Welke Mercedessen hebben een transmissie met dubbele koppeling?

Een versnellingsbak met dubbele koppeling is, zoals de naam al aangeeft, een versnellingsbak die gebruik maakt van twee afzonderlijke koppelingen voor de even en oneven versnellingen. Een versnellingsbak met dubbele koppeling profiteert van soepelere en snellere schakelingen bij hoge snelheden, waardoor de auto sneller kan accelereren en een aangenamere rijervaring biedt, evenals een betere brandstofefficiëntie.

Mercedes gebruikt een versnellingsbak met dubbele koppeling (DCT) in veel nieuwere modellen. De voordelen van een DCT-versnellingsbak worden vooral benut in de performance AMG-divisie. Mercedes begon in 2010 met het aanbieden van een DCT-versnellingsbak met de SLS AMG, en een DCT heeft ook zijn weg gevonden naar veel nieuwere AMG-modellen.

AMG performance sedans met DCT

De Mercedes C63 AMG is de kleinere Mercedes sedan met een 4,0-liter V8 BiTurbo-motor gekoppeld aan een zeventraps dual-clutch versnellingsbak. De C63 is verkrijgbaar in twee verschillende varianten, de C63 en de C63 S, waarmee de sportiviteit van de C-klasse nog verder wordt opgevoerd. De C63 S biedt 503 pk en een 0-60 tijd van ongeveer 4 seconden.

De vorige generatie E63 maakte ook gebruik van een versnellingsbak met dubbele koppeling, maar voor het herontwerp van de E63 in 2021 heeft AMG de DCT gedumpt omdat een koppelomvormer-automaat een soepelere rijervaring bij lagere snelheden kon bieden, terwijl de schakelsnelheden toch vergelijkbaar zijn met die van de DCT.

De E63 maakt gebruik van een vergelijkbare 4,0-liter BiTurbo V8-motor met een indrukwekkende 612 pk in de 63 S-variant. Hierdoor kan de versie met dubbele koppeling van de E63 een sprint van 0-60 afleggen in een supercar-riviale 3 seconden.
Mercedes bood de 2013 Mercedes CLA ook aan met een 7-versnellingsbak met dubbele koppeling.

  Hebben Mercedessen veel onderhoud nodig?

AMG performance-SUV’s en hatchbacks met DCT

De Mercedes AMG GLA 45 is een Mercedes sub-compacte crossover-SUV op instapniveau die eveneens gebruikmaakt van een DCT-versnellingsbak met 7 versnellingen. De GLA 45 wordt aangedreven door een 2-liter 4-cilindermotor met 360 pk en een 0-60 tijd van minder dan 5 seconden.

De Mercedes AMG GLC 63 maakt ook gebruik van een versnellingsbak met dubbele koppeling, gekoppeld aan een 4,0-liter V8 BiTurbo motor. De GLC is een beetje een C63 op stelten, dus de meeste vermogensstatistieken die voor de C63 gelden, gelden ook voor de GLC, met uitzondering van de 0-60 tijd, die iets langzamer is.

De GLE 63 S AMG die tussen 2016-2018 werd geproduceerd, bood ook een automatische transmissie met dubbele koppeling, gekoppeld aan een 4,0-liter BiTurbo V8. Maar de latere modellen kozen voor een meer traditionele automatische versnellingsbak, zoals het geval was bij de E63, omdat de DCT-versnellingsbak vrij springerige schakelingen bij lage snelheden bood.

Niet-AMG Mercedes DCT modellen

Hoewel de meeste Mercedessen met een DCT versnellingsbak AMG versies waren, bood Mercedes ook een aantal gewone modellen met een DCT versnellingsbak aan. Het doel met deze modellen was niet noodzakelijk een sportieve ervaring, het was meer een middel om de efficiëntie te verhogen

Een jaar of twee geleden introduceerde Mercedes de nieuwe A-klasse, en deze versie van de A-klasse stal veel klanten van de concurrerende merken door zijn opvallende interieur- en exterieurdesign. Een van de belangrijkste verkoopargumenten van de nieuwe A-klasse was ook de 7-traps dual-clutch transmissie gekoppeld aan een 1,3-liter 4-cilinder motor.

  Beste plaats om een tweedehands Mercedes te kopen

Dezelfde motor is terug te vinden in de onlangs uitgebrachte B-klasse. De B-klasse is een grotere familie-transporter die zijn aandrijflijn deelt met de A-klasse. Dezelfde prestatiecijfers worden gepubliceerd, maar verwacht wordt dat de A-klasse betere MPG-resultaten zal opleveren dankzij zijn kleinere afmetingen en een aerodynamischer profiel.

De Mercedes CLA deelt ook een heleboel onderdelen met de A-klasse en wordt ook aangeboden in een dual-clutch 1,4-liter 4-cilinder variant. Het is ook vrij duidelijk dat deze aandrijflijn niet het neusje van de zalm is op het gebied van prestaties, maar eerder een meer brandstofvriendelijk gebruik van de DCT versnellingsbak laat zien.

Wetenswaardigheden over DCT’s

Waarom dumpen Mercedes en veel van zijn rivalen de versnellingsbak met dubbele koppeling?

Sinds kort heeft Mercedes de DCT gedumpt ten voordele van de meer traditionele koppelomvormerautomaten en multikoppelingsversnellingsbakken. De reden hiervoor is dat een DCT versnellingsbak vrij complex is, en als zodanig heeft een DCT versnellingsbak veel componenten die na verloop van tijd stuk kunnen gaan.

De DCT wordt met name in de performance-afdeling van de AMG gedumpt. De redenering hierachter is simpel. Een DCT-versnellingsbak is niet bestand tegen grote hoeveelheden koppel, en een DCT-versnellingsbak is inherent onhandiger bij lagere stadstempo’s.

Bovendien is de industrie geëvolueerd naar meer geavanceerde Multi-Clutch Transmissions die de voordelen van een traditionele koppelomvormer en een versnellingsbak met dubbele koppeling combineren.

Wat zijn de voordelen van een handgeschakelde versnellingsbak ten opzichte van een versnellingsbak met dubbele koppeling?

In deze tijd is het vinden van een handgeschakelde auto niet meer zo eenvoudig als vroeger, omdat veel auto’s geen handgeschakelde variant meer aanbieden. De voordelen van een hedendaagse automatische, dubbele en multikoppeling transmissie zijn er genoeg, maar een handgeschakelde versnellingsbak biedt nog steeds iets wat een automaat nooit zal bieden.

  Wat is goedkoper in onderhoud, BMW of Mercedes?

En dat is de betrokkenheid van de bestuurder. Terwijl dit voordeel alleen wordt gewaardeerd door bestuurders die een fatsoenlijke rijervaring verkiezen boven een technologisch gerobotiseerde auto van deze tijd. Handgeschakelde auto’s bieden meer controle, minder gewicht en een algehele minder complexe structuur, die allemaal redelijk gewaardeerd worden in het sportwagensegment.

Zijn er tegenwoordig nog handgeschakelde Mercedessen en biedt de concurrentie nog handgeschakelde auto’s aan?

Mercedes heeft de handgeschakelde versnellingsbak in de VS in 2011 officieel gedumpt. Maar een paar jaar geleden is Mercedes ook helemaal gestopt met het aanbieden van een handgeschakelde versnellingsbak.

Audi en BMW bieden echter nog steeds in veel modellen een handgeschakelde transmissie aan. De meeste van de grootste auto’s, zoals de A8, de 7-serie of een van de grootste SUV’s, bieden geen handgeschakelde versie meer aan. Auto’s als de A3 of de 1-serie doen dat echter nog wel.
De populariteit van een handgeschakelde versnellingsbak is vrij duidelijk in het sportwagensegment, aangezien BMW net de nieuwe M3 en M4 heeft uitgebracht, en verwacht wordt dat ze allebei een handgeschakelde versnellingsbak zullen aanbieden. Porsche verkoopt ook nog steeds veel handgeschakelde 911’s, waarvan sommige de meest waardevolle 911-modellen zijn die je kunt krijgen, zoals de 911R bijvoorbeeld.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts