Is de Renault Captur een goede auto?

Renault Captur

De Renault Captur is een compacte crossover SUV die is ontworpen om kopers aan te trekken met zijn uiterlijk, uitrusting, betaalbare prijs, betaalbare gebruikskosten en praktische bruikbaarheid. Hij bevindt zich in het meest concurrerende segment van de huidige markt, wat betekent dat het een echt goede auto moet zijn om te slagen, dus is de Renault Captur een goede auto?

In het kort, ja, de Renault Captur is inderdaad een heel goede auto, maar als u het lange antwoord wilt weten, moet u dit artikel blijven lezen. We zullen u meer vertellen over de Captur, waaronder alle motoren, het ontwerp, de praktische bruikbaarheid, de rijervaring, de betrouwbaarheid, de prijs en de praktische bruikbaarheid.

Tot slot bespreken we ook de veiligheid en hoe hij het opneemt tegen enkele van zijn grootste concurrenten. We kunnen zeggen dat de Renault Captur een immens populaire auto is in Europa, want Renault verkoopt deze als een gek.

Dat komt omdat Renault een goed afgerond pakket aanbiedt dat niet inlevert wat bekend staat als het meest aantrekkelijk voor kopers van zuinige auto’s. Dus, als u meer wilt weten over de Captur, en er mogelijk zelfs een wilt kopen, lees dan zeker dit artikel om erachter te komen waarom u hem zou moeten kopen!

De aandrijflijn

De eerste generatie Captur heeft zowel benzine- als dieselmotoren, terwijl de tweede generatie Captur alleen benzinemotoren heeft en ook een enkel hybride model. De benzinemotoren variëren van de kleinste 0.9L 3-cilinders die nauwelijks meer dan 90 pk leveren tot de krachtigste 1.4L 4-lijnmotoren met 150 pk, die ook de beste benzinemotoren zijn die u kunt kopen.

  Peugeot e-208 vs Renault Zoe - Welke is beter

De Captur van de eerste generatie heeft ook een paar dieselvarianten, die allemaal gebaseerd zijn op dezelfde 1.5L dCi-motor met 90 tot 110 pk. Tot slot moeten we het ook hebben over de nieuwste hybride 1.6L Captur, die 160 pk levert en de krachtigste en waarschijnlijk meest redelijke motor is die u voor een auto als de Captur kunt kopen.

De instapmodellen hebben een handgeschakelde transmissie, terwijl de hogere modellen een 6-traps automaat hebben die goed bij het karakter van de auto past. Voorwielaandrijving is de enige optie voor de Captur, terwijl de brandstofefficiëntie ongeveer 60 MPG bedraagt voor de dieselmotoren, 150 MPG voor de hybride en 40 MPG voor de kleinere benzinemodellen.

Ontwerp en rijervaring

Het exterieur van de Captur is scherp en zeer modern, vooral als u kiest voor een model in het hogere segment dat een coole zwarte bekleding en scherpe LED-koplampen krijgt. Het interieur is tamelijk volgzaam, niet van de beste kwaliteit, maar wel goed uitgerust, vooral bij de modellen in het hogere segment, die leverbaar zijn met vrijwel alles wat u maar kunt bedenken.

De rijervaring is relatief flauw, want de Captur was nooit bedoeld om de harten van autoliefhebbers te veroveren. Voor de dagelijkse ritten en het woon-werkverkeer voldoet de Captur echter prima, want hij functioneert zoals alle moderne goede auto’s dat doen.

Betrouwbaarheid en algemene problemen

De betrouwbaarheid van Renault is de laatste jaren verbeterd, maar de eerste generatie Captur-modellen uit 2013 zijn niet de beste om voor te kiezen. Tegenwoordig lijkt de Captur een redelijk betrouwbare auto te zijn, wat betekent dat u zich geen zorgen hoeft te maken dat hij kapot gaat als u alles doet wat nodig is.

  Veel voorkomende problemen met de Renault Captur

De meest voorkomende problemen met de Renault Captur zijn allerlei problemen met de elektronica van de auto, zoals het navigatiesysteem, de airco, de dynamo en misschien zelfs de koplampen. De auto is teruggeroepen vanwege problemen met de dynamo, remproblemen en problemen met de katalysator. Tot slot sluiten de carrosseriepanelen niet altijd goed op elkaar aan, kan het kofferdeksel blijven hangen en kan het start-stopsysteem een nachtmerrie zijn.

Praktische bruikbaarheid en prijs

In het Verenigd Koninkrijk kost de Renault Captur ongeveer £22.395 tot £34.095, terwijl de prijzen in Frankrijk en Duitsland vergelijkbaar zijn. Voor deze prijs krijgt u een goed uitgeruste dagelijkse bestuurder die na een paar jaar zijn waarde kan behouden. Dat betekent niet dat de Captur niet afschrijft, want dat doet hij wel, maar wel dat hij niet als een gek afschrijft.

De praktische bruikbaarheid is min of meer prima, want die is in lijn met de meeste andere auto’s in zijn klasse. Zeker, de tweede generatie van de Captur biedt een 20 mm langere wielbasis, wat de voetruimte op de achterbank ten goede komt, maar de totale kofferruimte en hoofdruimte zijn ongeveer gemiddeld voor deze klasse.

FAQ

Hoe veilig is de Renault Captur?

Renault weet dat de meeste mensen die de Captur kopen, hem kopen voor gezinsvervoer en dus moet de Captur een echt veilige auto zijn. Gelukkig is dat precies het geval, want de Captur krijgt een stellaire beoordeling van 5 sterren van Euro NCAP, de toonaangevende Europese organisatie op het gebied van veiligheid en bescherming bij botsingen.

  Hyundai i20 vs Renault Clio - Wat is beter?

De Captur heeft ook alle gebruikelijke voorzieningen zoals rijstrookassistentie, automatisch remmen, cruise control, camera’s, parkeersensoren en verkeersinformatie. Al met al is de Captur inderdaad een veilige auto, waar u meer dan prima mee uit de voeten kunt.

Is de Renault Captur beter dan zijn concurrenten?

Als u de tijd neemt om verschillende tests tussen de Captur en zijn grootste rivalen door te nemen, zult u vaak zien dat de Captur als beste uit de bus komt, wat logisch is, want hij is echt beter dan de meeste van zijn concurrenten, maar niet veel beter.

De C4 Aircross heeft niet dezelfde styling, de Ford Puma is niet zo praktisch, de Peugeot 2008 is niet goed uitgerust en de HR-V is niet zo modern of mooi.

Gaat Renault stoppen met de Captur?

In 2020 kondigde Renault aan dat het de Captur in India zou stopzetten, wat meteen het gesprek op gang bracht over het stopzetten van de Captur in Europa.

De nieuwe Captur komt binnenkort uit, wat betekent dat Renault nog steeds niet van plan is om de Captur vaarwel te zeggen. Dat is heel logisch, want in Europa worden ze nog steeds als een gek verkocht.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts