Zal een 996 Turbo in waarde stijgen?

Om te zeggen dat een auto zeker in waarde zal stijgen is nogal twijfelachtig, maar het huidige waardeverloop van de 996 Turbo is redelijk veelbelovend, want de beste tijd om een 996 Turbo te kopen was een paar jaar geleden, maar zelfs nu is de 996 Turbo nog een beetje een koopje.

Het ontwerp was aanvankelijk nogal twijfelachtig vanwege de “gebakken ei” koplampcluster, maar de Porsche 996 begint er met het verstrijken van de jaren steeds aantrekkelijker uit te zien. De overgang naar watergekoelde motoren was ook tamelijk controversieel, maar de Mezger-motor in de 996 Turbo is niets minder dan spectaculair.

Een redelijk goed onderhouden 996 Turbo is goed voor ongeveer $50k, maar veel mensen geloven nog steeds dat de 996 Turbo extreem ondergewaardeerd is, en de toekomstige waarde van de 996 Turbo gaat alleen maar omhoog. De 996 Turbo was het eerste 996 model dat meer aandacht kreeg van Porsche verzamelaars.

We kunnen gerust stellen dat de 996 Turbo in waarde zal stijgen, maar het bedrag is twijfelachtig. Te oordelen naar de richting waarin de nieuwere Turbo modellen steeds zwaarder en mogelijk over-powered worden, zouden de 996/997 generaties wel eens de perfecte soft spot kunnen zijn in vergelijking met latere 911 Turbo modellen.

Een moderne klassieker

De term ”modern-klassieker” wordt de laatste jaren steeds consistenter, en een moderne klassieker is een auto van 10-20 jaar oud die alleen maar beter is geworden met de jaren. Sommige modellen zoals de Ferrari F360 of de 987 Porsche Cayman R zijn tegenwoordig echte moderne klassiekers, en de waarde van deze weerspiegelt dat zeker.

Moderne klassieke auto’s zijn een soort tijdcapsule. Een manier om terug te gaan in vroegere tijden, en een manier om te herinneren wat een echte rijdersauto 10-15 jaar geleden was. En de 996 Turbo lijkt daar zeker aan te voldoen.

  Wat is er mis met een Porsche Boxster?

Een moderne klassieker moet betrouwbaar zijn, een auto die het voor elkaar krijgt om vaak stuk te gaan kan niet de juiste nostalgie bieden van oudere auto’s, en de 996 Turbo is gelukkig ongelooflijk betrouwbaar omdat de motor in de 996 Turbo een van Le Mans afgeleide raceauto-motor is die in staat is om een paar honderdduizend kilometer mee te gaan.

Een moderne klassieker moet ook behoorlijke prestaties leveren, en de 420 pk sterke 996 Turbo wordt algemeen beschouwd als ”voldoende aangedreven” voor de toekomst. Een moderne klassieker moet een sympathiek karakter hebben, en de 996 Turbo heeft zeker een iconisch 911-rijkarakter.

Moderne auto-industrie

Om een oudere auto in waarde te laten stijgen, moeten veel moderne auto’s op sommige punten achterlopen. En voor sommigen zijn moderne auto’s veel te saai aan het worden. Een 992 Turbo S is ongelooflijk snel, comfortabel, ziet er goed uit, maar een 992 Turbo is niet zo opwindend als een 996 Turbo is.

Rekening houdend met het feit dat alle toekomstige Turbo S modellen waarschijnlijk kleinere motoren, een stiller motorgeluid, meer comfort, meer geluidsisolatie, en meer afleidende technologie zullen bieden, zullen alle oudere Turbo modellen nog steeds een periode correcte rijervaring bieden.

De belangrijkste reden waarom de luchtgekoelde 911’s de laatste jaren in waarde omhoog schoten, is dat er geen luchtgekoelde 911’s meer zijn. Mensen die opgroeiden toen deze luchtgekoelde 911’s werden geïntroduceerd zijn nu meestal oudere mannen met genoeg geld om zich een luchtgekoelde 911 te kunnen veroorloven.

  Porsche vs Corvette betrouwbaarheid - wat is beter

Je kunt geen handgeschakelde Turbo 911 meer kopen, en dat zal waarschijnlijk ook nooit meer gebeuren. Je kunt gerust stellen dat de 996 Turbo veel pluspunten heeft ten opzichte van de moderne uitvoering van de Turbo, en dat is ook een reden waarom de 996 in waarde zal stijgen.

Porsche verzamelaars

In de hele autowereld zijn er maar een paar aangewezen groepen liefhebbers van automerken die kunnen tippen aan Porsche-enthousiastelingen. Porsche AG trakteert zijn trouwste klanten op auto’s met de meest gelimiteerde oplage, en de uitgebreide Porsche-klantenkring laat nooit na om een waardevolle 911 te waarderen.

Dit alles betekent dat de meeste 911 modellen die het overwegen waard zijn een vrij veilige investering zijn. Ze zullen ofwel niet verliezen een ton van waarde of ze zijn zelfs van plan om te waarderen. Sommige autofabrikanten zoals McLaren pompen eindeloos nieuwe auto’s uit, en de bijzonderheid van elk model wordt verder in twijfel getrokken telkens als er een nieuwer model uitkomt.

Porsche doet dat niet, en mede daarom zijn sommige Porsches meer waard dan vergelijkbare McLaren-modellen. Een 996 is niet per se een model met een beperkte oplage, maar naarmate de tijd verstrijkt wordt de vraag groter, en het aanbod kleiner, wat ook betekent dat de waarden van de 996 Turbo stijgen.

FAQ Sectie

Wat zijn de zeldzaamste, meest waardevolle Porsche 911 modellen?

Een van de zeldzaamste en meest gezochte 911-modellen is de GT1 Straßenversion, waarvan er ooit slechts 20 zijn gemaakt als homologatieversie van de 911 GT1-racewagen. Te oordelen naar een paar relatief recente verkopen, is de waarde van een GT1 Straßenversion meer dan $ 5 miljoen.

  Is Porsche een supercar?

Een Porsche 1935 uit 1979 waarmee Paul Newman racete tijdens de 24 uur van Le Mans verkocht een paar jaar geleden voor bijna 4,9$. Een 2018 Porsche 911 Turbo Classic Serie ”Project Gold” werd terug in 2018 verkocht voor bijna 3,5 miljoen dollar, deze Turbo gebruikte een ouder chassis, maar een nieuwere motor, en een tijdloos 911 design.

Welke nieuwere 911 modellen lijken de beste investering?

Veel mensen geloven dat als je geld wilt verdienen met het bezitten van een 911, je luchtgekoeld moet gaan. Maar aangezien de luchtgekoelde 911 markt enigszins zijn plateau bereikt, geloven veel mensen dat enkele relatief nieuwere 911 modellen degenen zijn die de meeste aandacht zullen trekken in de komende jaren.

Modellen als de 991 GT3 Touring, of de 991 911R zijn de meest veelbelovende 991 911 modellen omdat deze beide extreem gelimiteerd zijn. Een 997 GT RS 4.0 zal altijd veel geld opbrengen, en er zijn geen tekenen van vertraging.

Moet ik een 911 kopen als investering?

Vanuit financieel oogpunt zijn de potentiële voordelen overduidelijk. Maar een 911 is gemaakt om mee te rijden, en de hele “geld verdienen met garage queens” situatie is nogal zielloos omdat veel van deze ongelooflijke machines gemaakt zijn om mee te rijden, niet om in een garage te staan.

Hoewel ze zeker een kostbaar bezit, mensen de neiging om ze niet rijden, omdat extra kilometers verlaagt de waarde. Verzamelaars van klassieke Porsche auto’s zijn van vitaal belang voor de 911-markt, maar ze nemen ook een aantal van de meest bijzondere aspecten van 911-eigendom weg.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts