Veel voorkomende problemen met de Peugeot 106

Peugeot 106

De Peugeot 106 is een subcompacte hatchback die voor het eerst werd geïntroduceerd voor het modeljaar 1991 en werd aangehouden tot 2003 toen hij werd opgevolgd door de vergelijkbaar nieuwere Peugeot 107. De 106 was aanvankelijk alleen bedoeld als driedeurs hatchback, maar een jaar later werd een vijfdeurs hatchback in productie genomen.

In dit artikel overlopen we alle veel voorkomende problemen met de Peugeot 106 en vertellen we je waar je op moet letten als je er een zoekt. Deze omvatten problemen met de koppeling of diverse andere handgeschakelde transmissie-gerelateerde problemen, diverse motorproblemen, of problemen met het veersysteem.

Ook de uitrusting van de auto is gevoelig voor defecten, met name het schuifdak. Ten slotte moeten we ook een grote verscheidenheid aan elektrische problemen vermelden, waarvan sommige vrij moeilijk zijn om mee te leven. Al met al is de Peugeot 106 niet bijzonder goed of slecht op het gebied van betrouwbaarheid, omdat het allemaal afhangt van hoe goed je hem al dan niet onderhoudt.

Hoe dan ook, het is een goed idee om vóór de aankoop van een auto een inspectie uit te voeren, omdat dit u een veel breder inzicht geeft in hoe goed een specifieke auto is onderhouden. De 106 is niet ’s werelds meest populaire tweedehands auto, omdat hij zo klein en tamelijk oud is.

Transmissieproblemen

De Peugeot 106 wordt geleverd met een goede oude handgeschakelde versnellingsbak, maar wel een die last lijkt te hebben van een paar duidelijke problemen. Allereerst is het bekend dat de versnellingskabelverbindingen broos, ontwricht of beschadigd raken, waardoor de versnellingsbak zeer moeilijk en hard schakelt. De eenvoudigste manier om dit te verhelpen is alle versleten koppelingen te vervangen door gloednieuwe.

  Alles over 2023 Peugeot E-Traveller

Ook het koppelingspedaal is niet vrij van gebreken, waardoor het vaak aan de grond blijft hangen en u niet volledig kunt schakelen. De kabel die de koppeling bedient is waarschijnlijk gebroken en moet worden vervangen. De koppeling zelf is gevoelig voor versnelde slijtage en daarom is het vaak een goed idee om de hele koppeling te vervangen.

Motorproblemen

Als uw Peugeot 106 blauwe rook begint uit te stoten bij het optrekken, is de kans groot dat uw cilinderboringen versleten zijn en vervangen moeten worden. Ook de koppakking is gevoelig voor overmatige slijtage en kan leiden tot oververhitting van de motor en veel witte rook die naar buiten wordt geduwd. De katalysator kan kloppende geluiden maken en moet worden vervangen.

Tenslotte, als uw Peugeot 106 onregelmatig stationair begint te draaien bij lage toerentallen, is dat waarschijnlijk te wijten aan een problematische stationaire regelklep die ook vervangen moet worden. Al met al kan het motorpalet van de Peugeot 106 een behoorlijke tijd meegaan mits goed onderhouden.

Problemen met de ophanging

Nogal wat Peugeot 106 eigenaren meldden dat hun 106’s bekend stonden om het feit dat de achterwielen naar buiten stonden. Anderen hebben ook problemen gemeld zoals overmatig kraken van de achterwielophanging. Beide wijzen in de richting van problemen met de achterste radiusarmen die moeten worden vervangen om dit probleem volledig op te lossen.

Daarnaast kunnen de veerpoten, de schokdempers en alle andere nabijgelegen onderdelen last hebben van talrijke problemen, waarvan sommige te maken hebben met slijtage en andere met corrosie.

  Is de Peugeot 1007 een goede auto?

Problemen met de uitrusting

De Peugeot 106 is nu een vrij oude auto, wat betekent dat hij veel verschillende problemen heeft met veel van zijn voorzieningen en functies. Het zonnedak is daar een goed voorbeeld van, want het staat erom bekend dat het lekt. De reden hiervoor zijn de kleine schroefgaatjes in de handgreep van het schuifdak. Sommigen hebben ook gespeculeerd dat dit corrosie kan veroorzaken en tot ernstigere problemen kan leiden.

Andere problemen met de uitrusting zijn onder meer een defecte radio die niet op alle luidsprekers speelt of helemaal niet speelt. De automatische portiersloten kunnen defect raken en ervoor zorgen dat u de auto niet meer met de sleutel kunt ontgrendelen/vergrendelen. Om dit op te lossen moet u de portierbedieningen vervangen.

Elektrische problemen

Het meest voorkomende elektrische probleem met de 106 leidt ertoe dat de auto niet wil starten. Dit probleem kan echter een paar boosdoeners hebben. De eerste heeft te maken met de dynamo van de auto, die geen stroom meer levert aan de accu en dus uiteindelijk leidt tot een lege accu. De tweede heeft te maken met de zekering van de brandstofpomp, die kan doorslaan door oververhitting van de pomp.

FAQ Sectie

Is de Peugeot 106 een betrouwbare auto?

De Peugeot 106 is een kleine, maar wendbare en redelijk betrouwbare auto. Ga echter niet denken dat hij geen problemen zal ondervinden, want dat is wel het geval. Deze auto’s zijn tijdens hun levensduur meestal verwaarloosd omdat ze goedkoop zijn om te kopen, goedkoop om te rijden, goedkoop om te verzekeren en goedkoop om te verkopen.

  Alles over 2023 Peugeot e-208

Niet veel mensen hebben de moeite genomen om hun 106 in een bevredigende staat te houden omdat het zo’n laagwaardige auto is. Daarom maakt het niet veel uit hoe betrouwbaar de 106 werkelijk is als u er geen kunt vinden die voldoende is onderhouden, althans niet voor een betaalbare prijs.

Heeft de Peugeot 106 stuurbekrachtiging?

Oudere Peugeot 106 modellen werden geleverd zonder stuurbekrachtiging en dat is niet iets wat u van een dagelijkse bestuurder verlangt. Het internet zegt dat het technisch mogelijk is om later stuurbekrachtiging toe te voegen, maar dat dit meer kan kosten dan wat de auto waard is.

Als u geïnteresseerd bent in een tweedehands auto, zoek dan naar een later model met stuurbekrachtiging, want geen stuurbekrachtiging in 2023 is als leven zonder elektriciteit.

Waarom stopte Peugeot met de productie van de 106?

Technisch gezien stopte Peugeot wel met de 106, maar zijn opvolger (de 107) is in wezen hetzelfde als de 106 met een modernere aanpak. Dit betekent dat de 107 min of meer dezelfde grootte, hetzelfde vermogen, dezelfde prijs heeft, maar met alle nieuwere en meer geavanceerde technologie van het midden en later 2000.

De 107 bleef bestaan tot 2014, toen hij werd vervangen door de Peugeot 108, het allerlaatste model uit de Peugeot “100”-serie, omdat het bedrijf zich ertoe verbond de 208 als kleinste auto te gaan gebruiken.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts