Fiat 500L & 500X 1.3 multijet 95 CV problemen

Fiat 500L

De Fiat 500L en Fiat 500X behoren tot de beste Fiat modellen op de markt. Ze zijn ook uitgerust met een 1.3 Multijet 95 CV motor die een van de beste kleine motoren op de markt is. Zoals de meeste motoren komt ook deze motor met verschillende problemen. Maar wat zijn de veel voorkomende problemen met de 1.3 Multijet 95 CV motor.

Veel voorkomende problemen met de Fiat 500L & 500X 1.3 Multijet 95 CV zijn verstopte roetfilters, gebrek aan vermogen, niet startende motor, verstopte GR klep, blauwe of witte rook, olie waarschuwingslampje en moeilijk starten van de motor. Met goed onderhoud en verzorging kunnen de meeste van deze motorproblemen worden voorkomen.

Wat zijn de meest voorkomende problemen met Fiat 500L & 500X multijet 95 CV?

Verstopte roetfilters

Een roetfilter is een filter dat roet uit de uitlaat opvangt en vasthoudt om de uitstoot van de Fiat 500L of 500X te verminderen. Als het DPF echter verstopt raakt, zal het problemen veroorzaken en uw motor in een wankel evenwicht brengen door de normale ontluchting van gassen te blokkeren. Enkele tekenen van een verstopt roetfilter zijn een slecht brandstofverbruik, minder vermogen en een storing in de motor.

Het roetfilter moet zichzelf reinigen, wat alleen kan bij lage toerentallen. Als het dus niet goed zelfreinigt, kan het verstopt raken en de hierboven genoemde problemen veroorzaken. Om ernstige motorstoringen en zelfs motoruitval te voorkomen, moet u het slechte roetfilter vervangen door een goed exemplaar.

Motor start niet

Verschillende gebruikers van de Fiat 1.3 Multijet motor hebben ook melding gemaakt van problemen met het starten van hun motor. Enkele oorzaken van dit probleem zijn een doorgebrande zekering, kapotte bedrading, slechte accu, defect contactslot en defect startmotorrelais. Het is belangrijk om een monteur uw auto te laten inspecteren voordat u het probleem verhelpt.

  Welke olie voor Fiat 500?

Verstopte EGR-klep

Wanneer u lange tijd met uw Fiat 500L of 500X rijdt, kan de klep ‘open’ of ‘dicht’ blijven hangen door een opeenhoping van roetdeeltjes, vuil van de brandstof en koolstofafzetting. Bovendien komt dit probleem voor bij gebruikers die meestal korte ritten rijden in de kou. Daardoor wordt de motor niet heet genoeg om de koolaanslag te verbranden.

Om dit probleem te verhelpen, moet de gebruiker de verstopte EGR-klep reinigen of vervangen. Bovendien moet hij met zijn Fiat 500L of 500X langere afstanden rijden om de koolaanslag te verbranden.

Blauwe of witte rook

Als u merkt dat er blauwe of witte rook uit uw auto komt, is dat een teken dat het EGR-systeem verstopt is. Daarnaast kan het ook betekenen dat uw auto een lage brandstofdruk heeft, een verstopt luchtfilter, olielekkage en vuile olie of oliefilter.

Breng uw auto naar een professionele monteur om dit probleem op te lossen.

Waarschuwingslampje olie

Veel gebruikers van de Fiat 500L en 500X hebben ook geklaagd dat het oliewaarschuwingslampje gaat branden. Dit probleem wordt meestal veroorzaakt door een defecte ECU. Maar in sommige gevallen kan het te wijten zijn aan te weinig olie of een slecht oliefilter. Dus voordat u het ene of het andere probleem uitsluit, moet u uw auto door een professionele monteur laten inspecteren.

Als de ECU de boosdoener is, moet deze opnieuw worden geprogrammeerd. Als daarentegen de olie of het oliefilter het probleem is, moet u het oliefilter vervangen en de motor vullen met nieuwe olie. Zorg er altijd voor dat u uw auto met de juiste olie vult voor een soepele en optimale werking. Bovendien moet u de olie altijd verversen zoals aanbevolen door de fabrikant.

  Is de Fiat Toro een goede auto?

Gebrek aan vermogen

Een ander veel voorkomend probleem bij de 1.3 Multijet motor is het gebrek aan vermogen. Dit probleem wordt meestal veroorzaakt door verstopte brandstofinjectoren. Als de brandstofinjectoren in orde zijn, moet u ook de turbovinnen, intercoolers en leidingen controleren op lekken. In sommige gevallen kan het te wijten zijn aan stanglagers, een verstopt brandstoffilter of problemen met de leidingen van de brandstofpomp. Laat een professionele monteur uw auto inspecteren en een diagnose stellen.

FAQ

Is de Fiat 1.3 Multijet-dieselmotor betrouwbaar?

Ja, de Fiat 1.3 Multijet-dieselmotor is zeer betrouwbaar. Hij wordt beschouwd als één van de beste kleine dieselmotoren op de markt. Bovendien registreert deze motor minder problemen en heeft hij een uitstekende brandstofefficiëntie.

Hoe lang gaat een 1.3 Multijet motor mee?

De Fiat 1.3 Multijet dieselmotor zou bij goed onderhoud meer dan 200.000 mijl moeten meegaan. Bovendien moet de gebruiker goede rijgewoonten aanhouden zodat de auto lang meegaat. Gemiddeld gaat deze motor echter minstens 150.000 mijl mee.

Heeft de Fiat 1.3 Multijet dieselmotor een turbo?

Ja, de Fiat 1.3 Multijet dieselmotor heeft een turbo. Het is een 4-cilinder lijnmotor met dubbele bovenliggende nokkenas, common rail, directe injectie en turbo. Hoewel de 1.3 Multijet-dieselmotor dus klein is, levert hij meer vermogen en koppel dan zonder turbo.

Welke Fiat-modellen zijn uitgerust met de Fiat 1.3 Multijet-dieselmotor?

De Fiat 1.3 Multijet-motor is een van de meest betrouwbare en goed presterende dieselmotoren van Fiat. Vanwege zijn betrouwbaarheid en uitzonderlijke prestaties is deze motor op veel Fiat-modellen gemonteerd. Enkele daarvan zijn Fiat 500, Fiat 500L, Fiat 500X, Fiat Panda, Fiat Punto, Fiat Doblo, Fiat Qubo, Fiat Strada en Fiat Fiorino.

  Zijn Fiat 500 slechte auto's?

Behalve in Fiat-modellen is de 1.3 Multijet-motor ook te vinden in Alfa Romeo Mito, Lancia Ypsilon, Swift, Indica Vista en nog veel meer.

Wat is een Multijet-dieselmotor?

Multijet is een term die gebruikt wordt voor de tweede generatie turbodieselmotoren met een common rail directe brandstofinjectie. Meer nog, het wordt geleverd met elektronische controle die de hele brandstoftoevoer opsplitst in verschillende onafhankelijke injecties, wat een stillere, milieuvriendelijke en efficiëntere werking van de motor oplevert.

Conclusie

De Fiat 500L en 500X zijn twee uitzonderlijke auto’s met uitstekende prestaties. Bovendien zijn ze betrouwbaar, ruim, zuinig en onderhoudsvriendelijk. Met de 1.3 Multijet dieselmotor zijn deze twee auto’s sterk, ook al hebben ze een kleine motor.

Hoewel de Fiat 1.3 Multijet-motor betrouwbaar en krachtig is, is het van vitaal belang om enkele veel voorkomende problemen met deze motor te kennen. Dit helpt gebruikers om hun auto goed te onderhouden en ervoor te zorgen dat deze soepel loopt en langer meegaat.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts