Welke auto’s hebben de minste kans om te roesten?

Alle nieuwere auto’s zijn veel beter bestand tegen roest dan auto’s van 3-4 decennia geleden. Vrijwel elk nieuwer merk gebruikt een vorm van fabrieksmatige roestbescherming. Of het nu gaat om gegalvaniseerd staal, e coatings, wax-verbindingen, of andere middelen van bescherming.

Deze fabrieksroestbeschermingsoplossingen worden al zo’n dertig jaar gebruikt, en de niveaus van verfijning die op moderne auto’s worden aangetroffen zijn zeer hoog. Merken als Mercedes, BMW, Volvo en Porsche zijn de meest gedocumenteerde roestbestendige auto’s.

Maar dat wil niet zeggen dat deze merken merkbaar beter zijn in vergelijking met een heleboel andere merken. Als u extra roestwerende oplossingen op uw auto aanbrengt, zult u waarschijnlijk nooit roest tegenkomen. Maar de noodzaak van extra roestbescherming is twijfelachtig.

Als u uw auto toch verder ontroest, kies dan voor een laag keramisch schild, undercoating, druppeloliespray of lakbeschermingsfolie, omdat deze beschermingsmiddelen de meeste waar voor uw geld bieden.

Moderne auto’s

Nieuwere auto’s profiteren van een geavanceerd fabricageproces dat meestal meerdere verschillende manieren van roestbescherming omvat. Merken zoals BMW of Porsche hebben goed gedocumenteerde roestbeschermingsprocessen en bieden daarbovenop nog speciale roestgaranties.

De eerste stap naar roestbescherming is het gebruik van gegalvaniseerd staal. Dit is een proces waarbij de buitenste laag van blank metaal of ijzer wordt bekleed met zink om te voorkomen dat het paneel reageert met zuurstof en vocht, of met andere woorden, om roest te voorkomen.

Naast gegalvaniseerd staal gebruiken moderne automerken ook speciale plasticachtige wasoplossingen voor alle onbereikbare hoekjes en gaatjes. Merken als BMW dompelen hun auto’s ook onder in een speciaal bad in een poging de panelen van de auto elektrisch op te laden om de effecten van mogelijke roest verder te ontkrachten.

  Beste auto voor rugpijn

Nieuwere auto’s maken ook gebruik van hoogwaardige fabricageprocessen die ervoor zorgen dat alle carrosseriekieren uiterst klein en nauwkeurig zijn. Er zijn ook veel verschillende lakbeschermingsoplossingen die op de lak zelf zitten.

Oudere auto’s/gebruikte auto’s

Auto’s die meer dan 30-40 jaar oud zijn, hebben de grootste kans op roest om verschillende redenen. Ten eerste hebben bijna al deze auto’s nooit een speciale bescherming tegen roest gehad vanuit de fabriek. De paneelnaden zijn breed en ongelijk, waardoor vaak kwetsbare delen aan de elementen worden blootgesteld. En deze problemen zijn in de loop der jaren alleen maar verergerd.

Bovendien is de leeftijd van de auto zelf waarschijnlijk de grootste risicofactor als het op roest aankomt. Een zwaar gebruikte auto heeft talloze beschermingsniveaus verloren tegen allerlei problemen. De lak zelf is waarschijnlijk zwaar beschadigd, en dat geldt ook voor de onderkant van de auto.

En deze twee plaatsen worden meestal geteisterd door roest. Slechts een klein percentage van de oudere auto’s wordt voortdurend beschermd tegen roest vanwege hun hogere waarde. Maar de overgrote meerderheid bezwijkt uiteindelijk aan de rigoureuze wil van de natuur en begint te roesten.

Als u van plan bent uw auto nog lang te houden, raadpleeg dan een professional over alle verschillende roestwerende aftermarket-technieken. Zonder deze zal uw auto waarschijnlijk een vorm van corrosie ondervinden als hij niet vanaf de fabriek beschermd is.

Roestwerende aftermarket technieken

Undercoating, druppel/druppelvrije oliesprays, elektrische modules, keramische schilden, lakbeschermingsfolie… Dit zijn de meest populaire manieren om een auto tegen roest te beschermen. Undercoating is waarschijnlijk de populairste van het stel, en als het goed gedaan wordt kan het uw auto een paar jaar beschermen voordat het opnieuw gedaan moet worden.

  Welke hatchback auto heeft de beste bodemvrijheid?

Druppel/druppelloze oliesprays zijn ook vrij populair, maar u zou voor de druppelige versie moeten opteren aangezien de druppelloze u gewoonlijk vereist om sommige autopanelen te demonteren of zelfs te boren. Alle drie van deze kosten rond de $ 100-200, en zijn zeer geschikt voor tijdelijke bescherming.

Als u de verf zelf wilt beschermen, is een laag keramisch schild en een laag verfbeschermingsfolie daarbovenop de best mogelijke manier om de verf te beschermen, en zijn soms zelfs in staat om de onderkant en vele andere auto-onderdelen te beschermen.

U kunt ook specifieke elektromodules controleren die indien strategisch geplaatst een constante elektrostroom door het paneel van de auto uitzenden. Deze module probeert de e-coating na te bootsen die sommige merken zoals BMW vanuit de fabriek doen. Maar deze kosten een paar honderd dollar, en de mate van effectiviteit is nogal twijfelachtig.

FAQ Sectie

Moet ik kiezen voor aftermarket roestbescherming?

Als u een nieuwere auto bezit en u bent niet van plan hem nog tientallen jaren te houden, dan is het verspilling van tijd en geld. Als u een nieuwe auto bezit en u bent van plan hem 30+ jaar te houden, dan is het zinvoller om het te doen, maar de noodzaak is nog steeds twijfelachtig.

In elk ander scenario is een aftermarket roestbescherming zinvoller. Maar als u uw auto constant wast, in een garage parkeert en niet het hele jaar door met veel zout en vocht te maken krijgt, is de kans op roest niet zo groot.

  Kunnen dikke mensen in sportwagens rijden?

Kan ik zelf aan roestbescherming doen?

Ja, dat kunt u. Zoals eerder gezegd, wast u de auto regelmatig, let u op resten die niet gemakkelijk weg te wassen zijn en probeert u deze te verwijderen zonder de lak te beschadigen. U kunt de grondverf ook zelf aanbrengen.

Verzamel eerst alle benodigdheden, zoals een autolift, beschermende handschoenen en een veiligheidsbril, een primer, een bus zwarte autolak, een slijptol en fijn schuurpapier. Eerst moet u alle delen schuren, in de grondverf zetten en verven. Daarna kunt u de coating gelijkmatig aanbrengen en wachten tot de laag volledig droog is.

Kan roest hersteld worden?

Roest kan theoretisch in 99% van de situaties hersteld worden, maar soms heeft het financieel geen zin om dit te doen. In het ergste geval is de structurele integriteit van de auto waarschijnlijk in het gedrang gekomen en dat kan verholpen worden, maar dat is tijdrovend en duur.

Lichtere roestplekken kunnen gemakkelijk worden verholpen door ze uit te slijpen en ze daarna te beschermen. Maar de algemene vuistregel is dat roest niet moet worden hersteld als de auto daarna niet waardevol genoeg is, omdat sommige roestreparaties mogelijk meer kosten dan de auto zelf.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts