Moet ik een auto kopen met roest?

Dat hangt ervan af. Er zijn verschillende niveaus van roest. Sommige zijn licht en zitten alleen aan de oppervlakte, en kunnen relatief goedkoop en vrij snel worden hersteld. Andere zijn intenser en zitten dieper aan de oppervlakte. Deze kunnen ook worden gerepareerd, maar het kan zijn dat u hiervoor veel meer moet uitgeven.

Als uw auto wordt geplaagd door extreme corrosie, dan is er geen logica in het kopen van een dergelijke auto. Zelfs dergelijke niveaus van roest kunnen worden verholpen, maar dit kan betekenen dat u de auto volledig moet demonteren, nieuwe panelen moet kopen of zelfs panelen moet vervaardigen.

Als u een auto wilt kopen die verroest is, moet u de auto voor een uitgebreide inspectie meenemen om er zeker van te zijn dat het roestniveau niet hoger is dan u in eerste instantie zou denken, omdat roest zich kan vormen op plaatsen die volledig uit het zicht zijn.

Ongeacht de mate van roest, probeer uit te vinden of het financieel zinvol is om een verroeste auto te kopen. Slechts een handvol zeer beperkte en waardevolle auto’s hebben zin als de roest extreem is. Als de mate van roest mild is en de prijs houdt daar rekening mee, dan kan het zinvoller zijn.

Lichte roest

Veel auto’s hebben te kampen met lichte roestvorming. Deze roestplekken ontstaan meestal achter de wielen en zijn meestal zichtbaar aan de buitenkant. Roest aan het onderstel komt ook vaak voor, maar daarvoor moet je de onderkant van de auto inspecteren.

Deze niveaus van roest zijn gemakkelijk te repareren als er geen noodzaak is voor een nieuwe verf of dergelijke. Het enige wat u hoeft te doen is het oppervlak uit te slijpen tot er geen corrosie meer is, het glad te schuren, het gebied te gronden, en het later te verven met een autolak.

  Hoe voorkom ik dat mijn auto gaat roesten?

Als de roest zich op een geschilderd paneel bevindt, moet u al het bovenstaande doen, maar het gebied schilderen met bijpassende kleur verf en een paar lagen blanke lak. Al deze reparaties zijn vrij eenvoudig en ze zijn niet tijdrovend. Het is zinvol om dergelijke niveaus van roest te herstellen, en vooral als de aankoopprijs van de auto is afgeprijsd.

Maar voordat u besluit de auto te kopen, is een grondige inspectie noodzakelijk, omdat roestplekken zich op veel plaatsen kunnen verbergen die niet met het blote oog zichtbaar zijn. Als zich dergelijke niveaus van roest vormen op een nieuwe auto die fabrieksmatige roestbescherming zou moeten bieden, is de kans groot dat de auto al gerepareerd is.

Matige roest

Matige roest bestaat uit niet gelokaliseerde, diepe roestplekken verspreid over de auto. Dergelijke auto’s worden vaak misbruikt tijdens hun leven, en meestal geven de eigenaars er niet echt veel om.

Dat zou een duidelijke aanwijzing moeten zijn over hoe de eigenaar de auto behandeld heeft en het vertrouwen van zo’n eigenaar roept heel wat vragen op. Zelfs deze roestniveaus kunnen worden verwijderd, maar het kost veel meer tijd en moeite, vooral als de roest al is doorgedrongen tot de binnenste lagen van de onderdelen van de auto.

Om dergelijke roestniveaus te herstellen, moet u soms een paneel vervangen, een paneel verlijmen of zelfs een paar panelen lassen. Als de auto niet structureel gecompromitteerd is, proberen alle roestplekken zich te bevinden om de uiteindelijke waarde van de auto te bepalen nadat al deze problemen uiteindelijk zijn opgelost.

  Zijn autostoelhoezen noodzakelijk?

Zelden worden dergelijke niveaus van roest hersteld, en het heeft alleen zin om dit te doen als de auto in kwestie een limited edition, zeer waardevolle auto is.

Extreme roest

Extreme niveaus van roest zijn zeldzaam en bijna altijd het overwegen niet waard. Deze auto’s zijn structureel gecompromitteerd als een heleboel van de integrale panelen van de auto, zoals het frame zelf, zijn gecorrodeerd, en de auto is niet veilig om mee te rijden of zelfs maar in de buurt te zijn, omdat hij op elk moment uit elkaar kan vallen.

Het heeft geen zin zo’n auto te repareren of te kopen. Er zijn een paar goed gedocumenteerde gevallen van zogenaamde “schuurvondsten”. Een schuurvondst is meestal een auto met een zeer beperkte oplage en een hoge waarde, die tientallen jaren in de vergetelheid is geraakt.

Dergelijke auto’s zijn verroest en soms zelfs onherkenbaar, maar ze worden gerepareerd vanwege de pure waarde van dergelijke auto’s. Een mooi voorbeeld van zo’n geval is een Ferrari 250 GTO uit de jaren 1960 die al tientallen jaren in de achtertuin van een man begraven ligt.

Deze 250’s zijn tientallen miljoenen dollars waard, en een 250 GTO in vreselijke staat kan nog steeds een prijs van een paar miljoen dollar hebben. Dus ja, als je zo’n auto in je achtertuin tegenkomt en hij is nog niet van jou, dan moet je hem kopen.

FAQ Section

Hoe kan ik een auto tegen roest beschermen?

Ten eerste moet u de auto regelmatig wassen, in een garage parkeren en een lakbeschermingsfolie of een keramisch schild aanbrengen als de auto een hogere waarde heeft. Onderlaag de auto met een speciale oplossing op teerbasis om het beschermingsniveau verder te verhogen.

  Wat is de snelste gezinsauto?

U kunt ook kiezen voor verschillende soorten wax of sprays om het beschermingsniveau verder te verhogen. Zorg goed voor uw auto en inspecteer hem van tijd tot tijd op tekenen van roest. Auto’s moeten worden beschermd als ze geen fabrieksmatige roestbescherming bieden, dus zorg ervoor dat u uw deel doet.

Hebben nieuwere auto’s roestbescherming nodig?

Nieuwere auto’s zijn vanaf de fabriek meestal goed beschermd en hebben enkele tientallen jaren na productie geen extra roestbescherming nodig. Deze auto’s gebruiken veel gegalvaniseerd staal in hun constructie, en ze worden verder beschermd met veel was en lakbeschermingsoplossingen.

Nieuwere auto’s zijn ook vaak beschermd door veel verschillende soorten garanties die roest wel dekken. Pas na enkele tientallen jaren en na afloop van de garantie heeft het zin om deze auto’s verder te beschermen.

Wat is de beste methode van aftermarket roestbescherming?

De beste aftermarket-roestbescherming is waarschijnlijk een goed aangebrachte teerhoudende grondlaag. Deze kan een paar jaar meegaan als ze professioneel wordt aangebracht en kost meestal 100-200 dollar. Als u geen undercoating wilt gebruiken, is het ook een optie om te kiezen voor een speciale oliespray.

Deze sprays worden op alle kwetsbare delen gespoten, en ze druppelen naar de niet bereikbare, maar even kwetsbare delen. Ze kosten ook ongeveer evenveel, en ze kunnen een paar jaar meegaan. Als u deze twee combineert, bent u waarschijnlijk voor een paar jaar veilig tegen roest.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts