Veel voorkomende problemen met BMW B48 motoren

De BMW B48 motor is een turbocharged inline-four benzinemotor die de uitzonderlijke BMW N20 motor verving. Deze motor is vanaf 2014 tot op heden in productie geweest. De eerste auto met deze motor was de F56 Mini Hatch die sinds 2015 in BMW-toepassingen wordt gemonteerd.

In tegenstelling tot de BMW N20 motor is de BMW B48 iets betrouwbaarder en duurzamer. Het komt echter ook met verschillende problemen die geïnteresseerde gebruikers moeten weten. Maar wat zijn de veel voorkomende problemen met de BMW B48 motoren?

Veel voorkomende problemen met de BMW B48 motoren zijn koelvloeistofverlies, kleppendekselproblemen, falende bougies, problemen met het koelsysteem, falende VANOS Solenoids, problemen met de oliepanpakking en een hoog olieverbruik. Echter, aangezien de BMW B48 motor nog niet zo lang op de markt is, zijn er niet veel problemen zoals bij oudere motoren.

Wat zijn de meest voorkomende problemen met BMW B48 motoren?

Koelvloeistofverlies

Dit is het eerste probleem waar BMW rijders met de B48 motor mee te maken krijgen. Enkele oorzaken van koelvloeistofverlies zijn een beschadigde radiator, een zwakke radiatordop en een slechte koppakking. Dus, als u koelvloeistofverlies hebt, moet u de monteur deze onderdelen laten controleren en repareren om het probleem af te wenden.

Enkele tekenen van een koelvloeistoflek zijn lekkende koelvloeistof onder uw auto, een slechte kilometerstand, koelvloeistof die in de motorolie lekt, oververhitting van de motor en een zoete geur die uit de motorkap van uw BMW komt.

Problemen met het kleppendeksel

Dit is een ander probleem dat optreedt naarmate uw motor ouder wordt. Het meest beruchte kleppendekselprobleem is lekkage. Wanneer het kleppendeksel verslijt of scheurt, begint het te lekken. Tekenen van een gescheurd of lekkend kleppendeksel zijn olie die langs het motorblok loopt en een brandlucht die onder de motorkap vandaan komt.

  Is de BMW X5 betrouwbaar?

Als uw auto problemen heeft met het kleppendeksel, moet u de monteur er snel naar laten kijken. Doet u dat niet, dan kan dat tot grote problemen leiden.

Problemen met het koelsysteem

Het koelsysteem van uw auto helpt de motor op een optimale temperatuur te werken. Als een van de onderdelen van het koelsysteem het begeeft, zal de motor niet op zijn ideale temperatuur draaien. Enkele oorzaken van problemen met het koelsysteem zijn een falende thermostaat, natuurlijke afzetting of vuil.

Symptomen van een falend koelsysteem zijn oververhitting van de motor, witte uitlaatrook, slechte kwaliteit koelvloeistof, lekkage van koelvloeistof, waarschuwingslampjes, hoge waarden op de temperatuurmeter en een lager brandstofverbruik. Los het primaire probleem op om het probleem van het koelsysteem te verhelpen.

Problemen met de oliepanpakking

De belangrijkste oorzaak van een defecte oliepanpakking is dat de olie uit de pan op het uitlaatspruitstuk valt. Als u dit probleem niet snel verhelpt, kan het andere onderdelen aantasten, zoals de zuurstofsensoren. Laat de monteur dit probleem zo snel mogelijk verhelpen.

Defecte bougies

Defecte bougies en bobines komen vaak voor bij BMW modellen. Als uw BMW B48 motor meer dan 30.000 mijl klokt, moet u de bougies goed in de gaten houden. Die worden meestal tussen 30.000 en 60.000 mijl vervangen. De bobines daarentegen moeten tussen 40.000 en 90.000 mijl worden gecontroleerd.

defecte VANOS-solenoïden

Als uw BMW meer dan 50.000 mijl heeft afgelegd, moet u de VANOS Solenoïden goed in de gaten houden. Solenoïden raken verstopt tussen 50.000 en 70.000 mijl. De belangrijkste oorzaak van VANOS Solenoid problemen in BMW zijn falende O-ringen. Aangezien de O-ringen van rubber zijn, kunnen ze slijten en defect raken.

  Is BMW E36 een goede auto?

Hoog olieverbruik

BMW motoren gebruiken niet alleen olie van hoge kwaliteit, maar ze verbruiken ook veel olie in vergelijking met standaard auto’s. De BMW B48 motor is daarop geen uitzondering. Daarom moet u bereid zijn iets meer uit te geven aan olie in vergelijking met standaard auto’s.

FAQ

Is de BMW B48 motor betrouwbaar?

Ja, de BMW B48 motor is zeer betrouwbaar in vergelijking met vergelijkbare BMW motoren. Tot nu toe heeft hij minder problemen geregistreerd dan zijn voorganger, de “BMW N20” motor. Maar naarmate de motor meer kilometers maakt, kunnen gebruikers meer problemen ontdekken en melden. Over het geheel genomen is het een betrouwbare motor met lage onderhoudskosten.

Na hoeveel kilometer krijgt de BMW b48 motor problemen?

De BMW B48 motor begint al vanaf 30.000 mijl problemen te vertonen. Daarom is het van vitaal belang de door BMW aanbevolen onderhoudsbeurt te volgen om te vermijden dat uw wagen reeds na 50.000 mijl problemen krijgt. Enkele zaken waarop u moet letten zijn versleten bougies en bobines.

Hoe lang gaat de BMW b48 motor mee?

De BMW B48 motor is een van de meest betrouwbare BMW motoren op de markt. Als hij goed onderhouden en verzorgd wordt, kan hij meer dan 200.000 mijl meegaan. De ernstigste problemen treden echter op wanneer de auto meer dan 150.000 mijl aflegt. Ververs de olie, draai de banden en vervang versleten vloeistoffen volgens de aanbevelingen van BMW.

  Veel voorkomende problemen met de BMW X6 M

Hoeveel vermogen levert de BMW b48 motor?

De BMW B48 motoren leveren tussen 181 en 302 pk in standaardvorm. De BMW 20i versies leveren de minste pk’s, terwijl de 30i en 35i de meeste pk’s leveren. Merk op dat de 302 pk B48 motoren een sterkere krukas, lagers en zuigers met een lagere compressieverhouding gebruiken.

Het koppel van de BMW B48 ligt daarentegen tussen 214 en 332 lb-ft. Evenzo hebben de 20i-versies het minste koppel, terwijl de 35i-versie het meeste koppel heeft.

Welke BMW’s zijn uitgerust met de BMW B48 motor?

De BMW B48 motor is meestal te vinden in BMW modellen met de eindnummers 20i, 25i, 28i en 30i. Niettemin is de high-performance versie van de BMW B48 motor te vinden in enkele 2019+ 35i modellen. Daarnaast is deze motor ook te vinden in enkele Mini modellen en de Toyota Supra.

Conclusie

De BMW B48 motoren behoren tot de meest betrouwbare op de markt. Zelfs als ze hun problemen hebben, zijn deze motoren veel duurzamer dan hun voorgangers, zoals de BMW N20 motor. Bij goed onderhoud kan de BMW B489 motor meer dan 200.000 mijl meegaan.

Een van de grootste problemen waar BMW B48 gebruikers mee te maken krijgen is koelvloeistofverlies en problemen met het koelsysteem. Over het geheel genomen is het een mooie motor en iets goedkoper in onderhoud dan de meeste BMW motoren.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts