Porsche vs. Ferrari Betrouwbaarheid – Wat is beter?

Zowel Porsche als Ferrari maken opwindende, exclusieve en snelle luxe- en exotische auto’s. Maar ze doen dat op totaal verschillende manieren. Porsche is berekend. Het is conservatief, maar toch expressief. En het belangrijkste, het is meer benaderbaar, zoals een Omega-uurwerk.

Ferrari, aan de andere kant, is een legende. Het is op zoek naar aandacht en exclusief, net als een Rolex-uurwerk. De kans om dagelijks een Ferrari te zien is vrij zeldzaam, behalve in een paar supercar-rijke steden zoals Monaco. Porsches, daarentegen, zijn veel gewoner en het is minder een gelegenheid om er een te zien.

Dergelijke kwaliteiten spelen wel een grote rol als het gaat om betrouwbaarheid. De meeste Porsches zijn gemaakt om dag in dag uit mee te rijden. U kunt erop vertrouwen dat een degelijke Duitse Porsche betrouwbaar is, ongeacht de omstandigheden of de kilometerstand.

Ferrari’s, aan de andere kant, zijn Italiaans. Net als hun landgenoten, zijn ze veel meer temperamentvol. Je weet nooit wat er met een Ferrari kan gebeuren. Porsches zijn zonder twijfel veel betrouwbaarder, maar Ferrari’s hebben een paar trucjes die het speelveld een beetje gelijktrekken.

Porsche geeft voorrang aan betrouwbaarheid

Volgens veel betrouwbaarheidsindexen van de laatste jaren behoort Porsche tot de besten. Dat was een decennium of twee geleden niet het geval, toen Porsche moeite had om betrouwbare auto’s te maken die pasten bij het prijskaartje dat doorgaans aan een Porsche hangt.

Maar in de afgelopen jaren is Porsche erin geslaagd de mouwen op te stropen en een nummer 2 positie te bereiken op de J.D. Power betrouwbaarheidsindex hitlijsten, alleen verslagen door Lexus. Volgens Porsche insiders is de reden waarom Porsches zo betrouwbaar zijn, het feit dat het Porsche personeel betrouwbaarheid hoog in het vaandel heeft staan.

  Porsche vs. Jaguar: Betrouwbaarheid

Een andere reden waarom Porsches zo betrouwbaar zijn, is het feit dat veel Porsche-eigenaren hun auto’s onderhouden zoals de bedoeling is. Goed onderhoud speelt een grote rol als het gaat om betrouwbaarheid op de lange termijn, en Porsche klanten weten dat, ook al zijn de onderhoudskosten van Porsche soms astronomisch hoog.

Het meest betrouwbare Porsche model is de Porsche 911, dankzij decennia van vallen en opstaan en een ongelooflijk goed geïnformeerde en aanhoudend trouwe klantenkring. Het minst betrouwbare Porsche model is de Boxster, maar de betrouwbaarheidsniveaus liggen nog steeds boven het industriegemiddelde.

Ferrari is leuker dan betrouwbaar

De betrouwbaarheid van Ferrari is niet te vergelijken met die van Porsche, omdat Porsche VAG heeft en Ferrari Ferrari. Dat gezegd zijnde, Ferrari’s worden gekocht met emotie en gereden met emotie, en in dergelijke omstandigheden, zijn de niveaus van betrouwbaarheid en bruikbaarheid enigszins vervaagd.

En dat zou ook zo moeten zijn als je een middenmotor Rosa Corsa Ferrari supercar rijdt. Dit gezegd zijnde, moet er ook regelmatig met Ferrari’s worden gereden om goed te functioneren, maar dat is zelden het geval omdat de waarde die aan Ferrari’s wordt toegekend sterk afhankelijk is van de mate van gebruik en het aantal kilometers dat wordt afgelegd.

Dit betekent dat veel Ferrari’s alleen voor speciale gelegenheden worden gebruikt, wat nadelig kan zijn voor sommige mechanische en elektrische aspecten van een Ferrari. Alle Ferrari-modellen moeten bijvoorbeeld aan een druppellader worden aangesloten, anders raakt de accu snel leeg.

  Audi vs. Mercedes: Betrouwbaarheid

Als dit gebeurt, kunnen verschillende onderdelen defect raken, wat kan resulteren in exorbitante reparatiekosten. Ferrari’s zijn gemaakt om opwinding en prestaties te leveren, terwijl Porsches in de meeste gevallen wat “gewoner” zijn. Dit speelt een grote rol bij de betrouwbaarheid en de onderhoudskosten.

Onderhoudskosten Porsche zijn duur, die van Ferrari torenhoog

In het algemeen behoren zowel Ferrari als Porsche tot de duurste merken als het op onderhoud aankomt. Maar tussen de twee, Ferrari’s kosten veel meer in aanschaf en onderhoud. Hoewel Porsches ook duur zijn in onderhoud, komen ze niet in de buurt van Ferrari’s.

Een Ferrari is het ultieme statussymbool, zeker als je de onderhoudskosten in aanmerking neemt. Maar wat Ferrari goed doet, is dat u bij elke nieuwe Ferrari die u koopt, een gratis 7-jarig service- en onderhoudsplan bij de prijs inbegrepen krijgt, en u kunt dit plan verlengen tot maximaal 15 jaar.

De verlenging van het plan kost gewoonlijk $4-5k, en de 8-cilinder modellen zullen minder kosten in vergelijking met een 12-cilinder auto, vooral een middenmotor V12 supercar. Porche biedt niet zo’n lang onderhoudspakket, maar de onderhoudskosten zijn niet zo hoog.
Dat gezegd hebbende, is het kopen van een Ferrari zonder zo’n pakket een mogelijke financiële zelfmoord, vooral als u enkele van de meer limited-edition klassieke Ferrari-modellen bezit. Porsche-reserveonderdelen zijn in de meeste gevallen gemakkelijk verkrijgbaar, wat niet het geval is bij een Ferrari.

  Aston Martin DB11 betrouwbaarheid

FAQ

Wat is het kernverschil tussen Ferrari en Porsche?

Ferrari’s zijn exclusiever, luxueuzer, begeerlijker en duurder. Porsches zijn praktischer, betrouwbaarder, goedkoper in aanschaf, maar nog altijd luxueus.

Elke Ferrari die er is, wordt geclassificeerd als een supercar, terwijl Porsche een paar modellen maakt die gemakkelijk voor een Audi of een BMW worden aangezien. Ferrari doet dat niet, en dat is een van de redenen waarom de merknaam Ferrari een van de meest waardevolle op de planeet is.

Is Ferrari sneller dan Porsche?

In tegenstelling tot wat velen denken, zijn Porsches sneller van 0 tot 100 km/u, maar Ferrari’s zijn sneller als het op topsnelheid aankomt. Een Porsche 911 Turbo S rijdt in minder dan 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Daar kan bijna geen Ferrari aan tippen.

Maar Ferrari’s zijn beter in het topsegment: veel modellen halen gemakkelijk de 210 km/u, als u er de ruimte voor hebt natuurlijk.

Wat zijn de waardevolste Porsche en Ferrari modellen ooit gemaakt?

Een tijdlang was de duurste Ferrari ooit een Ferrari 250 GTO uit 1963 die in 2013 voor een astronomische 52 miljoen dollar werd verkocht. Een andere 250 GTO wist in 2018 voor een eye-watering 70,2 miljoen dollar te verkopen.
Er zijn door de jaren heen heel wat miljoenen Porsches verkocht, maar de Le Mans Porsche 917K uit 1970 is recordhouder met een miezerige 14 miljoen dollar, wat absolute peanuts is in vergelijking met een 250 GTO.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts