Waarom zijn tweedehands Porsches zo goedkoop?

Waarom zijn tweedehands Porsches zo goedkoop?

Porsche wordt beschouwd als een van de toonaangevende merken als het gaat om sportwagens, maar Porsche biedt ook een aantal meer ”gewone” luxe modellen zoals de Panamera of de Macan en Cayenne SUV’s. Maar niet alle Porsches zijn gelijk gemaakt, en het waardeverschil tussen sommige vergelijkbare modellen is vrij groot.

Oudere luchtgekoelde 911’s stijgen de laatste jaren enorm in waarde vanwege de luchtgekoelde motor die algemeen wordt beschouwd als de top Porsche motor. De meeste nieuwere watergekoelde 911’s doen het niet zo goed, met uitzondering van een paar limited-edition modellen uit de GT/R familie.

Eerste generatie Boxster/Cayman modellen zijn tegenwoordig ook vrij goedkoop, hetzelfde geldt voor oudere Cayenne en Panamera modellen. Dit komt vooral omdat de productieaantallen van deze auto’s mijlenver hoger liggen in vergelijking met welk 911 model dan ook.

De Macan/Taycan modellen zijn beide vrij nieuw, maar over een paar jaar kunnen ook deze modellen sterk afgeschreven zijn, vooral afhankelijk van de productieaantallen.

Luchtgekoelde 911’s

Luchtgekoelde 911’s zijn ongelooflijk populair, en veel Porsche puristen beschouwen deze als het brood en de boter van de hele Porsche line-up. Deze 911 modellen genieten een cultstatus onder oudere Porsche liefhebbers, en het aanbod van oudere luchtgekoelde 911’s kan simpelweg niet voldoen aan de vraag.

De productieaantallen, het tijdloze design, het lage onderhoud, de geweldige dynamiek en de rijervaring zijn enkele redenen waarom deze Porsches de afgelopen jaren in waarde omhoog zijn geschoten. Een luchtgekoelde 911 is de meest gewilde klassieker in de hele autowereld, niet alleen tussen verschillende Porsche modellen.

De liefde voor luchtgekoelde 911’s kwam het duidelijkst tot uiting met de introductie van de Porsche 911 996 in 1998. Met de 996 werden het uiterlijk en de mechanica van de 911 volledig vernieuwd, de luchtgekoelde motoren werden ingeruild voor een meer conventionele watergekoelde motor, en de 996 is nu het goedkoopste 911 model dat voor slechts $15k kan worden gekocht.

  Beste Porsche Boxster winddeflector

Watergekoelde 911’s

Zoals eerder vermeld was 1998 het jaar waarin Porsche de overstap maakte naar watergekoelde motoren in 911 modellen. Het eerste model was de 996, en nu wordt de 996 beschouwd als een van de slechtste 911 modellen in de geschiedenis vanwege de motor, het ontwerp, en vooral de ”gekookte-ei” koplampen.

Maar de 997 generatie was een van de meest commercieel succesvolle Porsche 911 modellen aller tijden, zelfs zonder luchtgekoelde motor. Gebruikte 997’s kunnen nu worden gekocht voor ongeveer $ 20-30k voor een instapmodel. Deze prijzen zijn nog steeds vrij laag gezien de oorspronkelijke marktplaatsing van de 911.

De 991 generatie 911 is nog steeds een vrij moderne auto om enig significant waardeverlies te ervaren. 991’s, vooral de 991.2 gefacelifte versie bieden een hoop moderne technologie, maar de overgang naar geforceerde inductie motoren zal zeker niet goed gaan op de lange termijn.

Maar beperkte edities van alle Porsche 911 generaties zoals de GT3, GT3RS, GT2, GT2RS, 911R modellen, of de GT3 Tourings houden stand op de tweedehandsmarkt. 911R-modellen zijn zelfs in waarde gestegen omdat ze de laagste productieaantallen bieden tussen de voornoemde 911’s met beperkte oplage.

Porsche Cayenne, Macan, Panamera

Alle drie deze modellen zijn voornamelijk luxe voertuigen. En alle dure luxewagens worden het meest afgeschreven. Het is niet alleen een Porsche ding, want 10-25-jaar oude Bentley, Maybach, Audi, BMW, Land Rover, Jaguar, Mercedes, en zelfs Rolls Royce modellen ervaren maar liefst 90% van de waardevermindering.

  Wat is de beste tweedehands Mercedes cabriolet om te kopen?

Tijdloze luxe is moeilijk te krijgen omdat veel luxe auto’s worden aangedreven door moderne technologie, en het enige wat fancy technologie kan doen na een paar jaar is de auto verder te dateren. Alle moderne scherm- en verlichtingstechnologieën die kenmerkend zijn voor een moderne luxe auto worden uiteindelijk last-gen technologie, wat betekent dat de waarde van dergelijke auto’s bergafwaarts gaat.

Een andere reden waarom de meeste luxe Porsche modellen na een paar jaar een ton aan waarde verliezen, is dat de productieaantallen van deze exemplaren een stuk groter zijn in vergelijking met andere sportievere Porsche modellen. Om een idee te geven: in 2013 produceerde Porsche ongeveer 34k 911-modellen en maar liefst 80k Cayenne-modellen.

En na een tijdje verdampt de vraag naar Cayenne-modellen gewoon telkens als er een nieuw Cayenne-model is. Hetzelfde geldt voor de Panamera, de Macan is nog vrij nieuw, maar hetzelfde effect zal de Macan over een paar jaar waarschijnlijk gaan teisteren.

FAQ Sectie

Zijn de goedkopere Porsche modellen slechte auto’s?

Niet noodzakelijk, de 996 generatie 911 is een vrij competente sportwagen, zeker voor de prijs. In het rijtje 911-modellen is de 996 zeker een zwart schaap, maar vergeleken met even dure concurrenten is de 996 een koopje. Het gaat allemaal om het perspectief, de 996 is een beetje een knecht in de hemel, maar een koning in de hel.

Oudere Porsche Cayenne en Panamera modellen zijn ook verre van slecht, ze zijn eigenlijk ook vrij superieur in hun respectabele prijsklasse. Maar de prijs op zich vertelt maar de helft van het verhaal, want de onderhoudskosten voor deze modellen zijn nog altijd even hoog als toen deze auto’s nieuw waren.

Zal de markt van de luchtgekoelde 911 ooit ophouden te appreciëren?

Sommige marktkenners zijn van mening dat de luchtgekoelde 911 markt de laatste jaren een soort van plateau heeft bereikt na decennia van constante prijsstijgingen. Dit is waarschijnlijk niet omdat mensen zich plotseling hebben gerealiseerd dat de luchtgekoelde 911’s niet zo goed zijn, maar waarschijnlijk omdat de prijzen de stratosfeer al hebben bereikt.

  Porsche vs. Mercedes: Betrouwbaarheid

Een gerenommeerde verzekeringsmaatschappij genaamd Hagerty heeft een paar jaar geleden verklaard dat de luchtgekoelde 911 markt zeepbel komt tot een staat van langzame deflatie. De redenering hierachter is niet precies vast te stellen, maar veel experts denken dat het waarschijnlijk komt doordat een grote hoeveelheid ”niet zo perfect onderhouden” luchtgekoelde 911’s voor minder geld wordt verkocht dan normaal.

Welke Porsche modellen zullen de komende jaren zeker in waarde blijven stijgen?

Nu, dit is een vraag die niet helemaal juist kan worden beantwoord, vooral omdat de markt in beide richtingen kan zwaaien als gevolg van vele onvoorziene en meestal ongelukkige gebeurtenissen. Maar de algemene vuistregel is – Een oudere luchtgekoelde limited edition 911, zoals een 911R of een 911 RS in onberispelijke staat zal nooit stoppen met stijgen.

Bovendien heeft de Carrera GT bij veel liefhebbers een speciaal plekje in het hart vanwege de hoorbaar heerlijke V10-motor, het tijdloze uiterlijk en de beperkte productieaantallen. Bovendien worden maar weinig Porsche modellen zo vaak genoemd als de Carrera GT, dus het is vrij veilig om te zeggen dat de Carrera GT alleen maar omhoog gaat.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts