Veel voorkomende Ford 1.5 EcoBoost motorproblemen

De Ford 1.5 EcoBoost is een van de nieuwste Ford EcoBoost-motoren, want hij werd voor het eerst onthuld in 2014 als een iets afgeslankte versie van de vorige 1.6L EcoBoost-motor. Volgens enkele bronnen deed Ford dit om te voldoen aan de Chinese belastingen die een stuk lager zijn voor 1.5L motoren in tegenstelling tot 1.6L motoren.

Ford heeft dit echter perfect gedaan, want de 1.5L motor is met 181 pk even krachtig als de 1.6L motor. Daarom biedt deze motor een zeer goede balans tussen betrouwbaarheid, brandstofefficiëntie, gebruikskosten en vermogen. Geen enkele motor is perfect, want alle aandrijflijnen hebben bepaalde beperkingen en betrouwbaarheidsproblemen, en dat is het onderwerp van dit artikel.

De meest voorkomende Ford 1.5 EcoBoost motorproblemen zijn problemen met het koelsysteem, problemen met koolstof opbouw, problemen met brandstof injectoren verstopping, en problemen met stekkers en spoelen. We moeten ook vermelden dat deze motor wordt geleverd met een turbo die meestal de reden is waarom de 1.5L 181pk kan bieden.

Als je goed voor deze motor zorgt, gaat hij waarschijnlijk lang mee. Aan de andere kant, als u niet consequent bent met uw onderhoud, zal de 1.5L er uiteindelijk onder lijden.

Ford 1.5 EcoBoost – Koelsysteem problemen

De 1.6L EcoBoost heeft te kampen met relatief ernstige koelproblemen, die zelfs hebben geleid tot een grote collectieve rechtszaak tegen Ford. Aangezien de 1.5L losjes is gebaseerd op de 1.6L, hebben deze problemen ook betrekking op de 1.5L motor, maar niet in dezelfde mate. Hoe dan ook, de 1.5L EcoBoost is ook opgenomen in deze rechtszaak. Het lijkt erop dat het koelprobleem te maken heeft met het ontwerp van het motorblok en de kop, maar dit is niet 100% bevestigd.

  Veel voorkomende Ford 2.0 EcoBoost problemen

Sommige bronnen stellen dat de koelvloeistof zijn weg kan vinden naar de verbrandingskamer, en na verloop van tijd wordt het koelvloeistofpeil te laag, waardoor de motor oververhit raakt, corrodeert, verkeerd ontbrandt en soms zelfs helemaal uitvalt. Er zijn geen eenvoudige manieren om dit te verhelpen en daarom moeten we wachten tot deze class action lawsuit is afgelopen, maar veel eigenaren hebben het probleem opgelost door de hele motor onder garantie te vervangen.

Ford 1.5 EcoBoost – Koolstofophopingsproblemen

De Ford 1.5L EcoBoost is een motor met directe injectie, wat betekent dat hij gevoelig is voor koolstofafzetting op de kleppen, waardoor de luchtstroom naar de motor wordt beperkt. Dit zal de motor enigszins belasten, maar waarschijnlijk geen ernstige problemen veroorzaken. Hoe dan ook, het is beter om uw kleppen schoon te maken wanneer dat nodig is, want dat zal het vermogen van uw motor voorgoed behouden.

Als u vermogensverlies, ruw stationair draaien of een haperende motor voelt, is de kans groot dat uw kleppen bedekt zijn met koolaanslag. Volgens Ford monteurs is het niet waarschijnlijk dat dit probleem zich meer dan eens in de 100 km voordoet, wat betekent dat u dit niet vaak hoeft te doen. Hoe dan ook, het beste wat u kunt doen is Walnut stralen om de kleppen te reinigen, wat u waarschijnlijk een paar honderd dollar kost.

Ford 1.5 EcoBoost – Verstopte brandstofinjectoren

Directe injectie motoren hebben talloze voordelen voor alledaagse toepassingen, maar ze komen ook met bepaalde inherente gebreken die moeten worden aangepakt een of andere manier. We hebben het al gehad over problemen met koolstofafzetting, maar we moeten ook alle problemen noemen die samenhangen met verstopte brandstofinjectoren die ook veel voorkomen bij motoren met directe injectie.

  Audi vs Ford betrouwbaarheid - Wat is beter

Als u merkt dat uw 1.5L motor aanslaat voor een lange tijd, stationair draaien, misfiring, of gewoon met een verschrikkelijke brandstofverbruik, is er een grote kans dat dit wordt veroorzaakt door verstopte brandstof injectoren. Om dit op te lossen moet u de injectoren schoonmaken, de injectorafdichtingen vervangen of de injectoren helemaal vervangen.

Ford 1.5 EcoBoost – Problemen met bougies en bobines

Problemen met bobines en bougies zijn niet noodzakelijkerwijs betrouwbaarheidsproblemen, omdat dit gewone onderhoudsbehoeften zijn. Toch gaan we ze hier vermelden omdat ze van vitaal belang zijn voor de motorprestaties op lange termijn. Omdat de 1.5L EcoBoost een turbomotor is, heeft hij sterkere vonken nodig om op gang te komen.

Dit leidt onvermijdelijk tot een grotere belasting van de bougies en de spoelen, waardoor deze sneller slijten dan bij andere motoren zonder turbo. Deze “problemen” komen niet zo vaak voor als bij grotere EcoBoost-motoren, omdat de 1.5L geen bijzonder krachtige motor is en niet wordt gebruikt in zwaardere auto’s die vaak slepen.

FAQ Sectie

Hoe lang kan de Ford 1.5 EcoBoost meegaan?

Als u hem goed verzorgt en alle onderhoudsbeurten uitvoert wanneer dat nodig is, kunt u gemakkelijk meer dan 100-150 km van uw 1.5L EcoBoost-motor genieten. Zorg ervoor dat u de auto regelmatig en goed onderhoudt en de motor niet misbruikt.

Het is uiterst moeilijk om goed te meten hoe lang een motor meegaat, omdat er gewoonweg veel te veel variabelen zijn. Sommige 1.5L EcoBoost motoren gaan waarschijnlijk 200k of zelfs 300k mijl mee, terwijl andere het al kunnen begeven bij slechts 50k mijl. Er is geen consensus over dit onderwerp, en dat zal waarschijnlijk zo blijven.

  Ford Fiesta betrouwbaarheid

Is de Ford EcoBoost 1.5 een goede motor?

De Ford 1.5L EcoBoost-motor is om verschillende redenen een heel goede motor. Om te beginnen is het een motor met een kleine cilinderinhoud die meer vermogen biedt dan veel aanzienlijk grotere motoren. Ten tweede is het een zeer efficiënte motor die niet veel brandstof verbruikt en geen extra olie verbrandt, wat hem inherent goedkoper maakt.

Ten derde is deze motor ook zeer betrouwbaar en hoeft hij niet vaak gerepareerd te worden. Als dat wel het geval is, zijn die reparaties meestal vrij betaalbaar gezien het vermogen dat u uit deze motor haalt.

Hoeveel vermogen kan de 1.5L Ford EcoBoost aan?

Volgens enkele geloofwaardige online bronnen kan de 1.5L Ford EcoBoost-motor tot 400 pk aan. Dit is een extreem hoog getal voor zo’n kleine motor, wat betekent dat er veel moet gebeuren om ervoor te zorgen dat de motor daadwerkelijk 400pk kan verdragen zonder op te blazen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts