Veel voorkomende Ford 2.0 EcoBoost problemen

De Ford EcoBoost 2.0 4-cilinder motor werd voor het eerst geïntroduceerd in 2010. Deze gasmotor met gerichte injectie biedt tussen de 200pk en 252pk en 221lb-ft tot 270lb-ft koppel. Deze motor is te vinden in veel modellen van Ford, Lincoln, Volvo en Land Rover. Deze motor bleef relatief ongewijzigd tot 2015 toen Ford hem grondig herwerkte.

Dit herontwerp werd gedaan om de motor meer vermogen te geven, maar zonder aan efficiëntie in te boeten. Wat betrouwbaarheid betreft, lijkt de 2.0 EcoBoost een vrij betrouwbare motor te zijn, want er zijn niet veel voorkomende problemen. Zeker, er zullen altijd talloze problemen zijn die te wijten zijn aan een gebrek aan onderhoud, maar als je alles doet wat je moet doen, zal deze motor lang meegaan.

Wat betreft veel voorkomende Ford 2.0 EcoBoost problemen, deze omvatten problemen met een gebarsten uitlaatspruitstuk, de turbo controle solenoïde, de lage druk brandstofpomp, en problemen met koolstof opbouw. Geen enkele motor kan eeuwig meegaan, en de 2.0 EcoBoost is niet anders, wat betekent dat u op een gegeven moment verschillende onderdelen zult moeten vervangen.

Al met al heeft de EcoBoost-motorreeks van Ford bewezen efficiënter en toch even krachtig te zijn als sommige van hun eerdere grotere motoren. Zeker, het is misschien niet zo spannend als een 6-cilinder, of vooral een V8, maar de meeste mensen zullen meer dan tevreden zijn met de 2.0L.

1. Ford 2.0 EcoBoost – Gebroken uitlaatspruitstuk

Zowel de eerste als de tweede generatie van de 2.0 EcoBoost motor gebruiken een geïntegreerd uitlaatspruitstuk van staal dat rechtstreeks op de cilinderkop is geplaatst. Dit ontwerp heeft zijn eigen voor- en nadelen, maar we gaan ons nu alleen richten op de nadelen.

  Is de Ford Edge een goede auto?

Wanneer de motor zwaarder wordt belast, zoals tijdens het trekken en slepen, kunnen te hoge temperaturen het uitlaatspruitstuk doen samentrekken en uitzetten, waardoor het gaat scheuren. Deze scheurtjes zijn niet meer dan haarscheurtjes, maar kunnen in omvang en aantal toenemen naarmate dit probleem langer onopgemerkt blijft. Zorg er dus voor dat u uw uitlaatspruitstuk inspecteert wanneer u de auto onderhoudt, want dit kan de turbo volledig opblazen.

2. Ford 2.0 EcoBoost – Turbo solenoid probleem

De turbo solenoid valve, ook bekend als de boost valve, is belast met het regelen van de hoeveelheid boost die de motor krijgt. Het is een kleine elektrische eenheid die de wastegates aanstuurt via de ECU van de auto. Deze kleine module fungeert dus als een soort brein voor de turbocompressor, omdat hij bepaalt hoeveel en hoe vaak de turbo zich opblaast.

Wanneer deze klep het begeeft, zal de turbocompressor ofwel te veel ofwel te weinig boost produceren en zo uw rijervaring aanzienlijk beïnvloeden. Het goede nieuws is dat een vervangend onderdeel niet zoveel geld kost, maar het slechte nieuws is dat deze kleine module in de turbo zit, die diep in de motorruimte begraven ligt.

3. Ford 2.0 EcoBoost – lagedruk brandstofpomp problemen

De Ford 2.0 EcoBoost motor gebruikt in wezen twee brandstofpompen, een lagedruk brandstofpomp en een hogedruk brandstofpomp. Omdat dit een directe injectie motor is, pompt de hoge druk brandstofpomp brandstof op de injectoren met bijna 30.000 psi druk. Dit betekent dat de hogedrukpomp een lagedrukpomp nodig heeft die de brandstof uit de tank naar de hogedrukpomp pompt.

  Ford Focus Betrouwbaarheid

De 2.0 EcoBoost heeft echter een klein brandstoffilter dat vlak voor de lagedrukbrandstofpomp zit, waardoor deze verstopt kan raken en de pomp te veel kan gaan werken. Dit leidt onvermijdelijk tot een dreigende storing van de lagedrukbrandstofpomp en zal dus samen met het verstopte brandstoffilter vervangen moeten worden.

4. Ford 2.0 EcoBoost – Koolstofophoping

Direct ingespoten motoren hebben bijna altijd last van koolaanslag en de 2.0 EcoBoost is niet anders. Niet-directe injectie motoren leveren de brandstof via het inlaatspruitstuk bij extreem hoge druk waardoor de kleppen altijd schoon blijven. Bij motoren met directe injectie ontstaat onvermijdelijk koolstofafzetting op de kleppen en wordt de luchtstroom naar de motor beperkt.

Dit is een langzaam proces, wat betekent dat deze afzettingen niet van de ene op de andere dag ontstaan. Wanneer dit toch gebeurt, moet u de kleppen zo snel mogelijk reinigen, want dit kan uw motor belasten en later veel problemen veroorzaken. De beste methode om dit te doen is het zogenaamde walnootstralen, wat u waarschijnlijk een paar honderd dollar gaat kosten.

FAQ Sectie

Heeft de Ford 2.0 EcoBoost premium brandstof nodig?

De Ford 2.0 EcoBoost loopt prima met gewone benzine, maar uw vermogen zal niet op 100% zijn. Als zodanig kunt u gewone brandstof gebruiken, maar het gebruik van premium brandstof is altijd de betere keuze. Premium brandstof zal uw totale brandstofefficiëntie verhogen, uw uitstoot verlagen en u ten alle tijden extra vermogen geven.

  Is Ford Puma een goede auto?

Premium brandstof is chemisch superieur in vele opzichten, wat betekent dat er talloze voordelen zijn aan het gebruik van premium brandstof in alle auto’s en motoren, niet alleen degenen die specifiek premium brandstof “nodig” hebben.

Hoe lang gaat de 2.0 Ford EcoBoost-motor mee?

De Ford 2.0 EcoBoost-motor kan gemakkelijk minstens 150 km meegaan als u hem goed verzorgt. Er zijn enkele gevallen waarin eigenaars klaagden dat de motor het veel eerder begaf, maar dat lijkt geen wijdverbreid probleem te zijn.

Als u de motor goed onderhoudt en uw olie en filters ververst wanneer dat nodig is, en u uw motor ook reinigt van eventuele koolaanslag, zou u probleemloos moeten kunnen rijden. Na 150.000 km zult u waarschijnlijk ernstigere problemen krijgen, die dure vervangingsonderdelen vereisen, maar zelfs dan zal de motor nog lang meegaan.

Heeft de Ford 2.0 EcoBoost synthetische olie nodig?

Ja, de 2.0 EcoBoost-motor die tegenwoordig in veel Ford-modellen zit, gebruikt synthetische olie. U moet echter altijd uw gebruikershandleiding doornemen om 100% zeker te zijn. Synthetische olie is stabiel qua viscositeit en beschermt de motor zeer goed tegen slijtage.

Het verbetert ook de oxidatie van de verbranding en houdt de temperaturen stabiel, wat echt belangrijk is als u vaak trekt of sleept met uw 2.0 EcoBoost-motor.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts