Peugeot 2008 1.2 Puretech motorproblemen

In het hart van sommige Peugeot 2008 modellen ligt de 1.2 PureTech motor, een aandrijflijn die een balans van kracht en brandstofbesparing belooft zonder je bankrekening te breken. Hoewel de motor veel lof heeft geoogst voor zijn prestaties, zijn sommige eigenaren tegen een paar problemen aangelopen die zeker de nodige aandacht verdienen.

In dit artikel verdiepen we ons in de Peugeot 2008 1.2 PureTech motorproblemen die in de loop der tijd zijn opgedoken, met als doel inzicht te geven in mogelijke problemen waarmee bestuurders te maken krijgen en hoe je deze volledig kunt voorkomen. Van gerapporteerde problemen met betrekking tot de motorprestaties tot zorgen over de betrouwbaarheid, we onderzoeken de veelvoorkomende boosdoeners die van invloed zijn op deze gerenommeerde krachtbron.

De meest voorkomende Peugeot 2008 1.2 PureTech motorproblemen zijn onder andere problemen met de distributieriem, problemen met de turbolader, mogelijke koelmiddellekkages en een hoog olieverbruik. De 1.2 PureTech kan ook last hebben van andere problemen zoals softwareproblemen of af en toe een ontstekingsfout, maar deze vier problemen spannen de kroon als meest voorkomende.

Nu is het tijd om wat dieper op al deze problemen in te gaan, wat betekent dat we vertellen wat de oorzaken zijn en wat u kunt doen om ze te verhelpen en te vermijden. De 1.2 PureTech is zeker geen perfecte motor, maar je kunt hem beter maken als je weet wat er mis mee kan gaan en daar bovenop blijft zitten.

Problemen met de distributieketting

Als je iemand bent die een Peugeot met de 1.2 PureTech motor heeft of van plan is te kopen, is de kans groot dat je hebt gehoord over de beruchte problemen met de distributieketting. Deze zijn inderdaad een probleem en ze beginnen met het gevreesde ratelende geluid dat er later voor zorgt dat de spanner het begeeft en de distributieketting knapt.

  Elektrische problemen Peugeot 2008

Als dat gebeurt, is je motor waarschijnlijk toast en moet je investeren in een compleet nieuwe motor of een grondige motorrevisie. Een motorcontrolelampje kan ook met tussenpozen gaan branden, meestal wanneer je de auto start, omdat het aangeeft dat de timing van de motor ongelijk is.

Als je met tussenpozen een controlelampje ziet branden en je hoort gerammel uit de achterkant van de motor komen, breng je Peugeot dan naar een dealer of een ervaren monteur en ga na of het mogelijk is om de ketting helemaal te vervangen.

Problemen met de turbolader

Een verscheidenheid aan kleine en minder kleine problemen met de turbolader, waaronder turbogat, kan resulteren in een vertraagde vermogensafgifte, waardoor het reactievermogen van de auto tijdens het accelereren wordt beïnvloed en je auto soms te traag is om op een oprit of rotonde in te voegen.

Daarnaast hebben sommige bestuurders te maken gehad met verminderde motorprestaties als gevolg van slecht werkende turbo’s of lekken in het inlaatsysteem, waardoor lucht ontsnapt en de motor minder vermogen levert. Deze problemen kunnen leiden tot verminderde brandstofefficiëntie en algehele motorprestaties, zozeer zelfs dat je auto er nauwelijks nog mee te rijden is.

Lekkages, versleten onderdelen en gebrek aan onderhoud zijn meestal de oorzaken, dus zorg ervoor dat je je aandrijflijn onderhoudt wanneer dat nodig is om deze problemen te voorkomen.

Lekkage koelvloeistof

Koelvloeistoflekken kunnen leiden tot een geleidelijk verlies van de koelvloeistof van de motor, waardoor het vermogen om de temperatuur effectief te regelen wordt verstoord en de motor dus oververhit raakt. Dit kan leiden tot problemen met interne motoronderdelen waarvoor mogelijk uitgebreide revisies en vervangingen nodig zijn.

  Peugeot e-208 vs Hyundai Ioniq - Wat is beter?

Eigenaren van Peugeot 2008 1.2 PureTech-modellen wordt aangeraden het koelsysteem regelmatig te inspecteren op tekenen van lekkage en deze onmiddellijk te verhelpen om dure reparaties te voorkomen en een goede werking van de motor te garanderen. Het is daarom belangrijk om de temperatuurmeter in de gaten te houden en uw auto op koelmiddellekken te controleren wanneer u maar kunt.

Hoog olieverbruik

Tot slot, maar zeker niet in de laatste plaats, moeten we het ook hebben over overmatig olieverbruik, waardoor je motor kan verhongeren. Sommigen zeggen dat deze problemen worden veroorzaakt door versleten pakkingen en afdichtingen, terwijl anderen geloven dat dit normaal is voor de 1.2 motor.

Hoe dan ook, je moet eerst controleren of er lekkages zijn in het systeem. Zo niet, probeer dan het olieverbruik van je motor zo goed mogelijk in de gaten te houden en vul bij wanneer dat nodig is. Als je auto nog onder de garantie valt, moet je hem inleveren en Peugeot vragen het probleem op te lossen, omdat overmatig olieverbruik nauwelijks als normaal kan worden beschouwd.

FAQ

Is de Peugeot 1.2 PureTech motor goed?

De 1.2 PureTech-motor is voorzien van geavanceerde technologie, waaronder directe brandstofinspuiting en turbolading, waardoor hij een goede balans biedt tussen vermogen en brandstofverbruik. Veel bestuurders waarderen de snelle acceleratie en soepele vermogensafgifte, waardoor hij geschikt is voor zowel stadsverkeer als snelwegverkeer, maar deze motor is verre van perfect.

De eerder genoemde problemen, vooral die met de timing van de motor, kunnen zo ernstig zijn dat ze de motor volledig vernielen. Als je een Peugeot tweedehands koopt, is het daarom aan te raden om voor een goed onderhouden exemplaar te gaan met alle onderhoudshistorie, zoals het tijdig verversen van de olie.

  Veel voorkomende problemen met de Peugeot 508

Hoe sterk is de Peugeot 1.2 PureTech?

Het vermogen van de Peugeot 1.2 PureTech-motor varieert van ongeveer 82 pk voor de goedkopere varianten tot ongeveer 130 pk voor de duurdere versies met turbo. De kracht van de motor wordt bereikt door het gebruik van geavanceerde technologieën zoals directe brandstofinspuiting en turbolading, die de brandstofefficiëntie optimaliseren en tegelijkertijd voldoende vermogen en koppel leveren voor een bevredigende rijervaring.

Zulke cijfers kunnen nauwelijks als iets speciaals worden beschouwd, maar de meeste eigenaars zijn het erover eens dat het 130 pk-model voldoende is voor de meeste toepassingen, omdat hij ook zeer efficiënt en stil is.

Hoe lang gaat een Peugeot 1.2 PureTech mee?

De algemene levensduur van de Peugeot 1.2 PureTech hangt af van het onderhoud, de service, de rijgewoonten en de gebruiksomstandigheden. Als u hem goed onderhoudt, is er geen reden waarom uw 1.2 niet meer dan 250.000 km of zelfs meer zou meegaan.

Veel van deze motoren passeren zelfs de 300.000 km-grens, maar die hebben al eens een distributieketting vervangen en zijn waarschijnlijk vaak gerepareerd. Hoe dan ook, als je er goed voor zorgt, zou de 1.2 lang mee moeten kunnen gaan.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts