Heeft mijn auto een distributieriem of -ketting?

Het doel van een distributieketting / distributieriem is ervoor te zorgen dat uw motor loopt in perfecte harmonie als het synchroniseert een bos van tandwielen en hefbomen. Als zodanig, de ketting / riem is een van de meest cruciale onderdelen van uw motor, als het plotseling uitvalt, is de kans groot dat uw motor in groot gevaar is.

Het verschil tussen een ketting en een riem is uiteraard het materiaal, en het feit dat de riem aan de buitenkant van de motor zit, terwijl de ketting in de motor gaat omdat hij goed gesmeerd moet worden. Een riem was vroeger een stillere oplossing, maar nieuwere auto’s uitgerust met kettingen zijn net zo stil als hun riem tegenhangers.

Als u wilt bepalen of uw auto wordt uitgevoerd door een ketting of een riem, alles wat je hoeft te doen is om te kijken naar de zijkant van de motor, als er een plastic compartiment direct bij de motor, is de kans groot dat u op zoek bent naar een distributieriem.

Naast het compartiment zelf, is de beste manier om het te weten te komen de handleiding van de eigenaar te raadplegen, aangezien alle handleidingen van de eigenaar dergelijke informatie in het motor gedeelte vermelden.

Het doel van een distributieriem/ketting

Een distributieriem/ketting heeft als taak de krukas op een gesynchroniseerde manier met de nokkenas te verbinden. Deze onderdelen zorgen ervoor dat de timing tussen het openen en sluiten van de motorkleppen zo nauwkeurig mogelijk is, zodat de brandstof zo efficiënt mogelijk kan binnenkomen.

Deze hele operatie is enigszins vergelijkbaar met fietspedalen. Om een zo groot mogelijke efficiëntie te bereiken, worden in moderne auto’s riemen of kettingen gebruikt die zo goed mogelijk gesynchroniseerd zijn. Wanneer de zuigers stijgen en dalen, moeten de bougies het brandstofmengsel op een exact tijdstip doen ontbranden.

  Beste auto voor de jacht

Dit wordt de timing van de motor genoemd, en elk probleem met de timing kan gemakkelijk van buitenaf worden gehoord. Als uw timing riem / ketting is iets uit wack, zal uw motor lopen ruw, maar het is niet iets katastrofisch zo lang als het blijft gewoon iets uit wack.

Als de timing volledig verknoeit, zullen de zuigers en de kleppen niet gesynchroniseerd zijn, en dit kan voor uw motor terminaal zijn. Vaker wel dan niet resulteert dit in verbogen motoronderdelen en grote brokken metaal die door uw motor pompen en uiteindelijk de motor volledig kunnen vernielen.

Voordelen van een distributieriem ten opzichte van een distributieketting en vice versa

Nu, wanneer u zich volledig bewust bent van het doel van een ketting / riem, nu is het tijd om na te denken over de verschillen tussen de twee, en de reden waarom een riem is beter dan een ketting, en vice versa. Dit zijn de twee meest voorkomende motor-timing methoden, maar er is een ding genaamd ” pushrod V8 ” die gebruik maakt van een heel andere timing oplossing.

De meest voor de hand liggende onderscheidende factor tussen deze twee timingmethoden is de constructie. Een distributieriem is gemaakt van industrie-grade rubber die zorgt voor een stille werking en het is een stuk makkelijker te vervangen omdat het loopt buiten de motor die gemakkelijke toegang mogelijk maakt.

Een tandriem is een duurzame timing oplossing die is ook een stuk goedkoper te vervangen ook. Een distributieketting aan de andere kant is gemaakt van metaal wat zorgt voor een nog grotere duurzaamheid. Maar het kost wel meer om te vervangen omdat het loopt door de motor zelf, en dit vereist gedeeltelijke demontage van de motor.

  Beste auto voor nieuwe ouders

Zoals eerder vermeld, was een tandwielketting vroeger een stuk luider, maar tegenwoordig zijn kettingen even stil. Een ketting wordt ook gesmeerd als hij door de motor loopt, en daardoor gaat een ketting meestal langer mee dan een tandriem.

Distributieketting/riem vervangen

Zowel de riem als de ketting moeten van tijd tot tijd worden vervangen, maar een groot verschil tussen de twee is dat u over het algemeen mag verwachten dat een goed onderhouden distributieketting twee keer zo lang meegaat als een goed onderhouden distributieriem.

Dat gezegd zijnde, een distributieriem vervanging moet worden gepland in de service-intervallen van uw auto elke 60k mijl of ongeveer drie jaar op een moment. Maar een distributieriem moet worden geïnspecteerd op een jaarlijkse basis, omdat het speelt zo’n grote rol in de motor draait proces.

Wat distributiekettingen betreft, moeten ze ook een jaarlijkse inspectie om ervoor te zorgen dat alles soepel werkt. Een van de grootste problemen met een distributieketting is niet de ketting zelf, maar vaak is het de kettingspanner die de neiging heeft om eerst breken.

Hoe dan ook, je moet ervoor zorgen dat de kwaliteit van de olie die u gebruikt is zo goed als het kan zijn, omdat lage-kwaliteit olie kan de levensduur van de distributieketting aanzienlijk verkorten.

FAQ Sectie

Hoeveel kost het om een distributieriem/ketting te vervangen?

Terwijl u uw distributieriem vervangt, moet u ook uw waterpomp vervangen omdat de arbeid inbegrepen de demontage van beide vereist. Als zodanig, sommige gerenommeerde fabrikanten zoals Bosch verkopen distributieriemen en waterpomp combo’s op ongeveer $ 100-150, en de arbeidskosten zijn meestal rond de $ 100.

  Zijn auto's met turbo's betrouwbaar?

Aan de andere kant, een distributieketting kost veel meer geld te vervangen, omdat het kost het dubbele zo veel en het vereist een flink deel van de arbeid. Dat gezegd zijnde, bent u vaak op zoek naar een $1000+ wetsvoorstel voor een ketting en waterpomp vervanging in totaal.

Kunt u een distributieriem monteren op een auto met een distributieketting?

Tandkettingen kosten veel meer geld, maar ze zijn duurzamer. Als u van plan bent een auto met distributieketting uit te rusten met een tandriem, kunt u dat beter overslaan, want het is niet mogelijk omdat de distributieketting door de motor loopt en een tandriem niet.

Een dergelijk proces zou uiterst oneconomisch zijn en mogelijk terminaal voor uw motor. Het onderhoud van uw ketting/riem is een van de belangrijkste aspecten van auto-onderhoud en mag nooit lichtvaardig worden opgevat.

Wat zijn de tekenen van een slechte distributieriem/ketting?

Er zijn verschillende manieren om een defecte distributieketting/-snaar te herkennen. Als uw motor hapert of slecht stationair loopt, is de kans groot dat de riem/ketting niet in orde is. Als u metaalsplinters in uw olie tegenkomt, is dit een teken van slechte motortiming.

Ongelijk toerental, tikkende geluiden, en dergelijke zijn ook duidelijke tekenen dat er een probleem met uw ketting / riem zou kunnen zijn. Wanneer u een van deze symptomen ervaart, moet u de auto onmiddellijk inspecteren, omdat uw motor in groot gevaar kan zijn om letterlijk te exploderen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts