschadigde batterij te repareren, moeten alle beschadigde afzonderlijke batterijcellen worden vervangen. Dit is zinvol als slechts een klein deel van de accu beschadigd is en de rest van de accu nog steeds in staat is voldoende stroom te leveren. Neem uw auto mee voor een inspectie in een erkend reparatiebedrijf voordat u een beslissing neemt.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts