Peugeot Boxer 2.2 HDi Problemen

Peugeot Boxer

De Peugeot Boxer is een lichte bedrijfswagen die samen met de Fiat Ducato, de Ram Pro Master en de Citroen Jumper/Relay is ontwikkeld. De Boxer zelf werd voor het eerst geïntroduceerd voor het modeljaar 1994, maar is sindsdien continu in productie gebleven. In dit artikel gaan we ons richten op alle Peugeot Boxer 2.2 HDi problemen en vertellen we je alles wat je moet weten.

Om te beginnen, de 2.2 HDi is een 2.2L 4-cilinder dieselmotor die eind jaren negentig en begin jaren 2000 in productie kwam. Sindsdien werd het een van de meest populaire Peugeot bedrijfswagenmotoren die ook in vele andere modellen en automerken werden gebruikt, waaronder Peugeot, Citroën, Fiat, Ford en zelfs enkele Land Rover modellen.

De 2.2HDi lijkt problemen te ondervinden met de EGR-klep, wat wel eens het meest voorkomende probleem met deze motor zou kunnen zijn. Andere problemen zijn problemen met de brandstofdrukregelaar, de turbolader, de MAF-sensor en het FAP-deeltjesfilter.

Deze motoren staan bekend als redelijk betrouwbaar, wat betekent dat ze de tand des tijds zouden moeten kunnen doorstaan als ze goed worden onderhouden. Aangezien dit een dieselmotor is, moet u hem onderhouden zoals bedoeld, vooral als het gaat om het koud starten van de motor, omdat dit vaak kan leiden tot een van de bovengenoemde problemen.

Problemen met de EGR-klep

Het meest voorkomende probleem met de 2.2 HDi heeft te maken met de EGR-klep die defect kan raken en zo een heleboel problemen kan veroorzaken. De symptomen zijn een ruw stationair toerental, een aanzienlijke afname van de prestaties, een hoger brandstofverbruik, afslaan bij stationair draaien, een merkbare brandstofgeur terwijl de auto draait, een controlelampje, een mislukte emissietest en mogelijke klopgeluiden van de motor.

  Veel voorkomende problemen met de Peugeot 108

Om dit probleem op te lossen, moet u de EGR-klep vervangen, maar een bijkomend EGR-gerelateerd probleem is dat sommige monteurs de bestaande klep hebben vervangen door een verkeerde. De reden hiervoor zou zijn dat de EGR-klep voor de 2.2 HDi opvallend veel lijkt op een ander exemplaar dat niet voor de 2.2 HDi werd gemaakt.

Problemen met de brandstofregelaar

Een ander probleem dat aantoonbaar vergelijkbaar is met het bovenstaande, heeft te maken met defecte brandstofregelaars die de druk waarmee de motor brandstof krijgt, kunnen beïnvloeden. Deze kunnen leiden tot soortgelijke symptomen als een defecte EGR-klep, maar sommige symptomen zijn anders en moeten worden opgemerkt. Deze omvatten zwarte rook uit de uitlaat, een lawaaierige brandstofpomp, motorstoringen en mogelijke brandstoflekken.

Om dit probleem op te lossen, moet u de brandstofregelaars vervangen en eventueel de brandstofleidingen doorspoelen als er nog aanslag is. Al met al is bekend dat dit vaker voorkomt bij oudere 2.2 HDi-motoren en daarom moeten deze worden gecontroleerd bij de aankoop van een gebruikte Boxer 2.2 HDi.

Problemen met de MAF

De MAF (Mass Airflow) sensor is een onderdeel dat de juiste hoeveelheid lucht die in de motor komt moet bepalen, wat helpt bij de juiste lucht-brandstof verhoudingen en de auto veel efficiënter en betrouwbaarder maakt. Van de 2.2 HDi is bekend dat hij soms ook last heeft van deze problemen.

  Veel voorkomende problemen met Peugeot 1007

Dit omvat ook slechte prestaties, verhoogd brandstofverbruik, aarzelingen, schokken en algehele slechte rijeigenschappen. Het vervangen of reinigen van de MAF-sensor lost dit probleem meestal op.

FAP-filterproblemen

Het FAP- of DPF-filter (FilterAntiverontreinigingsfilter of Diesel Particulate Filter) is inherent defect bij veel dieselmotoren, wat nog verergerd wordt door het feit dat het vervangen ervan ook veel geld kan kosten. Met een slechte gasrespons, overmatig roken en een penetrante geur die uit de motor komt, moeten deze worden gereinigd/vervangen.

Er waren enkele gevallen waarin defecte DPF(FAP)-filters auto’s in vlammen deden opgaan, maar dat is meestal te wijten aan oudere auto’s met een aanzienlijke kilometerstand en zonder noemenswaardige onderhoudsgegevens.

Problemen met de turbolader

Tenslotte vermelden we ook mogelijke problemen met de turbolader, zoals olieverstopping en koolstofophoping, en problemen met de bouten. Het eerste heeft betrekking op grote hoeveelheden koolstofafzetting in de leidingen die de olie naar de lagers van de turbolader leiden. Dit kan ook de oliepomp aantasten en kan vaak leiden tot een defecte turbolader als er niet tijdig iets aan wordt gedaan.
Een ander vrij algemeen probleem heeft te maken met de bouten die de turbine op zijn plaats houden. Deze kunnen losraken omdat de turbo vaak beweegt onder belasting. Controleer deze bouten om extra schade aan de turbo te voorkomen.

FAQ Sectie

Is de Peugeot Boxer 2.2 HDi betrouwbaar?

De Peugeot 2.2 HDi is inderdaad een vrij betrouwbare motor omdat hij vaak gebruikt wordt in auto’s die veel kilometers maken gedurende hun levensduur. Ondermaats onderhoud kan de levensduur beïnvloeden, maar als u alles goed doet, zou u honderdduizenden kilometers van deze motor moeten kunnen genieten.

  Veel voorkomende problemen met de Peugeot 2008

Aan de andere kant, als u de motor niet goed verzorgt, kunnen er veel dingen misgaan (zoals hierboven vermeld) die de levensduur van de motor zullen belemmeren. Als u er een tweedehands koopt, let dan goed op de bovengenoemde problemen.

Wat is het verschil tussen de Peugeot Boxer, de Citroën Jumper en de Fiat Ducato?

Deze drie zijn opmerkelijk gelijkaardig aangezien zij vele onderdelen met elkaar delen. De Jumper heeft echter het grootste aantal carrosserie-uitvoeringen, terwijl de Boxer het populairst lijkt. De Ducato is potentieel net zo veelzijdig als de Citroën, maar de verschillen zijn marginaal.

Al bij al zijn de grootste verschillen te wijten aan merkentrouw en hoe u deze bestelwagens qua design ervaart.

Moet ik een Peugeot Boxer kopen?

Als u op zoek bent naar een tweedehands bestelwagen, is de Boxer een zeer goede keuze, want het is een van de populairdere bestelwagens die u in Europa kunt kopen. Hij biedt zowat alles wat u mag verwachten: veel ruimte, betrouwbaar en niet overdreven duur.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts