Skoda 7-traps DSG versnellingsbak problemen

Skoda Octavia

De 7-versnellingsbak DSG werd in 2008 door de Volkswagen Groep geïntroduceerd. De 7-versnellingsbak DSG is te vinden in kleinere auto’s met voorwielaandrijving, zoals Skoda, Volkswagen Polo MK5, Volkswagen Golf en SEAT Ibiza. Niettemin, wat zijn de Skoda 7-speed DSG versnellingsbak problemen?

Hoewel de Skoda 7-versnellingsbak DSG betrouwbaar is en goed presteert, heeft hij ook een aantal problemen. Enkele van de Skoda 7-Speed DSG versnellingsbak problemen zijn externe lage druk lekken, interne hoge druk hydraulische lekken, dual-clutch slijtage, TCU storing, en elektro-hydraulische controle-eenheid storing.

Wat zijn de meest voorkomende problemen met de Skoda 7-versnellingsbak DSG?

Interne hydraulische hogedruklekken

Helaas komt het vaak voor dat auto’s met een DSG-versnellingsbak met 7 versnellingen te maken krijgen met hydraulische hogedruklekken. In de meeste gevallen wordt dit veroorzaakt door problemen met de pakking in het systeem. De eenheid zit in een metalen behuizing die met een pakking en schroeven aan de DSG-transmissie is bevestigd. Als een van deze onderdelen slijt of beschadigd raakt, kan er lekkage ontstaan.

Bovendien komen hogedruklekken vaak voor bij de bevestiging van de accumulator die in het klephuis is geschroefd. Zoals de meeste versnellingsbakproblemen is het verhelpen van dit probleem tijdrovend en duur. Bovendien zal de gebruiker de hele mechatronische eenheid moeten herbouwen of vervangen om het probleem te verhelpen.

Externe lagedruklekken

Het mechatronisch systeem ondervindt veel problemen waardoor de bestuurder symptomen ervaart zoals verkeerd schakelen, moeilijk schakelen of zelfs verlies van aandrijving. Bovendien kunnen bestuurders externe lagedruklekken opmerken. Net als het bovenstaande probleem kan externe lagedruklekkage ook worden veroorzaakt door problemen met het pakkingsysteem.

  Veel voorkomende problemen met Skoda Felicia

Om dit probleem te verhelpen, moet u de mechatronica herbouwen of helemaal vervangen. Het is ook zeer kostbaar om te repareren.

Falen van de TCU

De transmissiecontrole-eenheid, die ook transmissiecontrolemodule of versnellingsbakcontrole-eenheid wordt genoemd, bestuurt elektronische automatische transmissies. Als dit onderdeel uitvalt, werkt uw versnellingsbak niet goed. De belangrijkste oorzaak dat de TCU defect raakt, is een overbelaste of doorgebrande module. In de meeste gevallen wordt dit veroorzaakt door een overbelasting van spanning of stroomsterkte.

Omdat er zoveel dingen zijn die de TCU of TCM kunnen doen falen, moet je je auto naar een professionele monteur brengen voor een diagnose. Als de TCM kortsluiting vertoont, moet u hem vervangen, maar in andere situaties moet u misschien de mechatronische eenheid vervangen.

Slijtage van de dubbele koppeling

De DSG-koppelingen van de 7-versnellingsbak hebben twee afzonderlijke schijven van frictiemateriaal, ondergebracht in een eenheid met twee bedieningsmembranen. En omdat ze van hetzelfde materiaal zijn gemaakt als de gewone koppeling voor handgeschakelde versnellingsbakken, hebben ze ook te lijden onder dezelfde slijtage.

Om dit probleem op te lossen, moet u de dubbele koppeling vervangen voordat deze verslijt. De fabrikant adviseert om de koppelingen om de 60.000 tot 80.000 mijl te vervangen.

Defecte elektrohydraulische regeleenheid

De elektro-hydraulische regeleenheid bevat alle mechanismen die nodig zijn voor de bediening van de schakelvorken die de versnellingen zelf inschakelen. Bovendien bevindt hij zich aan de zijkant van de transmissie. Als dit onderdeel het begeeft, zal de versnellingsbak niet goed functioneren.

Als u merkt dat de elektro-hydraulische regeleenheid defect is, zult u deze moeten vervangen om het probleem te verhelpen.

  Is de Skoda Roomster een goede auto?

FAQ

Is de 7-traps DSG versnellingsbak betrouwbaar?

Ja, de 7-traps DSG-versnellingsbak is behoorlijk betrouwbaar. De levensduur van de versnellingsbak wordt echter meestal bepaald door hoe goed de gebruiker de versnellingsbak onderhoudt. In de meeste gevallen gaat de 7-traps DSG versnellingsbak meer dan 100.000 mijl mee. Maar als de auto niet goed wordt bestuurd, komt de versnellingsbak misschien niet eens boven de 40.000 mijl uit.

Hoe lang gaat de 7-versnellingsbak DSG mee?

Dat hangt ervan af of het om een natte of droge 7-versnellingsbak gaat. In het geval van Skoda is het een droge 7-versnellingsbak. Een droge 7-versnellingsbak heeft een korte levensduur van ongeveer 60.000 tot 80.000 mijl. Als de koppeling daarentegen tijdens de levensduur veel slipt, gaat de versnellingsbak mogelijk niet zo lang mee.

De natte 7-versnellingsbak DSG gaat daarentegen langer mee, want hij heeft een levensduur van ongeveer 150.000 mijl, bijna het dubbele van een droge DSG-versnellingsbak. Dat komt omdat een natte DSG-versnellingsbak de koppelingen veel minder belast.

Moet een DSG-versnellingsbak met 7 versnellingen worden vervangen?

Ja, een DSG-versnellingsbak met 7 versnellingen heeft een olieverversing nodig om uitzonderlijk goed te presteren. Het wordt aanbevolen om de olie van de DSG-versnellingsbak om de 40.000 mijl te verversen. Bovendien moet u, afhankelijk van uw auto, mogelijk de olie en het oliefilter vervangen. Alle olie voor de automatische versnellingsbak moet dus worden ververst voor een soepele werking van de versnellingsbak.

Hoe voorkomt u storingen aan de DSG versnellingsbak?

Ondanks dat de DSG versnellingsbak zeer betrouwbaar is, kan hij toch sneller stuk gaan dan de aanbevolen tijd wanneer hij niet goed onderhouden wordt. Toch kunt u defecte DSG versnellingsbak voorkomen door een aantal voorzorgsmaatregelen te nemen. Enkele van die voorzorgsmaatregelen zijn:

  • Vermijd het verkeerd starten van de auto
  • Vermijd het gebruik van het gaspedaal om de auto op hellingen te houden
  • Vermijd op te schakelen bij het remmen of omgekeerd
  • Vermijd de auto in neutraal te zetten
  • Laat de voet niet van de rem
  • Vermijd het inschakelen van de vrijloop bij het afdalen van een helling
  Is de Skoda Felicia een goede auto?

Welke DSG-versnellingsbak is de beste – een natte of een droge DSG-versnellingsbak?

De natte DSG-versnellingsbak heeft meer voordelen dan de droge DSG-versnellingsbak. Eerst en vooral is de natte DSG-versnellingsbak minder gevoelig voor slijtage dan een droge DSG-versnellingsbak. Bovendien werkt olie in een natte DSG-versnellingsbak als een smeermiddel dat de wrijving vermindert en de levensduur van de versnellingsbak verlengt. Bovendien zijn natte DSG-versnellingsbakken doorgaans betrouwbaarder en hebben ze minder onderhoud nodig.

Slotopmerkingen

De Skoda 7-traps DSG versnellingsbak heeft bewezen betrouwbaar en duurzaam te zijn in zowel zes- als zevenversnellingsvarianten. Naarmate u meer kilometers maakt, zult u echter wel wat problemen ondervinden. Maar met de juiste zorg en onderhoud, kunt u gemakkelijk voorkomen dat sommige van de problemen van de Skoda 7-versnellingsbak DSG gebruikers geconfronteerd.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts