De Ford 2.3 EcoBoost-motor is een 4-cilinder turbomotor die is ontworpen om compacte, middelgrote en grote auto’s, pick-ups en bepaalde bedrijfswagens aan te drijven. De motor werd voor het eerst geïntroduceerd in 2015 om de Lincoln MKC aan te drijven en is sindsdien het kloppende hart van veel Ford-modellen zoals de Focus, de Explorer, de Mustang en de Ranger.
Als het gaat om betrouwbaarheid, lijkt de 2.3 EcoBoost redelijk betrouwbaar te zijn, maar de motor is nog niet zo lang uit voor ons om met vertrouwen te zeggen dat hij de tand des tijds zal kunnen doorstaan als sommige iconische motoren van Ford. Het vermogen varieert van 270 tot 345 pk, wat inderdaad een prijzenswaardig getal is voor de omvang van deze motor.
De EcoBoost heeft last van hoge bedrijfstemperaturen die een groot aantal problemen kunnen veroorzaken. Hij heeft ook last van koolstofafzetting die moet worden gereinigd om het vermogen en de levensduur van de motor te behouden. We moeten ook vermelden dat de koppakking het kan begeven, vooral bij vroegere RS-modellen.
Om deze lijst af te sluiten, moeten we ook problemen met de turbolader en overmatig olieverbruik vermelden, die beide de prestaties van de motor ernstig kunnen beïnvloeden. Al met al is de 2.3L EcoBoost een goede motor die lang meegaat als je er goed voor zorgt.
Ford 2.3 EcoBoost – Problemen met oververhitting
De allereerste terugroepactie voor de 2.3L EcoBoost was omdat de motor veel te heet werd, vooral aan de onderkant van de motor. Ze realiseerden zich dat de uitlaat een beetje te heet liep en mogelijk veel omliggende draden kon beschadigen, vooral die van de handrem, brandstofdampleidingen en de brandstoftank zelf.
Dit is niet het enige probleem met de 2.3 EcoBoost, want we moeten ook melding maken van oververhittingsproblemen bij performancemodellen als de Focus en de Mustang. Hoewel de intercooler de 2.3L motor zonder problemen kan afkoelen bij normale Ford auto’s, kunnen performance auto’s vaker oververhit raken.
Ford 2.3 EcoBoost – Problemen met koolstofafzetting
Koolstofafzetting op de kleppen is niet noodzakelijk een probleem, want als je het schoonmaakt, heb je absoluut geen zorgen. Als u het echter niet regelmatig schoonmaakt, zal uw motor uiteindelijk problemen krijgen. Deze koolstofafzettingen zullen uiteindelijk leiden tot een beperkte luchtstroom in de motor, die een groot aantal andere problemen kan veroorzaken.
Veel mensen beseffen niet eens dat koolstofafzetting een ding is en ze merken het gebrek aan vermogen niet eens. Als u echter in een prestatiegerichte auto rijdt, is het laatste wat u wilt minder vermogen. Walnootstralen is de best mogelijke reinigingsmethode en het kost u waarschijnlijk zo’n 300 tot 600 dollar om het te doen.
Ford 2.3 EcoBoost – Koppakkingsproblemen
Dit probleem is bijna volledig exclusief voor de Ford Focus RS die, om een of andere reden, werd geleverd met een verkeerde koppakking die oorspronkelijk bedoeld was voor een Mustang. Dit probleem is volledig opgelost en er zouden geen Focus RS-modellen meer moeten zijn met dit probleem.
Als u echter geïnteresseerd bent in het kopen van een gebruikte Focus RS, let dan goed op, want het kan leiden tot zeer dure reparaties. Ford heeft gegevens over dit probleem, dus bel uw plaatselijke dealer voordat u een gebruikte Focus RS koopt.
Ford 2.3 EcoBoost – Turbocharger problemen
EcoBoost motoren met natuurlijke aanzuiging hebben geen turbolader, wat zowel een goede als een slechte zaak is. Om te beginnen profiteren de motoren zonder turbo van een lineaire vermogensband, maar om te beginnen hebben ze niet veel vermogen.
Turbo’s zijn veel krachtiger en waarschijnlijk leuker om mee te rijden, maar de turbolader kan het begeven en het kost veel geld om hem te repareren. Sommigen hebben zelfs gezegd dat Ford een nieuwe turbolader bijna evenveel kost als de hele motor zelf, dus wees daar voorzichtig mee.
Ford 2.3 EcoBoost – Problemen met olieverbruik
De Ford 2.3 EcoBoost staat er ook om bekend dat hij soms te veel olie verbrandt zonder duidelijke reden. Let goed op uw motoroliepeil, want dat kan een motor voortijdig met pensioen sturen. Als uw motor een beetje te droog wordt, gaat hij zichzelf van binnenuit beschadigen, en mogelijk zelfs volledige motoruitval veroorzaken.
Dit kan alleen worden hersteld door de motor volledig te vervangen, wat, zoals we eerder bespraken, veel geld kost.
FAQ Sectie
Hoe lang gaat een Ford 2.3 EcoBoost mee?
De Ford 2.3 EcoBoost-motor zou absoluut zonder problemen minstens 200.000 mijl moeten meegaan voordat er serieuze reparaties nodig zijn. Dit is echter sterk afhankelijk van hoe goed en hoe vaak u uw motor onderhoudt. Zelfs ’s werelds meest betrouwbare aandrijflijnen gaan nog geen jaar mee als ze niet goed worden onderhouden.
Het lijkt erop dat er enkele problemen zijn die de 2.3 EcoBoost met pensioen kunnen sturen, maar als u waakzaam blijft en uw best doet, is de kans groot dat uw 2.3 EcoBoost het nog heel lang volhoudt.
Hoe efficiënt is de Ford 2.3 EcoBoost-motor?
De 2.3 EcoBoost-motor is misschien niet de meest efficiënte 4-cilindermotor op de markt. We moeten wel beseffen dat de 2.3 EcoBoost in veel varianten meer dan 300 pk levert, dus u kunt niet verwachten dat hij even efficiënt is als een Hyundai 4-cilinder aandrijflijn.
Om precies te zijn, de Ford Mustang met deze 2.3 EcoBoost motor is beoordeeld op 22MPG in de stad en 31MPG op de snelweg. Als u bedenkt hoe krachtig deze motor is, zijn deze MPG-cijfers echt goed.
Is de Ford 2.3 EcoBoost beter dan de V8?
De 2.3 EcoBoost is veel goedkoper in aanschaf, veel goedkoper in reparatie, veel goedkoper in gebruik en veel efficiënter. De 2.3 EcoBoost is in bijna alle opzichten de betere motor, maar de mensen zullen altijd meer van de 5.0L V8 houden omdat het een natuurlijk opgezogen grote V8 is die geweldig klinkt.