Is Porsche een supercar?

Een supercar is een vrij losjes gedefinieerde, straatlegale luxe sportwagen. Een supercar, ook wel exoot genoemd, is meestal zeldzaam, heeft een opvallend design en is speciaal gebouwd met het oog op prestaties. En inderdaad, sommige Porsches zijn supercars.

Maar niet allemaal. De Porsche Cayenne is een luxe sport-SUV, en hoewel de Cayenne zeker snel is, is het geen supercar, bij lange na niet. Hetzelfde verhaal geldt voor de Macan, de Taycan, en de Panamera.

Porsche 911-modellen zijn wat conservatiever qua design in vergelijking met een McLaren, Ferrari of een Lamborghini. Maar ze zijn even snel, soms zelfs meer doelgericht gebouwd, en vrij zeldzaam. Sommige 911-modellen kunnen dus als supercars worden beschouwd.

Het Boxster/Cayman-platform is het definitieve sportwagenplatform van Porsche, maar het is net niet exotisch genoeg om als supercar te worden beschouwd. Aan de andere kant van het spectrum zijn de Porsche 918 en de Carrera GT door en door supercars.

Porsche 911

Het iconische 911-silhouet is onmiskenbaar, net als het essentiële recept. De 911 is de laatste decennia niet zo ingrijpend veranderd, maar de perceptie van de 911 is dat zeker wel. De tijd is voorbij dat RUF zich ermee moest bemoeien om Porsche snel te laten zijn, tegenwoordig is zelfs het instapmodel 911 snel.

En snelheid is een essentieel kenmerk van een supercar. En sommige 911-modellen zijn in staat om 200 mph te halen, en een 0-60 mph tijd van 2,5 seconden. Je kunt dus moeilijk beweren dat de 911 geen supercar is, ook al bieden 911’s een probleemloze constante startcontrole, toch betwisten sommige mensen nog steeds het supercar-zijn van de 911.

  Wat is de kleinste Porsche SUV?

Het 911 GT-gamma, of de GT3, GT3RS, GT2, GT2RS modellen zijn uiterst doelgericht gebouwd. Ze bieden een lichtgewicht chassis, een motor met natuurlijke aanzuiging, indrukwekkende downforce cijfers, en ze zijn voortdurend houder van wereldrecords op veel verschillende racecircuits over de hele wereld.

Wat zeldzaamheid betreft, zijn niet alle 911-modellen gelimiteerd, maar voor de gelimiteerde exemplaren is de vraag enorm. Slechts enkele 911 modellen zijn inderdaad gelimiteerd in productie, en dergelijke beperkingen worden weerspiegeld in het prijskaartje.

Porsche Macan/Cayenne

De SUV-modellen Porsche Macan/Cayenne zijn geen supercars. Een SUV zal vrijwel nooit een supercar worden, omdat SUV’s speciaal gebouwd zijn, maar niet voor regelrechte circuit-/straatprestaties.

Ze zijn te zwaar, te groot en te onevenwichtig om prestatieniveaus te bieden die vergelijkbaar zijn met die van een 911. En dit is een inherent gegeven van alle SUV’s op de markt, zelfs de meer extreme modellen zoals de Lamborghini Urus.

Ook al kan je een 670pk sterke Cayenne rechtstreeks uit de fabriek halen, de indrukwekkende vermogenscijfers hebben alleen zin in een rechte lijn. Zowel de Cayenne als de Macan zijn verre van exotisch, zelfs de topklasse Turbo-modellen zijn redelijk vergelijkbaar met een meer regulier model, en alleen een liefhebber kan het verschil zien.

En ten slotte zijn ze niet zeldzaam, noch gelimiteerd. Porsche verkoopt er tienduizenden per jaar, en wie er een wil, kan gewoon naar de dealer gaan en er een kopen. Dit is deels de reden waarom een Cayenne/Macan SUV zoveel meer afschrijft dan een 911 model.

Porsche 918/Carrera GT

De Porsche Carrera GT is een tweezits supercar gemaakt door Porsche van 2004 tot 2007. De Carrera GT biedt een van een racewagen afgeleide miniatuurauto met natuurlijk aangezogen V10-motor, een lichtgewicht carrosserie, en hij ziet er ook nog eens uit als een echte volbloed supercar.

  Porsche Tiptronic vs. PDK - wat is het verschil?

De Carrera GT is langzaam maar zeker een icoon van de auto-industrie aan het worden, en de waarden van Carrera GT modellen rekken gemakkelijk in de $1M regio. De Carrera GT is een door en door supercar, en bijna niemand zou ooit anders denken.

De Porsche 918 Spyder is ook een tweezits Porsche supercar, maar de 918 is een beetje een moderne versie van de Carrera GT. De 918 heeft een hybride aandrijflijn, een gladde carrosserie en een heleboel van de racerij afgeleide onderdelen.

Porsche verkocht alleen 918 Porsche 918’s, en toen de 918 werd geïntroduceerd, was het de meest track-focused raceauto op de planeet. Alleen de McLaren P1 en de Ferrari LaFerrari konden ooit worden vergeleken. En de huidige waarde van een gemiddelde 918 Spyder ligt ook gemakkelijk boven een miljoen dollar.

FAQ Sectie

Wat is het verschil tussen een supercar en een hypercar?

Een paar jaar geleden begon de term “hypercar” opgang te maken onder liefhebbers van supercars. Hoewel de term geen strikte definitie heeft, is een duidelijke schets van de betekenis van het woord hypercar nu vrij begrijpelijk.

Een hypercar is een supercar met de hoogste prestaties. Meestal een auto gebouwd door Bugatti of Koenigsegg, kost een hypercar meer dan een miljoen dollar, is hij uiterst beperkt in productie, en ongelooflijk begeerlijk.

Wat is het verschil tussen een sportwagen en een supercar?

Een sportwagen is meestal een vrij compacte, 2-zits, wendbare auto die ontworpen is voor een snelle reactie en maximale feedback van de bestuurder. Sportwagens zijn snel, maar ze zijn niet snel zoals de meeste supercars zijn. Een Porsche Cayman/Boxster is een sportwagen bij uitstek, en alle kenmerken van het Cayman/Boxster platform zijn essentieel voor een sportwagen.

  Is de Porsche Boxster een betrouwbare auto?

Het verschil is dat een sportwagen meestal niet beperkt is, en ook niet zo snel als een supercar. Een sportwagen is meestal ook iets minder duur en minder exotisch. Het gaat om de prestatieniveaus, een sportwagen is het minst capabel, gevolgd door een supercar, met als topper een hypercar.

Wat zijn de nadelen van een supercar?

Supercars zijn geweldig. Ze zijn even geliefd bij kinderen als bij rijke volwassenen, ze zijn ongelooflijk leuk om in te rijden, ze zien er geweldig uit en ze klinken geweldig. Maar het is niet allemaal zonneschijn als het op supercars aankomt, want ze zijn duur in aanschaf, onderhoud en verzekering.

Bovendien zijn ze niet zo praktisch en efficiënt voor langere ritten. Supercars zijn soms ook een beetje te luidruchtig en onaangenaam en niet iedereen vindt supercars cool. Sommigen zouden zelfs kunnen beweren dat supercars onnodig zijn en gemaakt voor klootzakken, maar niemand kan de rijervaring en de sensatie van het bezit van zo’n speciaal stukje autotechniek ontkennen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts