Welke inkomensklasse koopt elektrische auto’s

De toepassing van de EV is de grootste gebeurtenis geworden in de auto-industrie sinds de uitvinding van de verbrandingsmotor. EV’s bieden tal van voordelen zoals overheidssubsidies, allerlei soorten belastingverlagingen, superieure efficiëntie en lagere emissies.

Dit alles maakt ze steeds begeerlijker voor veel potentiële klanten over de hele wereld, ook al komt het gebruiksgemak van EV’s in de verste verte niet in de buurt van ICE-auto’s. De massale toepassing van elektrische wagens is echter een vrij moeilijke opdracht omdat EV’s nog steeds buiten de prijsklasse van de meeste mensen vallen.

Dit zou in de komende jaren moeten veranderen wanneer meer en meer fabrikanten investeren in EV-technologieën en -batterijen die de markt competitiever moeten maken en zo de instapprijs moeten verlagen. Hoe dan ook, EV’s zijn nog steeds voorbehouden aan de rijkste gezinnen.

De rijkste 10% van de huishoudens in de VS kochten meer dan 37% van de EV’s in 2019, wat neerkomt op ongeveer 16k EV’s. De 10% van de minst rijke huishoudens in de VS kochten slechts 304 EV’s in 2019. De algemene vuistregel was: Hoe lager de inkomensklasse hoe lager het aantal gekochte EV’s.

Elektrische auto’s gekocht per specifieke inkomensklasse

Het komt niet als een verrassing dat huishoudens met een hoog inkomen in het algemeen meer auto’s kopen in vergelijking met elk ander huishouden in de inkomensklasse die er is. Het verschil tussen de top 10% en de 10% daarna is bijna het dubbele van het aantal auto’s gezien het feit dat de rijkste 10% ongeveer 16k EV’s kocht in 2019, en de volgende 10% kocht bijna de helft daarvan.

Deze getalsverhoudingen hebben de neiging om hetzelfde traject te volgen naarmate het huishoudinkomen lager is, wat perfect aantoont dat EV’s nog steeds voorbehouden zijn aan de meest fortuinlijken. De top 10% kocht 39 keer meer EV’s in vergelijking met de onderste 10% die er slechts een paar honderd kocht.

  Welke kleur stoelbekleding is het beste voor een witte auto?

Het is vermeldenswaard dat het aantal auto’s dat een huishouden gewoonlijk heeft niet veel verschilt voor de 70% van de rijkste huishoudens die er zijn. Slechts 30% van de minst vermogende huishoudens creëert een marge die groot genoeg is om te worden vermeld.

Al bij al is elke 5de auto in een rijk huishouden een EV, terwijl huishoudens met lagere inkomens nog steeds hoofdzakelijk benzine/dieselauto’s kopen en een EV in dergelijke omstandigheden eerder zeldzaam is.

Elektrische wagens gekocht per verschillende leeftijdsgroepen

Een ander belangrijk aspect om te bekijken wie EV’s koopt, is te kijken naar specifieke leeftijdsgroepen. Mensen geboren tussen de jaren 1960 en 1980 worden vaak aangeduid als “de gen x”, en zij zijn degenen die de meerderheid van de EV’s kopen, meer specifiek bijna 40% van alle EV kopers behoren tot deze leeftijdsgroep.

Millennials zijn geboren na de gen x, meer specifiek tussen de jaren 1980 en het midden van de jaren 1990. Zij zitten dicht achter generatie X wat EV-aankopen betreft, want zij kopen ongeveer 35% van alle EV’s die er zijn.

Hoewel deze demografie snel verschuift omdat steeds meer mensen EV’s kopen, is het toch een teken dat zelfs de oudere generatie dol is op EV’s, iets wat niemand had verwacht. Hoe dan ook, verwacht wordt dat de volgende generatie bestuurders waarschijnlijk degene zal zijn die het grootste aantal EV’s zal kopen die er zijn.

  Beste compacte auto's voor lange bestuurders

Elektrische wagens gekocht per specifieke staat

Verschillende regio’s in de VS hebben verschillende perspectieven wat betreft EV-gebruik. Californië is de meest EV-georiënteerde staat in de VS met een behoorlijke marge, omdat 45% van alle 2018 geregistreerde EV’s in de VS werden geregistreerd in het zonnige Californië.

Florida en Washington zijn ook steeds meer verzot op EV’s, maar ze komen nergens in de buurt van Californië omdat de EV-wenselijkheid in Californië het snelst lijkt te groeien. Een ander aspect dat in overweging moet worden genomen is de algemene beschikbaarheid van EV’s in de VS, want er zijn er niet veel van, zelfs niet in 2021.

Californië blijft echter het EV-segment domineren, want meer dan 45% van de Tesla Model S-modellen is in Californië te vinden. Dit komt vooral omdat Californië de meest milieubewuste staat in de VS lijkt te zijn en omdat de mensen die in Californië wonen de middelen hebben om een EV aan te schaffen.

FAQ Sectie

Heeft het zin om een EV te kopen in 2021?

Het antwoord op deze vraag hangt af van waar u woont en hoe u uw auto gebruikt. Als u in staten zoals Californië of landen zoals Noorwegen woont, waar de oplaadinfrastructuur goed ontwikkeld is, heeft het meer zin om een EV te kopen dan in het Verenigd Koninkrijk, waar de oplaadinfrastructuur eerder ontoereikend is in vergelijking met vergelijkbare landen.

Je moet ook nagaan hoe je je auto gebruikt, want EV’s zijn het meest geschikt voor stedelijke omgevingen. Als u het grootste deel van uw tijd op de snelweg doorbrengt, kunt u beter voor een verbrandingsmotor kiezen omdat die nog steeds superieur is op het vlak van gebruiksgemak.

  Wat is de betrouwbaarste V8-auto?

Wat zijn de beste EV’s op de markt op dit moment?

De beste all-round EV op de markt op dit moment is de Tesla Model 3 omdat hij relatieve waarde combineert met een geweldig EV-platform. De Model 3 is groot genoeg om een fatsoenlijke cruisier te zijn, maar niet overdreven groot, waardoor het ook een geweldige stad runaround is.

Als u een goedkope maar capabele EV wilt, kijk dan zeker eens naar de Hyundai Kona of de Chevy Bolt. Als u een high-end EV wilt die vol zit met allerlei snufjes en tovenarij, bekijk dan zeker de Porsche Taycan.

Worden EV’s in de toekomst goedkoper?

EV’s zullen in de komende jaren waarschijnlijk in prijs dalen omdat de prijzen om een EV te ontwikkelen waarschijnlijk ook zullen dalen. Omdat de EV-markt nog in zijn kinderschoenen staat, zijn de autoconstructeurs niet in staat om EV’s te leveren die vergelijkbaar zijn met hun ICE-tegenhangers vanuit het oogpunt van de prijs-voor-wat-je-krijgt-voor-de-prijs.

ICE-auto’s zijn al lange tijd in productie, wat betekent dat de meeste autofabrikanten manieren hebben gevonden om de productiekosten te verlagen en omdat ICE-auto’s EV’s nog steeds met een enorme marge overkopen. Ten slotte dalen ook de kosten voor de ontwikkeling van batterijen in een snel tempo, waardoor de prijs van EV’s van de volgende generatie eveneens zou moeten dalen als alles volgens plan verloopt.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts