Voor het modeljaar 2023 heeft Peugeot officieel gezegd dat het zal stoppen met het aanbieden van diesel- en benzinemotoren, wat betekent dat alle volgende generatie Peugeot-auto’s uitsluitend elektrische aandrijvingen of een hybride aandrijflijn zullen gebruiken. De 1.6L PureTech-motor wordt om diezelfde reden geschrapt, maar veel mensen vinden hem nog steeds te goed om weg te doen.
Gelukkig is de markt voor tweedehands auto’s gevuld met verleidelijke 1.6L PureTech-modellen, waaronder niet alleen modellen van Peugeot, maar ook van DS, Citroen, Opel/Vauxhall en zelfs BMW en Mini. In dit artikel nemen we de meest voorkomende Peugeot 1.6 PureTech motorproblemen door en vertellen we u wat er mis kan gaan.
Allereerst moeten we het hebben over problemen met de distributieketting, meer bepaald het knappen van de distributieriem, waardoor een heleboel andere problemen ontstaan. Andere problemen zijn olielekken, en brandstof injector problemen, die beide kunnen ook duur en relatief moeilijk op te lossen.
Tenslotte moeten we het ook hebben over koolstofafzettingen die ontstaan nadat de motor lange tijd is gebruikt. Als deze niet worden schoongemaakt, kunnen ze een groot aantal problemen veroorzaken die er waarschijnlijk toe zullen leiden dat u een gloednieuwe motor moet kopen.
Timing Chain Problems
Timing chain problemen zijn enkele van de ergste problemen waar een motor aan kan lijden, omdat ze terminale motorschade kunnen veroorzaken. Het probleem met de 1.6L motor is dat de ketting en de kettingregelaar vrij snel aan slijtage onderhevig zijn. Dit betekent dat beide kunnen breken en de ketting kan de hele motor naar zijn dreigende ondergang leiden.
Volgens sommigen wordt dit veroorzaakt doordat de ketting niet sterk genoeg is voor het koppel dat deze motor kan bieden. Een ander probleem is te wijten aan een defecte spanner die weigert het juiste oliepeil te handhaven. Als deze problemen niet tijdig worden aangepakt, zullen ze er uiteindelijk toe leiden dat de ketting breekt en mogelijk zelfs de motor en sommige van zijn nabijgelegen onderdelen worden vernietigd.
Olielekkages
Veel eigenaren hebben geklaagd dat de 1.6L PureTech moeite heeft om de juiste oliedruk te handhaven, wat zeker tot een aantal problemen kan leiden. Motorolie wordt gebruikt om de interne onderdelen van de motor te smeren en de motor koel te houden. Als de motor niet op zijn optimale temperatuur kan werken, zal hij zichzelf niet kunnen reinigen en geen behoorlijk vermogen kunnen leveren.
Het probleem hierbij is dat sommige afdichtingen rond de olieleidingen en de bijbehorende onderdelen broos kunnen worden en olie gaan lekken. Peugeot zegt dat de juiste intervallen voor olieverversing elke 30.000 kilometer (2 jaar) zijn, maar veel Peugeot-specialisten zijn van mening dat u dit voor de zekerheid elke 15.000 tot 20.000 kilometer moet doen.
Problemen met de brandstofinjector
Als u uw 1.6L PureTech hoort sissen of krijsende geluiden uit de top hoort komen, is dit waarschijnlijk te wijten aan een lek. Als u dit probleem niet tijdig aanpakt, zal het leiden tot vervuiling en schade aan de injectoren. Als u echt de plank misslaat, kan ook uw turbolader het begeven, omdat de olie te vervuild raakt om zelfs de turbolader te bereiken.
Let dus goed op de brandstofinjectoren bij het onderhoud van de auto. Sommigen hebben ook melding gemaakt van sterke brandstofgeuren die het interieur binnendringen en die vaak worden veroorzaakt door lekkende brandstofinjectoren. Zeggen dat deze alleen maar hinderlijk zijn, is verkeerd, want langdurig blootstaan aan brandstofgeuren kan ook schadelijk zijn voor uw gezondheid, vooral als u de lucht in uw cabine niet vaak recirculeert.
Koolstofafzetting
Toen motoren met directe injectie hun intrede deden, was men verbaasd hoe krachtig deze motoren kunnen zijn zonder de algehele efficiëntie te belemmeren. Het sproeipatroon van de directe injectie maakt een grotere precisie mogelijk, wat leidt tot meer vermogen en ruimte laat voor een kleinere motor.
Het nadeel van directe injectie is echter koolstofafzetting, die kan optreden wanneer dikke lagen koolstof zich afzetten op het inwendige van de motor. Deze moeten tijdens de levensduur van een goed onderhouden motor een paar keer worden schoongemaakt met de “walnootstraal”-techniek. Als u dit niet doet, gaat de motor uiteindelijk kapot.
FAQ Sectie
Is de Peugeot 1.6L PureTech een goede motor?
De Peugeot 1.6L PureTech is inderdaad een heel goede motor, want hij combineert een goed rendement met meer dan voldoende vermogen voor al uw dagelijkse behoeften. Zeker, hij is misschien niet overdreven opwindend of emotioneel, maar dat is inherent aan deze kleine motoren. Het is een motor ontworpen als gereedschap, en een goed gereedschap is het zeker.
Het is een beetje jammer dat ze langzaam verdwijnen ten gunste van kleinere hybride motoren, maar dat is een teken van de tijd waarin we leven. Maar omdat zoveel auto’s deze motoren gebruiken, zullen ze op de tweedehandsmarkt nog vele jaren beschikbaar zijn.
Zijn PureTech motoren goed?
PureTech-motoren behoren tot de meest geavanceerde motoren waarmee de PSA-groep ooit is gekomen. Ze zijn allemaal klein, compact, licht, zuinig en hebben een relatief kleine CO2-voetafdruk. Ook al gaan ze uit, ze behoren tot de meest geavanceerde motoren in dit segment.
We moeten er echter wel op wijzen dat er enkele betrouwbaarheidsproblemen zijn met deze motoren die ze een beetje ongewenst kunnen maken, naast het feit dat ze niet spannend zijn.
Zijn PureTech-motoren diesel- of benzinemotoren?
PureTech motoren zijn wat Peugeot graag zijn benzinemotoren noemt. Er zijn geen PureTech-dieselmotoren, want vergelijkbare Peugeot-dieselmotoren heten BlueHDi. Welke van deze twee u ook verkiest, ze zijn allebei op hun retour ten gunste van nieuwere, kleinere en hybride motoren die de enige opties zijn die u kunt kiezen voor de volgende generatie Peugeot-modellen.