De Renault Captur werd voor het eerst geïntroduceerd voor het modeljaar 2013 als een compacte crossover SUV. De tweede generatie van de Renault Captur kwam uit in 2019 en krijgt binnenkort zijn mid-life cycle refresh. De tweede generatie is ook iets groter gemaakt dankzij een 20 mm langere wielbasis waardoor de Captur ruimer is geworden op de achterbank.
Wat de rechtstreekse verkoop betreft, is de Captur een van de best verkopende Renaults van het moderne tijdperk, wat heel logisch is aangezien het een stijlvolle, stedelijke crossover SUV is. In dit artikel bespreken we alle veel voorkomende problemen met de Renault Captur en vertellen we u waar u op moet letten als u er een wilt kopen.
De meest voorkomende problemen zijn elektrische problemen die zowel klein als groot kunnen zijn. De katalysator is ook relatief problematisch als gevolg van defecte lassen, terwijl de remmen kunnen falen op auto’s gemaakt tussen 2013 en 2015. De kofferbakopener kan vast komen te zitten en sommige carrosseriepanelen zijn niet perfect uitgelijnd.
Ten slotte moeten we ook problemen met het start-stopsysteem vermelden, dat de stroom van de auto zonder reden kan onderbreken en daarna ook relatief moeilijk te starten kan zijn.
Elektrische problemen
Elektrische problemen zijn verreweg de meest voorkomende problemen met de Renault Captur. Bijna de helft van alle online gemelde problemen houdt rechtstreeks verband met de elektronica van de auto, wat betekent dat u hier goed op moet letten als u een tweedehands auto koopt. Mensen klaagden dat het navigatiesysteem defect is, terwijl ook de airco en de bedieningselementen niet meer werken.
Enkele eigenaren meldden ook problemen met koplampen die te veel dimmen, terwijl de dynamo en de accu ook een probleem kunnen zijn. Captur-modellen van juli 2019 hebben een fabricagefout waarbij de dynamo kortsluiting kan maken en brand kan veroorzaken. Deze zijn onderdeel geweest van een terugroepactie, maar het is niet duidelijk of alle 2019-modellen zijn aangepakt.
Problemen met de katalysator
Er zijn twee katalysator-gerelateerde problemen die we moeten bespreken. De eerste is dat sommige auto’s bekend staan om verstopte katalysatoren, zelfs in de vroegere levensfase van de auto. Indien mogelijk moeten deze worden gereinigd, zo niet, dan moeten ze worden vervangen.
Het tweede probleem heeft ook te maken met een specifieke terugroepactie voor veel 2019 Captur-modellen. Er wordt gezegd dat de converters niet goed op de auto zijn gelast en dus van de auto kunnen vallen. Neem zeker contact op met een Renault-dealer als u een 2019 Captur wilt kopen.
Problemen met de remmen
Enkele eigenaren van de Captur klaagden erover dat de remmen van de auto hun effectiviteit verliezen zonder aanwijsbare reden. Sommigen hebben ook problemen gemeld met de remmen die snel slijten. Beide problemen werden rechtstreeks in verband gebracht met een probleem waarbij de binnenste wielkasten tegen de remleidingen schuren en zo leiden tot gescheurde remslangen.
Dit was vooral het geval bij de vroegste Captur-modellen, dus wees op uw hoede als u in de markt bent voor een Captur uit 2013 tot 2015.
Problemen met het koetswerk
We moeten ook heel wat klachten bespreken over de uitlijning van de carrosseriepanelen van de auto, zodanig dat ze problemen kunnen veroorzaken met het mechanisme om de kofferbak te openen. Enkele bronnen stellen dat het kofferdeksel kan vastlopen en moeilijk te openen is en dat dit te wijten kan zijn aan vergrendelingsproblemen, maar ook aan problemen met de carrosseriepanelen die niet goed uitgelijnd zijn.
Problemen met het Start-Stop Systeem
Last but certainly not least staat de Captur bekend om een heleboel problemen met het start-stopsysteem, wat uw dagelijkse woon-werkverkeer echt frustrerend kan maken. Om te beginnen kunt u het start-stopsysteem niet voorgoed uitschakelen, omdat u het elke keer dat u de auto start moet uitzetten, omdat het systeem altijd wordt ingeschakeld wanneer de auto wordt uitgezet.
Ten tweede is bekend dat het systeem bij relatief hoge snelheden wordt ingeschakeld en daardoor het stuurwiel blokkeert. Ten derde hebben eigenaars gemeld dat de auto kan afslaan, maar dat hij weigert te starten. Velen hebben gemeld dat ze een paar keer op de startknop moeten drukken voordat de auto eindelijk tot leven komt.
FAQ Sectie
Moet ik de Renault Captur kopen?
Als u een moderne, goed uitziende, relatief ruime en betaalbare compacte crossover SUV wilt, is de Renault Captur een heel goede optie. De realiteit is dat deze auto’s in Europa als zoete broodjes over de toonbank gaan. De Captur heeft veel te bieden voor wie een normale auto wil, maar wie iets luxueuzer wil, zal waarschijnlijk meer willen.
Hoe dan ook, de Captur is een goede allrounder met degelijke motoren. De efficiëntie is over de hele linie erg goed, terwijl de veiligheid bij elke versie van de Captur beperkt is tot 5 starts. Hij is misschien niet snel of opwindend, maar hij doet alles wat u van een moderne dagelijkse bestuurder mag verwachten.
Welke auto’s concurreren met de Renault Captur?
Dit is een ongelooflijk competitief segment, wat betekent dat de Captur heel wat concurrenten heeft. De Nissan Juke, de Peugeot 2008, de Ford Puma, de Toyota Yaris Cross en de VW T-Cross worden vaak als de meest vergelijkbare tegenstanders beschouwd.
De nieuwe Hyundai Bayon staat ook ter discussie, terwijl de C3 Aircross rechtstreeks concurreert met de Captur. De Honda HR-V en de Seat Arona zijn rechtstreekse concurrenten van de Captur.
Is de Renault Captur duur?
De Renault Captur bevindt zich in het betaalbare/zuinige segment van de markt, wat betekent dat hij verre van duur is, maar zelfs zuinige auto’s zijn nu vrij duur geworden door de stijgende prijzen en de algemene vooruitgang van de auto-industrie.
Dit betekent dat u een licht gebruikte luxe crossover kunt kopen voor de prijs van een nieuwe Captur, maar de Captur zal nog steeds betaalbaarder zijn om mee te leven, dus de verschillen zijn er nog steeds.