Kan je roest onder een auto repareren?

Roest kan meestal worden verholpen. Er zijn grote verschillen tussen sommige gevallen van roest, en voor sommige gevallen is alleen een kleine bijwerking nodig, terwijl voor andere veel carrosserieherstel nodig is. Sommige roestige auto’s vereisen zelfs volledig nieuwe autopanelen.

Het is dus niet de vraag of het mogelijk is, maar of het zin heeft om een verroeste auto te repareren. Het uitslijpen en schuren van een verroeste plek kost veel minder in vergelijking met het lassen en vervangen van panelen. Dus een verroeste auto is alleen de moeite waard om te repareren als het financieel haalbaar is.

Een verroeste auto kan ook een groot probleem zijn dat op de loer ligt, vooral als het frame van de auto verroest is. De structurele integriteit van de auto wordt aangetast, en de auto kan letterlijk in tweeën breken. Deze niveaus van roest zijn meestal niet de moeite waard te repareren tegen elke prijs.

Het is veilig om te zeggen dat als u niet in het bezit bent van een speciale gelimiteerde editie van een zeer waardevolle auto die zou kunnen profiteren van een top-down bout en moer restauratie, het repareren van ernstige roest zinloos is. Niet-speciale auto’s met grote roestplekken zijn meestal ouder en hebben minder kans om daarna nog enige waarde te behouden.

Kleinere roestplekken repareren

Kleinere roestplekken komen vrij vaak voor bij auto’s die meer dan 20 jaar oud zijn. Veel van deze auto’s zijn niet gemaakt met enige roestbescherming vanuit de fabriek, en er wordt zelfs verwacht dat ze gaan roesten als er geen proactieve maatregelen zijn genomen.

Eerst moet u alle mogelijke roestplekken opsporen, en hiervoor is het waarschijnlijk het beste om de auto binnen te brengen voor een inspectie. Nadat u alle roestplekken hebt gevonden, moet u al het nodige materiaal kopen, zoals schuurpapier van fijne kwaliteit, een slijptol, verfprimer, een bus zwarte autolak en een ontvettingsmiddel van hoge kwaliteit.

  Welke auto's hebben de minste kans om te roesten?

Verder moet u ook de juiste beschermingsmiddelen aanschaffen, zoals een degelijke veiligheidsbril en handschoenen. Bovendien is een autolift of een snelkrik ook een goed idee, omdat de roest zich waarschijnlijk aan de onderkant van de auto bevindt.

Eerst moet u de roestige plek schoonmaken, slijpen en het voorwerk afmaken door het oppervlak op te schuren tot blank metaal. Nadat u zich met succes van alle roest hebt ontdaan, moet u het gebied in de grondverf zetten, en wachten tot de grondverf droogt. Daarna, ga je gang en verf het gebied.

Proactieve roestwerende maatregelen

Nadat je het gebied hebt geschilderd, is het ook goed om een aantal proactieve maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat roest minder kans krijgt. Een logische volgende stap na het proces dat in het vorige deel is beschreven, is het gebruik van een substantie op teerbasis, ook bekend als een grondverf om de kwetsbare plekken verder te beschermen.

Deze substantie is gemaakt om een beschermende laag tussen de verf en de elementen te creëren, en indien succesvol toegepast zou het paneel voor een jaar of twee moeten beschermen. Dit proces kost gewoonlijk 100-200 dollar en moet elk jaar of twee jaar worden herhaald.

U zou ook een verscheidenheid van verschillende oliesprays moeten controleren die ook worden gemaakt om de panelen tegen het roesten te beschermen. Deze kunnen in druppel of druppelvrije vormen worden gehad, maar de druppelvrije degenen vereisen u om in de panelen van uw auto te boren, die nooit een goed idee is. Beide zijn ook geprijsd vergelijkbaar met de teer-gebaseerde coating.

  Moet ik mijn Mercedes roestvrij maken?

U kunt ook een speciale elektronische module bekijken die, indien strategisch geplaatst, een constante elektrische stroom door de carrosserie van de auto uitzendt, en het theoretisch onmogelijk maakt dat er roest optreedt. Maar deze zijn voornamelijk gemaakt voor boten en onder oppervlakken die voortdurend onder water staan, anders zijn ze niet zo effectief, en ze kosten ook nog eens een paar honderd dollar.

Ernstige roest verhelpen

Alle hierboven genoemde roestplekken kunnen en worden redelijk vaak gerepareerd. Maar, als je auto veel roestplekken heeft, of de niveaus van bestaande roestplekken zijn ernstiger, dan is het een stuk moeilijker om het te repareren. Als uw paneel volledig verroest is, is er niets meer aan te doen om het te redden.

Dit betekent dat u waarschijnlijk op zoek naar een gloednieuw paneel, en als de roest heeft verspreid naar andere panelen ook (wat vaak het geval is), bent u ook gaat nodig hebben alle extra panelen. Deze reparatie banen kunnen kosten veel geld, en het duurt een ervaren monteur en een groot deel van de tijd.

Als er ernstige roest op uw structurele delen, dan is het vrij veel game over, omdat deze fixes vereisen dat u de auto volledig te demonteren. Het is vermeldenswaard dat bijna alle roest op de een of andere manier kan worden verholpen, maar sommige niveaus zijn redelijk onherstelbaar.

FAQ Sectie

Moet ik de roest op mijn auto repareren?

Dat hangt af van de roest, de auto in kwestie en uzelf. Als de roestplekken klein zijn en makkelijk te bereiken, ga dan uw gang en repareer het. Als de roestplekken groot en ernstig zijn, dan heeft het niet zo veel zin als de auto niets waard is.

  Moet ik mijn auto wassen voordat ik hem roestvrij maak?

Als u bijvoorbeeld een klassieke 911 of een andere waardevolle auto bezit, dan kan het zinvol zijn om de auto te repareren. En het hangt er ook vanaf wat u wilt. Als u van uw auto houdt en het vreselijk vindt dat hij deze kant opgaat, ga dan uw gang en repareer hem, maar alleen als het uiteindelijk financieel zinvol is.

Hoe vaak komt roest voor?

Bij moderne auto’s komt roest niet zo vaak meer voor dankzij de vele roestbeschermingsmethoden en proactieve fabrieksmaatregelen. Bovendien vallen veel nieuwere auto’s onder garantie voor een groot aantal schades waaronder roest.

Oudere, zwaar gebruikte en gehavende auto’s zijn veel vatbaarder voor corrosie. Onverharde wegen, steenslag, zout en langdurige blootstelling aan vocht kunnen roest doen uitgroeien tot ernstige problemen, dus zorg ervoor dat u de auto af en toe controleert.

Heeft het zin om een volledig verroeste auto te redden?

Een volledig doorgeroeste auto is een auto met veel ernstige roestplekken en zelfs een hoop structurele carrosserieroest. Deze zijn in 99% van de gevallen het repareren niet waard. Maar als de auto in kwestie een limited edition, zeer gewilde klassieker is, dan kan het zelfs zinvol zijn.

Een paar jaar geleden vond een man een Ferrari 250 GTO uit de jaren 60 letterlijk begraven in zijn achtertuin. De auto was volledig verroest, maar na de restauratie schoot de waarde van de auto omhoog tot enkele tientallen miljoenen dollars.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts