Peugeot 1.2 PureTech 130 problemen

Peugeot 1.2 PureTech 130

De Peugeot PureTech 1.2L 3-cilinder motor met 130pk wordt gebruikt in een groot aantal auto’s van Peugeot, Open, Citroën en DS. Toen hij voor het eerst op de markt kwam, was men echt verbaasd over hoe Peugeot erin slaagde om een motor die zo klein is als deze 130 pk te laten leveren zonder uit elkaar te vallen. Dat is ook wel logisch, want de motor begon in 2016, toen hij een paar “Motor van het jaar”-prijzen won.

Met de jaren begonnen de problemen zich echter op te stapelen en veel mensen vinden de 1.2L PureTech nu vrij onbetrouwbaar. Het ergste probleem met de 1.2L PureTech heeft te maken met de distributieriem, die kan breken en een aantal andere problemen kan veroorzaken. De 1.2L heeft ook last van verstopping van de cilinderkop, waardoor de auto “motorcontrolelampjes” kan krijgen.

De 1.2L heeft ook de neiging iets te veel motorolie te verbruiken, waardoor u uiteindelijk vaker olie moet toevoegen. Tenslotte moeten we ook enkele problemen met de motorregelmodule vermelden, waardoor een paar bekende waarschuwingslampjes gaan branden en de auto vermogen verliest of het controlelampje gaat branden.

Al met al heeft de 1.2L PureTech tijdig en goed onderhoud nodig, anders zal hij een hoop problemen ondervinden. Als u alles doet wat u moet doen, is de motor meer dan goed genoeg voor een beter deel van 200.000 mijl.

Problemen met de distributieriem

Eerst en vooral moeten we het hebben over problemen met de distributieriem, waardoor de riem kan breken. Het probleem hier is dat de riem van de 1.2L vrij vettig kan worden en sneller verslechtert dan normaal. Dit betekent dat de aanbevolen vervangingsintervallen niet geldig zijn en dat de riem meer dan waarschijnlijk zal breken.

  Veel voorkomende problemen met Peugeot Bipper

Als dit gebeurt, kan er een hele reeks andere problemen met de motor en de nabijgelegen systemen ontstaan, waarvan sommige extreem duur zijn om te repareren. Ook al is dit waar, we moeten vermelden dat Peugeot gelooft dat dit te wijten is aan een verkeerd olietype/onderhoudsschema. Met andere woorden, als u een bewijs van tijdig onderhoud en correct oliegebruik kunt overleggen, zullen zij het probleem voor u oplossen.

Cilinderkop verstopping

De 1.2L PureTech motor staat erom bekend dat hij hier en daar wat “horten en stoten” vertoont, wat ofwel het gevolg kan zijn van een inconsistente input van de bestuurder ofwel van een mogelijke voorontsteking. Als deze schokken gepaard gaan met een check engine lampje, is de kans groot dat uw 1.2L PureTech lijdt aan een probleem dat pre-spark conditie wordt genoemd en dat meestal gerelateerd is aan verstopping van de cilinderkop.

Om het probleem op te lossen, moet u eerst het oliepeil, de cilinderdichtheid, eventuele olieresten in het spruitstuk of de lekkende inlaatklep controleren. Als deze allemaal aangetast zijn, zult u de cilinderkop moeten reinigen door kleine bolletjes in de cilinderkop te spuiten.

Hoog olieverbruik

Waarschijnlijk het meest besproken probleem met de 1.2L is dat de auto te veel olie drinkt. Dit probleem is eigenlijk tweeledig. Het eerste is te wijten aan een defecte oliepeilscheider die het motorolie-waarschuwingslampje kan doen oplichten nog voordat het nodig is. Het tweede heeft te maken met lekkages, die niet zo vaak voorkomen, maar wel degelijk kunnen voorkomen.

  Veel voorkomende problemen met de Peugeot 106

Om te weten wat er moet gebeuren, moet u uitgebreid met de auto rijden nadat u het oliepeil goed hebt bijgevuld. Als u een lek tegenkomt, vervangt u het beschadigde onderdeel en zou alles in orde moeten zijn. Zijn er geen lekken en lijkt de druk in orde, dan is het probleem waarschijnlijk te wijten aan de eerder genoemde oliepeilscheider die vervangen moet worden.

Problemen met de motorregelmodule

De 1.2L PureTech kan een paar opmerkelijke softwareproblemen ondervinden, waarvan de meeste verband houden met de motorregelmodule van de auto. De P1137 code leidt meestal tot problemen met de bobines, terwijl de P1338 leidt tot een defecte nokkenaspositiesensor. De P1339 tenslotte houdt verband met de gloeibougiemodule.

De werkelijkheid lijkt erop te wijzen dat de ECU hier de echte boosdoener is, want alle bovengenoemde onderdelen kunnen in orde zijn, maar de auto blijft allerlei codes geven. Als dit inderdaad gebeurt, moet u de motorbesturingsmodule resetten, wat al het bovenstaande en meer oplost.

FAQ Sectie

Is de Peugeot 1.2L PureTech een goede motor?

De Peugeot 1.2L PureTech motor is precies wat milieuactivisten willen van een hypermoderne benzinemotor. Aangezien het maar een kleine driecilinder is met een cilinderinhoud van 1,2 liter, is hij meer dan in staat om u dood te vervelen op de technische fiche, maar in het dagelijks gebruik is de 1.2L PureTech eigenlijk een heel goede motor.

De realiteit is dat hij een behoorlijke hoeveelheid vermogen levert en tegelijkertijd heel efficiënt is. De 1.2L zal bijna nooit te veel brandstof verbruiken, hoe je er ook mee rijdt. Tenslotte is het onderhoud goedkoop, want de meeste onderdelen zijn gemakkelijk te verkrijgen.

  Is de Peugeot 107 een goede auto?

Gebruikt de 1.2L Peugeot PureTech motor een turbolader?

Ja. Het is vrij moeilijk voor een motor om 130 pk te halen zonder een of andere vorm van geforceerde inductie. De 1.2L was er in een paar varianten zonder turbo, maar die zijn al lang vergeten omdat ze veel minder krachtig zijn en dus veel minder interessant voor Peugeot en zijn kopers.

Met 130 pk is het vermogen niet echt van wereldklasse, maar qua efficiëntie is de 1.2L PureTech-motor moeilijk te verslaan.

Is de PureTech 1.2L te krachtig voor grote auto’s?

Dat hangt ervan af hoe u het vraagt. Als u het aan een gezinsman vraagt die gewend is in gezinsauto’s met kleine motoren en kleine verzekeringspremies te rijden, dan is de 1.2L PureTech niet ondergemotoriseerd. Als u het echter vraagt aan een autoliefhebber of iemand die de voorkeur geeft aan grote luxewagens, dan zal die zeggen dat de 1.2L PureTech inderdaad te weinig vermogen heeft voor grote auto’s.

Peugeot met 1.2 PureTech 130

  1. Peugeot 208 Hatchback 1.2 PureTech 130 Allure
  2. Peugeot 308 Hatchback 1.2 PureTech 130 GT Line
  3. Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 130 Allure
  4. Peugeot 3008 SUV 1.2 PureTech 130 Allure
  5. Peugeot 5008 SUV 1.2 PureTech 130 Allure
  6. Peugeot 508 SW 1.2 PureTech 130 Allure
  7. Peugeot Rifter MPV 1.2 PureTech 130 Allure
  8. Peugeot Traveller MPV 1.2 PureTech 130 Allure

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts