Welke Mercedes hebben schakelpeddels

Paddle shifters, flappy pedaal versnellingsbak of F1 versnellingsbak zijn allemaal termen die een stuk van apparatuur die u in staat stelt om de versnellingen te schakelen met behulp van de speciale peddels die zijn gemonteerd op de achterkant van uw stuurwiel te beschrijven.

De schakelpaddles werden bijna 15 jaar geleden in de Mercedes-reeks geïntroduceerd, en de eerste modellen die deze functie boden, waren de CL-Klasse en de S-Klasse. Deze modellen hadden specifieke knoppen in plaats van peddelshifters.

Tegenwoordig kan vrijwel elk model van Mercedes worden uitgerust met schakelpaddles. Maar de meeste auto’s en eigenaren gebruiken het nooit, ze houden de auto liever gewoon in de automatische stand. Sommige sportievere AMG modellen zijn uitgerust met sportievere, grotere schakelpaddles.

Dit is om de sportiviteit van de auto te accentueren, en AMG klanten zijn meer geneigd om de paddle shifters te gebruiken in vergelijking met gewone Mercedes eigenaren.

Doel van de schakelflippers

De schakelpaddles zijn eigenlijk F1-technologie die beschikbaar is gemaakt voor gewone auto’s. De autosportstamboom van de schakelpaddles is dus overduidelijk aanwezig in de sportieve Mercedes-AMG-modellen. De schakelflippers werken op dezelfde manier als uw gebruikelijke centrale versnellingspook.

Dat betekent dat je kunt opschakelen met je rechter peddelshifter, of terugschakelen met je linker peddelshifter. Sommige autofabrikanten, zoals McLaren, bieden peddelshifters die in beide richtingen werken, wat betekent dat u kunt op- of terugschakelen met slechts één peddel.

De meeste schakelpaddles zitten vast aan het stuur, wat betekent dat ze bewegen als u het stuur beweegt. Bij andere autofabrikanten, zoals Ferrari, zijn de schakelpaddles op de kolom gemonteerd, zodat ze niet bewegen als u het stuurwiel beweegt.

  Welke Mercedes modellen hebben turbodiesel?

Er is een voortdurende discussie tussen autoliefhebbers over welke opstelling hun voorkeur heeft, maar vaste schakelpaddles moeten groter zijn omdat je er altijd bij moet kunnen. Dit betekent dat dit soort peddels veel te veel ruimte innemen, en dat ze soms je richtingaanwijzer- of verlichtingsstangen kunnen hinderen.

Nieuwere DCT Paddle Shift versnellingsbakken

DCT of dubbel-koppeling transmissie is de voorkeur transmissie setup voor paddle shifters. Dit komt omdat moderne dubbel-koppeling versnellingsbakken bliksemsnel zijn in vergelijking met een gewone automaat. Dat gezegd zijnde, zijn zelfs moderne koppelomvormer-automaten even bekwaam geworden als sommige DCT’s.

Mercedes biedt een 7-traps DCT versnellingsbak aan in de meest extreme versie van de AMG GT, genaamd de AMG GT Black Series. Een 720 pk sterke auto die volledig is ingesteld op rijden op het circuit, en in dergelijke gevallen wordt bijna altijd een paddle shifter-versnellingsbak ingeschakeld, omdat de bestuurder de versnellingen handmatig kan bedienen.

Dit is waarschijnlijk het enige geval waarin je altijd liever zelf schakelt, en een gewone automaat geen optie is als je de snelste rondetijden wilt. Dat komt omdat de moderne versnellingsbakken ongelooflijk geavanceerd zijn geworden in het weten wat ze moeten doen.

Dit is vooral zichtbaar wanneer je de oudere paddle shifter versnellingsbakken vergelijkt met de gloednieuwe paddle shifting dubbel-koppeling/torque converter versnellingsbak setups.

Oudere enkelvoudig schakelende versnellingsbakken

In 15-20 jaar tijd heeft de auto-industrie immens veel vooruitgang geboekt, en de versnellingsbak technologie is zo ver gevorderd dat de oudere paddle shifting single-clutch versnellingsbakken nu absoluut archaïsch lijken en op de grens van onbruikbaar in sommige auto’s.

  Welke Mercedes-Benz SUV heeft massagezetels?

Sommige Mercedes modellen zoals de SLR McLaren gebruiken een vroege versie van een peddel-schakelende versnellingsbak, en veel mensen geloven dat dit de belangrijkste reden is waarom de SLR niet veel meer geld kost dan hij werkelijk doet.

En dat is waar over de hele linie. Een manuele Lamborghini Murcielago of een manuele Ferrari 430 zal veel meer kosten in vergelijking met een F1 model met paddle-shifting versnellingsbak. Deze oudere systemen waren veel te duur, onbetrouwbaar en onhandig bij alle snelheden.
Sommige nieuwere modellen zoals de Lamborghini Aventador zijn de absolute poster supercar iconen. Maar wat de dynamische mogelijkheden betreft, wordt de Aventador gehinderd door zijn versnellingsbak met enkele koppeling. De enkele koppeling maakt de auto een beetje te lomp, oncomfortabel, en het maakt ook dat de auto aanvoelt als een SUV.

FAQ Sectie

Zijn schakelpaddles de moeite waard?

Dat zijn ze gewoon niet. In de meeste gevallen omdat niemand ze veel gebruikt. We rijden met onze auto’s meestal van punt A naar punt B. De overgrote meerderheid van de ervaringen in de auto vindt meestal plaats in de stad of op de snelweg, en mensen geven er gewoon de voorkeur aan de auto in de versnelling te zetten en de automatische versnellingsbak zijn ding te laten doen.

Maar voor sommige autoliefhebbers en AMG-eigenaars zijn de schakelpaddles essentieel, omdat ze een groter gevoel van verbondenheid tussen de auto en de bestuurder geven. Met de schakelflippers hebt u meer controle over de vermogensband, wat ook belangrijk is om razendsnelle rondetijden neer te zetten en als u uw motor in een bepaald toerentalbereik wilt houden.

  Heeft een Mercedes speciale olie nodig?

Waarom zijn sommige elektrische auto’s uitgerust met paddle shifters?

Als u goed kijkt naar sommige EV’s, waaronder de Mercedes EQC, zult u schakelpaddles zien. Dat is vreemd, want EV’s hebben geen traditionele versnellingsbak, dus er is absoluut geen behoefte aan schakelpeddels. Maar Audi, Mercedes en enkele andere fabrikanten hebben een functie bedacht die ze in de schakelpaddles kunnen inbouwen.

Bij sommige EV’s regelen de schakelflippers de mate van remregeneratie, of de mate waarin de motor remt wanneer je het gaspedaal loslaat, om alle resterende energie op te vangen en in de batterij op te slaan.

Dit betekent dat in de onvermijdelijke toekomst van elektrisch vervoer, schakelflippers nog steeds een ding zullen zijn, Zonder deze functie zouden schakelflippers anders verouderd zijn.

Hebben sommige elektrische auto’s versnellingen?

Nou, die hebben ze niet, tot onlangs toen Porsche en Audi de Taycan en de e-Tron GT uitbrachten. Deze twee modellen hebben 2 versnellingen, één om te lanceren, de tweede voor een constante vermogensafgifte bij hogere snelheden.

Je kunt zelfs horen wanneer deze auto’s schakelen, wat vreemd is omdat je zou verwachten dat EV’s geen versnellingen hebben. Vermeldenswaard is dat de schakelpaddles in deze auto’s ook het regeneratief remmen regelen, en dat je die twee versnellingen niet handmatig kunt bedienen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts