Porsche Tiptronic vs. PDK – wat is het verschil?

Porsche Tiptronic vs. PDK - wat is het verschil?

In de loop van de geschiedenis van Porsche heeft deze iconische Duitse autofabrikant een aantal verschillende automatische transmissies aangeboden, zoals het vroege Sportomatic-systeem, het Porsche Tiptronic-systeem of het nieuwste van het stel, de Porsche PDK.

Het doel van alle drie deze systemen was om de prestaties van Porsche’s modellen verder te verbeteren ten opzichte van een gewone handgeschakelde transmissie. Het eerste Sportomatic systeem was nogal saai en onhandig en het Tiptronic systeem was een duidelijke verbetering. De indrukwekkende PDK is de nieuwste geavanceerde Porsche transmissie.

De eenvoudigste manier om de Tiptronic- en PDK-versnellingsbak van elkaar te onderscheiden is het feit dat een Tiptronic-versnellingsbak gebruik maakt van een koppelomvormer-automaat, en een PDK-versnellingsbak van een koppelingssysteem.

Dit betekent dat het Tiptronic-systeem u de mogelijkheid biedt om een automatische transmissie handmatig te bedienen, en de PDK u de mogelijkheid biedt om een handgeschakelde transmissie automatisch te bedienen. De PDK is een superieure transmissie en de Tiptronic is inmiddels verouderd en zeker niet meer zo goed.

Porsche Sportomatic versnellingsbak

De Sportomatic Porsche versnellingsbak wordt beschouwd als een automatische versnellingsbak, maar in alle eerlijkheid, Sportomatic was nooit een echte automatische versnellingsbak, omdat dit systeem alleen kon je schakelen door middel van een gewone H 4- of 3-versnellingen patroon zonder een koppeling inschakelen.

Dit betekent dat dit systeem een speciaal ontworpen microschakelaar had die in werking trad om de pneumatische klep te openen op het moment dat je de versnellingspook indrukte. Dit zorgde ervoor dat een vacuümcilinder de koppeling ontkoppelde, zodat je kon schakelen.

Het Sportomatic systeem bood een vroege versie van een koppelomvormer die het mogelijk maakte de auto niet af te remmen bij het tot stilstand komen. Het systeem bood ook een multiplier koppelomvormer die de bestuurder in staat stelde weg te trekken in elk van de 4 versnellingen zonder af te slaan.

  Porsche vs. Audi betrouwbaarheid - Wat is beter?

Hoewel de meeste mensen denken dat de Sportomatic een door en door automatische versnellingsbak was, vereiste hij toch een behoorlijke mate van betrokkenheid van de bestuurder, wat betekende dat het geenszins een traditionele automatische transmissie was.

Porsche Tiptronic

In 1995 introduceerde Porsche de Tiptronic-transmissie voor de Porsche 911 993. Dit was de eerste echte automatische Porsche, omdat het de noodzaak voor betrokkenheid van de bestuurder elimineerde in vergelijking met de vorige Sportomatic semi-auto.

Het Tiptronic-systeem was ook de eerste Porsche-transmissie die gebruik maakte van schakelpaddles op het stuurwiel. De Tiptronic was voor zijn tijd een vrij capabele versnellingsbak, maar de algemene ontvangst van dit systeem was niet al te positief.

Dat komt omdat de meeste koppelomvormerautomaten uit die tijd vrij onhandig waren en traag reageerden. Ferrari bood ook de controversiële F1-automaat met koppelomvormer aan, die ook niet erg geliefd was bij de meerderheid van de autoliefhebbers.

Tegenwoordig zijn Tiptronic 911’s lang niet zo populair als gewone 911’s met handgeschakelde versnellingsbak uit datzelfde tijdperk, en de waarden die aan deze modellen verbonden zijn, weerspiegelen dat zeker. Een goede oude Porsche handgeschakelde versnellingsbak is veel beter dan een Tiptronic of een Sportomatic systeem.

Porsche PDK versnellingsbak

Na de twijfelachtige ontvangst van het Tiptronic-systeem, introduceerde Porsche in 2009 het PDK-systeem voor de serieproductie, en sinds de release van het PDK-systeem is Porsche het blijven verbeteren. We kunnen gerust stellen dat het PDK-systeem de enige superieure automatische Porsche-transmissie is ten opzichte van een gewone handgeschakelde Porsche.

  Is Porsche goed in sneeuw?

Dit systeem vindt zijn oorsprong in de Le Mans raceauto’s uit de jaren 1980, en de nieuwste met PDK uitgeruste Porsche modellen zijn ongelooflijk capabel, vooral dankzij deze superieure transmissie optie. Alle Porsche Panamera, Cayenne en Macan modellen worden uitsluitend geleverd met een PDK versnellingsbak.

Sommige 911 en Boxster/Cayman modellen kunnen echter worden uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak zonder extra kosten te betalen. Opmerkelijk is dat de meerderheid van de Porsche-klanten de PDK-automaat verkiest boven een handgeschakelde versnellingsbak, en dat kan van geen enkele andere halfautomatische/automatische transmissie van Porsche gezegd worden.

De Porsche PDK is een snellere, betrouwbaardere, soepelere, duurzamere en zuinigere versie van het vroegere Tiptronic-systeem. De PDK-versnellingsbak is bovendien uitgerust met tal van extra functies, zoals automatische toerentalaanpassing, eenvoudige hak- en toespoorfunctie en launch control.

FAQ Sectie

Is de Porsche PDK-versnellingsbak betrouwbaarder dan de Porsche Tiptronic-versnellingsbak?

De Porsche PDK is in bijna alle opzichten een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de Tiptronic van de vorige generatie, ook wat de betrouwbaarheid betreft. Tegenwoordig test Porsche de meeste van zijn modellen tot 186k mijl, en Porsche beweert dat de PDK een leven lang meegaat als je er goed voor zorgt.

En te oordelen naar de beschikbare gegevens, zit Porsche niet ver van de waarheid. Hetzelfde kan niet gezegd worden van het Tiptronic-systeem. Dat komt vooral omdat het Tiptronic-systeem een stuk ouder is dan de PDK, maar de Tiptronic is bij goed onderhoud nog steeds redelijk betrouwbaar.

  Beste fietsendrager voor Porsche Cayenne

Is de Porsche PDK geschikter voor een Porsche Cayenne in vergelijking met een Tiptronic?

Een Porsche Cayenne is geen 911 omdat 911’s nu eenmaal anders gebouwd zijn. De Cayenne is een sportieve SUV, maar de prestaties van zelfs de krachtigste Turbo Cayenne benaderen bij lange na niet het niveau van de basis 911.

Veel mensen denken dat een koppelomvormer zoals de Tiptronic veel beter is dan een transmissie met dubbele koppeling omdat sommige dubbele koppelingen veel te oncomfortabel zijn bij lagere snelheden. En dat is zeker het geval voor sommige dubbele koppelingen, maar niet voor de Porsche PDK. De PDK is een van de meest geavanceerde systemen met dubbele koppeling die er bestaan, zo niet het meest geavanceerde.

Is een dubbelkoppeling in alle opzichten beter dan een automaat met koppelomvormer?

Transmissies met dubbele koppeling zijn meestal sneller, soepeler, efficiënter en betrouwbaarder in vergelijking met een oudere koppelomvormer. Maar sommige autofabrikanten, zoals BMW, vervangen de dubbele koppeling door een meer gewone koppelomvormer-automaat in modellen zoals de nieuwe LCI 2021 BMW M5.
De reden hiervoor is dat de dual-clutch in de oudere M5 een beetje te schokkerig was bij lagere snelheden, en de nieuwe koppelomvormer is net zo snel en betrouwbaar als de oudere dual-clutch, maar zonder de afname van het comfort bij lage snelheden. Een Porsche PDK is echter zo goed dat een downgrade naar een gewone koppelomvormer niet nodig is.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts