De Ford EcoBoost familie van motoren werd voor het eerst geïntroduceerd in 2010 met de 1.6L EcoBoost motor die tussen 148pk en 197pk biedt. Deze motor is te vinden in veel Volvo en Ford modellen en is een van de meest verspreide Ford EcoBoost motoren ooit. Gezien het feit dat de 1.6L EcoBoost al 12 jaar bestaat, kunnen we de betrouwbaarheid ervan goed beoordelen.
Kortom, de 1.6L EcoBoost is een redelijk betrouwbare motor die een behoorlijke tijd meegaat. Ford heeft in de loop der jaren enkele aanpassingen gedaan om hem meer in overeenstemming te brengen met het huidige tijdperk van de auto-industrie. Ford introduceerde een paar jaar later ook de 1.5L EcoBoost, die losjes gebaseerd was op de 1.6L, wat ook betekent dat hij bepaalde betrouwbaarheidskenmerken deelt met de 1.6L motor.
Als het gaat om veel voorkomende Ford 1.5 EcoBoost motorproblemen, moeten we problemen met de distributieriem, problemen met het koelsysteem, problemen met koolaanslag en problemen met bougies en bobines noemen. De 1.6L EcoBoost is een direct ingespoten motor, wat betekent dat sommige van deze problemen daar direct mee te maken hebben.
Al met al is de 1.6L EcoBoost een heel goede motor, die u nog jaren goed van pas zou moeten komen. Eerdere 1.6L exemplaren waren een stuk problematischer, maar Ford slaagde erin de meeste problemen tot nu toe op te lossen. Geen enkele motor is echter perfect, en we gaan je in dit artikel vertellen wat er mis is met de 1.6L EcoBoost.
Ford 1.6L EcoBoost – Problemen met de distributieriem
De 1.6L EcoBoost ondervindt geen problemen met de distributieriem op zich, maar het probleem hier is de manier waarop de motor is opgebouwd. Er is enige overlap in hoe de kleppen en de zuigers bewegen, wat een groot probleem kan zijn als de riem het begeeft. Als de riem het inderdaad begeeft, komen de zuigers en kleppen met elkaar in aanraking en dat kan gemakkelijk leiden tot ernstige motorschade.
Om dit te voorkomen moet u de distributieriem elke 10 jaar of 150.000 mijl vervangen. Dit is een vrij lang vervangingsinterval, wat betekent dat Ford echt vertrouwen heeft in het ontwerp van zijn distributieriem. Hoe dan ook, u moet de distributieriem van tijd tot tijd controleren, omdat niet alle 1.6L-eenheden perfect zijn gebouwd. De sleutel hier is om tandriem problemen vroeg genoeg op te merken, zodat u eventuele problemen langs de lijn kunt voorkomen.
Ford 1.6L EcoBoost – Koelsysteem problemen
Het ergste probleem dat de 1.6L EcoBoost kan teisteren is het probleem met het koelsysteem. Dit probleem veroorzaakte zelfs een hoop terugroepacties, service bulletins, en zelfs een class action lawsuit tegen Ford. Het lijkt erop dat het probleem te wijten is aan een scheurende cilinderkop waaruit de koelvloeistof kan ontsnappen en later een zeer laag koelvloeistofpeil kan veroorzaken.
Dit kan leiden tot corrosie, ontstekingsfouten of zelfs een complete motorstoring en dat is zeker iets om je zorgen over te maken. Ford heeft de 1.6L motor tijdens zijn levensduur bijgewerkt en een aantal onderdelen vervangen om dit te voorkomen. We weten echter niet zeker of dit probleem volledig is opgelost, want er blijven rechtszaken komen.
Ford 1.6L EcoBoost – Koolstofophoping
Directe injectie motoren komen met een paar belangrijke voordelen, zoals een meer nauwkeurige brandstof levering systeem dat een betere brandstof-efficiëntie, en meer vermogen bevordert. Dit stelt de automaker ook in staat om een kleinere, lichtere motor te maken en de dynamiek en efficiëntie van de auto verder te verbeteren. Directe injectie is ook goed voor het milieu omdat er minder brandstof wordt verspild.
Dit ontwerp heeft echter ook een paar nadelen: bij motoren met directe injectie ontstaat vaak koolstofafzetting op de kleppen en wordt de luchtstroom naar de motor beperkt. Dit leidt waarschijnlijk niet tot ernstige motorproblemen, maar het verlaagt wel het totale vermogen. Om dit aan te pakken, moet u een paar honderd dollar betalen voor een motor Walnut straaltechniek.
Ford 1.6L EcoBoost – Problemen met bougies en bobines
Alle gasmotoren vereisen onderhoud aan bougies en bobines, wat betekent dat dit niet noodzakelijk een probleem is. Maar omdat de 1.6L EcoBoost zowel een motor met turbo als met directe injectie is, staan zowel de bougies als de bobines onder meer spanning dan bij motoren met indirecte injectie zonder turbo.
Het verbrandingsproces vereist een sterkere vonk en daardoor slijten deze twee essentiële onderdelen sneller. Ford zegt dat u deze om de 90k mijl of zo moet vervangen, maar veel eigenaren klaagden over vervanging al na 50k mijl.
FAQ Sectie
Hoe lang gaat de Ford EcoBoost 1.6L motor mee?
Vroegere Ford 1.6 EcoBoost motoren zijn niet zo betrouwbaar als latere eenheden, wat betekent dat die waarschijnlijk ergens tussen 100k en 200k mijlen op zijn best meegaan zonder grote revisies nodig te hebben. Latere motoren zijn voorzien van verbeterde systemen die de motor beschermen tegen veel problemen van eerdere productiemodellen en dus kunnen deze langer meegaan.
Alles hangt af van hoe goed u de motor verzorgt en of u hem al dan niet misbruikt. Als u voorzichtig bent en de auto goed en regelmatig onderhoudt, zou u heel lang probleemloos moeten kunnen rijden.
Kan ik de Ford 1.6L EcoBoost motor tunen?
Het lijkt erop dat er veel mensen zijn die de 1.6L EcoBoost motor tunen, soms tot 400pk of zo. Dit moet op een zeer geavanceerde manier gebeuren, omdat dergelijke vermogens de 1.6L motor ernstig kunnen beschadigen.
Sommigen zeggen dat de EcoBoost tot 25 PSI boost kan verdragen in standaard vorm, alles daarboven vereist meer substantiële upgrades die waarschijnlijk veel geld gaan kosten. Bovendien moet ook de transmissie worden versterkt om dergelijke koppeltoenames aan te kunnen.
Hoe efficiënt is de Ford EcoBoost 1.6L motor?
Ford EcoBoost-motoren beloven tot 30% betere emissies dan oudere Ford-motoren met grote cilinderinhoud en natuurlijke aanzuiging. Ford zegt dat de 1.6L EcoBoost tot 46 MPG kan opleveren, maar uit praktijktests is gebleken dat het werkelijke gemiddelde MPG ergens tussen 35 en 40 MPG ligt.