Veelvoorkomende problemen met de Citroën DS5

Citroën DS5 problemen

De Citroën DS5 is een compacte familie hatchback gemaakt door het Franse bedrijf tussen 2010 en 2018. De DS5 is een auto die een echt goed uitziend exterieur- en interieurdesign combineert met Citroën-motoren, maar met de toegevoegde flair van een dynamische rijervaring. Als zodanig is de DS5 nog steeds een vrij populaire auto op de tweedehandsmarkt.

Wat betrouwbaarheid betreft, is de DS5 niet de beste, want er zijn heel wat veel voorkomende problemen. De meest voorkomende problemen met de DS5 hebben te maken met de elektronica van de auto, zoals de achteruitrijcamera, het infotainmentsysteem en een heleboel andere niggles en gremlins. Andere problemen zijn lekkages die gevaarlijk kunnen zijn als ze niet worden verholpen.

Het DPF (dieselpartikelfilter) kan bij sommige auto’s ook defect raken en dit kan behoorlijk wat geld kosten om te repareren. De startmotor is ook bekend om te falen omdat het werd geplaatst in een slechte locatie die kan eindigen met een kortsluiting die de omliggende draden kan beschadigen.

We moeten ook melding maken van problemen met de ophanging, omdat de lagers bij sommige modellen defect kunnen raken. Deze zullen minstens één keer tijdens de levensduur van de auto moeten worden vervangen, wat niet de goedkoopste en gemakkelijkste oplossing is. Al met al is de DS5 niet de meest betrouwbare auto die Citroën ooit heeft gemaakt, maar het kan nog steeds een goede gebruikte auto zijn als je weet hoe je hem moet kopen.

Citroën DS5 – Elektrische problemen

Elektrische problemen zijn de meest voorkomende problemen met de Citroën DS5, vooral die met betrekking tot de achteruitrijcamera van de auto, de auto connectiviteit suite, en de auto infotainment-systeem. Al deze drie staan erom bekend dat ze ofwel haperen ofwel volledig uitvallen. Herprogrammering van deze systemen lost het probleem vaak op, maar soms moeten ze volledig worden vervangen.

  Veelvoorkomende problemen met de Citroën C3 Picasso

We moeten ook vermelden dat de DS5 soms problemen heeft met de keyless functie, die ook kan worden geherprogrammeerd of vervangen. In de koplampen kan condensvorming optreden, waardoor de koplampen volledig moeten worden vervangen.

Citroën DS5 – Lekkage

Lekkage kan vaak een van de meest frustrerende en ronduit gevaarlijke problemen zijn waar een auto mee te maken kan krijgen en helaas is de DS5 een van die auto’s. Het is bekend dat er olie lekt uit een slang die is aangesloten op de turbocompressor, die moet worden vervangen, anders kan de auto te lijden hebben van een hoop mechanische schade langs de lijn.

Sommige eigenaars hebben gemeld dat DS5-modellen ook brandstof lekken, wat een nog groter probleem kan zijn omdat brandstoflekken ertoe kunnen leiden dat de auto in vlammen opgaat. Als u dus een lek tegenkomt, moet u uw auto naar een dealer brengen om het probleem onmiddellijk op te lossen, want u wilt niet het risico lopen dat andere onderdelen van de auto beschadigd raken.

Citroën DS5 – DPF-problemen

Het DPF (dieselpartikelfilter) is ontworpen om schadelijke deeltjes die ontstaan bij de verbranding van diesel om te zetten in minder schadelijke stoffen voordat ze in de atmosfeer terechtkomen. Dit betekent dat een volledig functionerende DPF noodzakelijk is om de auto altijd te kunnen laten slagen voor emissietests. De DPF kan echter verstopt raken of volledig uitvallen.

  Is de Citroën C4 Cactus een goede auto?

De manier om dit te verhelpen is ofwel de DPF te reinigen en alle verstoppingen te verwijderen, ofwel het systeem volledig te vervangen, wat waarschijnlijk een beter idee is omdat het probleem op die manier op lange termijn wordt opgelost.

Citroën DS5 – Problemen met de startmotor

Dankzij een slecht geplaatste startmotor kan er kortsluiting ontstaan in de auto, waardoor de omliggende draden beschadigd kunnen raken en vervangen moeten worden. Dit probleem komt vaak voor bij veel Citroën DS-modellen en daarom heeft Citroën ervoor gezorgd een manier te vinden om dit te verhelpen zodat het nooit meer kan gebeuren.

Als dusdanig, als u deze problemen ervaart, zorg ervoor om de auto naar de dealer te brengen waar ze de startmotor zullen verplaatsen naar een betere plaats waar het geen kortsluiting kan veroorzaken en geen extra schade kan veroorzaken. Citroën staat erom bekend dit probleem gratis te verhelpen, dus vraag dat zeker als uw auto niet te oud is.

Citroën DS5 – Problemen met de ophanging

Om de lijst van de meest voorkomende Citroën DS5-problemen af te ronden, moeten we ook vermelden dat de auto vaak last heeft van problemen met de ophanging, meer bepaald de lagers. Als u over een hobbel of een kuil rijdt en u hoort klikkende geluiden, dan is de kans groot dat uw lagers het einde van hun levensduur naderen.
U zult deze lagers minstens één keer moeten vervangen tijdens uw DS5, zodat uw auto zo comfortabel en veilig is als hij moet zijn.

  Veelvoorkomende problemen met Citroën C4 Cactus

FAQ Sectie

Moet ik de Citroën DS5 kopen?

Als u van dit soort auto’s houdt en als het uiterlijk van de DS5 u bevalt, moet u dit inderdaad overwegen. Hij is misschien niet zo luxueus als sommige andere Duitse hatchbacks, maar hij is wel goedkoper dan zijn Duitse rivalen en dat maakt hem wel de moeite waard. De D5 is een interessante auto omdat hij op geen enkele andere auto op de weg lijkt.

Dat betekent ook dat het design van de DS5 goed veroudert, want de auto ziet er vandaag de dag nog steeds fris uit. Aan de andere kant, als je niet van dit soort auto’s houdt, ga je de DS5 niet echt leuk vinden. Bovendien is het niet de meest betrouwbare auto op de markt, wat het algemene waardevoordeel een beetje teniet doet.

Hoe lang gaat een Citroën DS5 mee?

Het is echt moeilijk om deze vraag juist te beantwoorden omdat er veel te veel factoren zijn die de levensduur van een auto beïnvloeden. De Citroën DS5 zou bij goed en tijdig onderhoud minstens 100.000 tot 200.000 kilometer moeten kunnen meegaan zonder grote onderhoudsbeurten. Als u hem niet onderhoudt, gaat hij veel eerder kapot.

Maakt DS nog deel uit van Citroën?

Het submerk DS is in 2015 definitief uit Citroën gestapt omdat ze zich wilden afscheiden van een economy-level merk om een eigen merkfilosofie te hebben waardoor ze makkelijker luxe auto’s kunnen maken en verkopen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts