Veel voorkomende problemen met BMW B58 motoren

De BMW B58 turbogeladen rechte zescilinder is in 2015 in productie gegaan. Hij verving de BMW N55 motor en is momenteel een van de beste BMW motoren op de markt. Zoals de meeste motoren heeft ook de BMW B58 een paar problemen waar geïnteresseerde gebruikers van op de hoogte moeten zijn. Maar wat zijn de veel voorkomende problemen met de BMW B58 motor?

Veel voorkomende problemen met de BMW B58 motor zijn defecte kleppendekselpakkingen, koelvloeistofverlies, defecte VANOS-solenoïde en het uiteenvallen van het oliefilter. Voorlopig zijn de problemen gering, omdat de BMW B58 motor nog maar enkele jaren op de markt is. Maar naarmate de motor meer kilometers maakt, zullen er meer problemen worden ontdekt.

Over het geheel genomen is de BMW B58 motor een van de beste BMW motoren. Hij werd uitgeroepen tot een van de beste 10 motoren in 2016 en is gemonteerd in enkele van de meest opwindende BMW-modellen. Enkele daarvan zijn BMW Z4 M40i, 340i, X3 en X4 M40i.

Wat zijn de meest voorkomende problemen met BMW B58 motoren?

Kleppendekselpakking defect

Defecte kleppendekselpakkingen komen vaak voor bij alle moderne BMW turbomotoren. Dat komt omdat de kleppendekselpakking van rubber is gemaakt, terwijl de pakking van plastic is. Deze onderdelen zijn dus zwak en houden geen stand gedurende een langere periode. Dus, wanneer uw auto meer dan 70.000 mijl haalt, moet u deze onderdelen eens goed bekijken.

Nadat uw auto meer dan 70.000 mijl heeft afgelegd, moet u de rubberen kleppendekselpakking en de plastic pakking controleren en vervangen. Tekenen van een falende kleppendekselpakking zijn een brandlucht, een laag motorolielampje, rook uit het kleppendekselgebied en olie op de bougies. Vervang het slechte of gebarsten rubber om het probleem te verhelpen.

  Waarom een BMW stuurwiel stijf is

Koelvloeistofverlies

Dit is een ander probleem waarmee BMW B58 motorgebruikers rekening moeten houden. Verrassend genoeg hebben de meeste gebruikers die koelvloeistofverlies hebben gemeld, niets mis gevonden met de onderdelen die op de koelvloeistof zijn aangesloten. De meeste professionele monteurs vermoeden echter dat de dop van het koelvloeistofreservoir los zit.

Daarom, als u koelvloeistofverlies ervaart, moet u proberen de dop van het koelvloeistofreservoir vast te draaien en kijken of het probleem verdwijnt. Zo niet, dan ligt het probleem bij de onderdelen die verband houden met de koelvloeistof, zoals een gesprongen radiator, een kromme koppakking of een slechte slangklem.

Veel voorkomende tekenen van koelvloeistofverlies zijn zichtbare lekken, oververhitting van de motor, koelvloeistofverlies en koelvloeistof vermengd met olie. Herstel de onderliggende problemen om koelvloeistoflekkage te voorkomen. Bovendien moet u ervoor zorgen dat er voldoende koelvloeistof in de auto zit.

VANOS Solenoid storing

Sinds BMW in 1992 VANOS of variabele kleptiming introduceerde, is dit onderdeel zeer problematisch en dat is het nog steeds. Toch zijn de meeste VANOS problemen gelinkt aan de VANOS Solenoids. Dus, als uw BMW model is uitgerust met de BMW B58 motor, verwacht dan VANOS problemen.

In tegenstelling tot andere VANOS Solenoids op andere BMW motoren, is het VANOS systeem op de B58 enigszins uitdagend om te repareren en kan het duur zijn. Dit komt omdat de distributieketting werd verplaatst naar de achterkant van de motor. Helaas bevinden de VANOS-solenoïden zich naast de distributieketting.

  BMW 520d - Alles wat u moet weten

Met een dergelijk ontwerp, het vervangen van de VANOS Solenoids met een achter-mounted timing chain is vrij lastig dan het vervangen van een op een front-mounted chain. Enkele veel voorkomende tekenen van slechte VANOS Solenoids zijn ruw stationair toerental, slechte brandstofefficiëntie, vermogensverlies en VANOS-foutcodes.

Als de VANOS Solenoid defect is, moet je hem vervangen om het probleem te verhelpen. Wat meer is, de meeste VANOS Solenoids falen wanneer de auto hits meer dan 80.000 mijl. Maar met de juiste auto en goed onderhoud, moet u de VANOS misschien vervangen als de auto meer dan 100.000 km rijdt.

Oliefilter desintegratie

Hoewel dit probleem niet vaak voorkomt bij andere BMW motoren, kan het wel voorkomen bij de BMW B58 motoren. De oliefilter van de BMW B58 motor is gevoelig voor scheuren aan de basis. Daardoor blijft een deel van de oliefilter vastzitten in de basis van het oliefilterhuis.

Hoewel dit een veel voorkomend probleem is bij deze motor, is het niet erg. Bovendien is het geen groot probleem, omdat het oliefilter bij elke olieverversing kan worden vervangen. Als het oliefilterhuis daarentegen beschadigd is of het oliefilter vastloopt, moet u het misschien vervangen door een nieuwe.

Enkele veel voorkomende tekenen van een slecht oliefilter zijn dat het motorolielampje gaat branden, dat de oliedruk lager is dan normaal en dat er olie uit het filter druppelt. Om dit probleem te verhelpen, moet u het beschadigde of versleten oliefilter vervangen.

FAQ

Is de BMW B58 motor betrouwbaar?

Ja, de BMW B58 motor is betrouwbaarder dan de meeste BMW motoren. Zo heeft de B58 in zijn eerste gebruiksjaren minder problemen geregistreerd dan de N55 motor. Toch moet u bij deze motor onder andere letten op de stangen, lagers en zuigers.

  Welke BMW heeft een V8 motor?

Hoe lang gaan BMW B58 motoren mee?

Zoals de meeste BMW motoren, zou de BMW B58 meer dan 250.000 mijl moeten klokken met de juiste zorg en onderhoud. Deze motor is zeer duurzaam omdat het B58 blok en de interne onderdelen redelijk robuust zijn. Toch moet u zich houden aan de door BMW aanbevolen onderhoudsbeurten.

Bovendien moeten kleine zaken zoals het vervangen van kogelgewrichten en trekstangen worden gedaan nadat de auto meer dan 70.000 mijl heeft afgelegd. Bovendien moeten zaken als oliefilters worden vervangen tijdens een olieverversing.

Wat zijn de verschillen tussen de BMW B58 en B58TU1 motoren?

De BMW B58 is de originele motor, terwijl de B58TU1 een aangepaste motor is. De B58TU1 heeft dus enkele kenmerken die hem iets beter maken dan de originele B58 motor. Deze omvatten een herzien brandstofsysteem, gedeelde koeling, roetfilters, bijgewerkte cilinderkop met geïntegreerd spruitstuk, herontwerp van de distributieketting en herontwerp van het carter.

Slotopmerkingen

De BMW B58 heeft een paar problemen waar geïnteresseerde kopers en gebruikers rekening mee moeten houden. Al met al is het een van de beste BMW motoren en is hij zeer betrouwbaar. Hij heeft ook meer vermogen en loopt efficiënt.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts