Zijn Porsche 996 Turbo’s betrouwbaar?

Zijn Porsche 996 Turbo's betrouwbaar?

De Porsche 996 Turbo is een 2-zits turbogeblazen flat-6 sportwagen geproduceerd van 1997-2006. De 996 generatie van de Porsche 911 was op zijn zachtst gezegd controversieel, omdat in deze generatie voor het eerst watergekoelde motoren werden gebruikt, en de legendarische luchtgekoelde 911 motor niet meer bestond.

Naast de overgang naar een nieuwe motor introduceerde de 996 ook een nieuw 911-design dat de 911 stevig in de 21e eeuw bracht, maar sommige specifieke details zoals de “gebakken ei”-koplampen veroorzaakten nogal wat discussie onder Porsche-liefhebbers.

Tegenwoordig krijgen de 996-modellen de genegenheid die ze verdienen, en de 996 Turbo is zeker een van de meest ongelooflijke modellen uit de hele 996-reeks. Mensen beginnen zich te realiseren dat de 996 in alle opzichten een echte 911 was.

En de betrouwbaarheid van de 996 generatie was ook zo goed als ze konden krijgen, omdat de 996 generatie, met inbegrip van de 996 Turbo, zijn gebouwd om lang mee te gaan, en de factoren betrouwbaarheid en betrouwbaarheid zouden van geen grote zorg moeten zijn als het gaat om de 996 911.

De Mezger motor is gebouwd om lang mee te gaan

In het begin was de ontvangst van een watergekoelde 911 nogal twijfelachtig, maar na een tijdje realiseerden de meeste enthousiastelingen zich dat de Mezger-motoren in de 996 911-modellen niets minder dan spectaculair waren.

Terwijl sommige Mezger motoren last hadden van defecte IMS lagers, gebruikte de 996 Turbo een compleet ander ontwerp en configuratie, wat resulteerde in geen noemenswaardige IMS problemen. De motor in de 996 was afgeleid van een Le Mans-winnende GT1-racer uit 1998, en de prestaties van deze motor zijn tot op de dag van vandaag indrukwekkend.

  Porsche vs. Ferrari Betrouwbaarheid - Wat is beter?

De 3.6L flat 6 levert 420 pk en 415 lb-ft koppel. Ook de constructie van deze motor is ongelooflijk. De 996 Turbo motor is uitgerust met een in de racerij ontwikkeld en getest dry-sump motorsmeersysteem. Dit systeem is gecombineerd met van de Porsche 959 afgeleide cilinderkoppen, wat betekent dat de motor een oerdegelijk blok heeft.

De 996 Turbo motor is een van de meest betrouwbare Porsche motoren aller tijden, en sommige online publicaties hebben de 996 Turbo ook getest met bijna 600k mijl op de klok! Een dergelijke prestatie op het gebied van motorbetrouwbaarheid is ongehoord in de supercarwereld, en de legendarische Hans Mezger motor is een van de beste modern-klassieke motoren die er zijn.

996 koppeling en transmissie

De 996 transmissie wordt ook beschouwd als betrouwbaar, en Porsche is een van de toonaangevende fabrikanten in de hele auto-industrie als het gaat om transmissies. Maar zelfs Porsche versnellingsbakken zijn gevoelig voor incidentele storingen.

De meeste problemen met een 996 Turbo versnellingsbak zijn te wijten aan bestuurdersfouten die resulteren in een voortijdig defect van de versnellingsbak. Een enigszins consistent probleem bij de 996 Turbo modellen zijn de synchronisatoren in de versnellingsbak, en dit probleem wordt meestal in verband gebracht met het toegenomen misbruik van de transmissie.

Een ander transmissie-gerelateerd probleem bij de 996 Turbo is de lekkende slave accumulator. Het is een vrij vaak voorkomend en goedkoop probleem, maar het is er wel een dat u zo snel mogelijk moet verhelpen. Meestal gaan 996 Turbo versnellingsbakken net zo lang mee als de motor, maar goed onderhoud is vereist.

Er is nog een ander probleem met de versnellingsbak dat u in gedachten moet houden, en dat is het smeermiddel. Veel eigenaars verwaarlozen het smeren van de versnellingen wanneer daarom wordt gevraagd, en daardoor heeft het smeermiddel de neiging om de viscositeit te verliezen en verliest het de mogelijkheid om de versnellingen te beschermen zoals bedoeld.

  Waarom zijn Porsches zo duur?

Niet-aandrijflijn gerelateerde betrouwbaarheidsproblemen

Zoals eerder gezegd, is een 996 Turbo zo betrouwbaar als een 911 maar geen enkele auto is immuun voor mogelijke problemen. Dit betekent dat u uw 996 Turbo altijd goed moet onderhouden, zodat deze auto de betrouwbaarheid kan bieden waartoe hij in staat is. Sommige problemen maken het een grotere uitdaging om dit te doen.

De radiatoren en de airco condensor van de 996 Turbo zijn aan de voorkant gemonteerd, ze zijn niet zo goed beschermd voor een betere luchtstroom, wat betekent dat ze vrij gemakkelijk kunnen beschadigen, en ze zijn ook vatbaar voor verstopping als ze te veel wegvuil, bladeren en puin verzamelen.

Dit kan ook roest veroorzaken. Helaas is dit een veel voorkomend probleem bij het 996-platform, maar als u ze om de paar jaar vervangt, hoeft u zich geen zorgen te maken.
Het interieur van de 996 is van hoge kwaliteit met goede materialen, en er zijn geen specifieke grote problemen met het interieur.

De hydraulica van de achtervleugel kan enkele problemen veroorzaken, maar ook die kunnen met regelmatig onderhoud worden verholpen. Sommige eigenaren hebben ook melding gemaakt van een rammelende uitlaat, maar u zou sowieso een aftermarket uitlaat moeten installeren op de 996 Turbo vanwege de vrij stille standaard uitlaat.

FAQ

Is de Porsche 996 Turbo duur in onderhoud?

Wel, de meeste Porsches zijn duur in onderhoud, zo ook de 996 Turbo. Dat is ook wel te verwachten, want je kunt niet genieten van superieure betrouwbaarheid zonder te betalen voor noodzakelijk onderhoud. Dit is het algemene verhaal bij veel Porsche modellen.
Sommige eigenaars en autopublicaties schatten de jaarlijkse onderhouds- en vervangingskosten voor een 996 Turbo in goede staat op ongeveer $6200. Deze cijfers lijken misschien wat overdreven, maar een relatief moderne 2-zits sportwagen met 420 pk zal nooit goedkoop zijn om te onderhouden.

  Welke Porsche motor past in een VW Kever?

Zal een 996 Turbo in waarde stijgen?

Meer dan waarschijnlijk niet. Het is vermeldenswaard dat de 996 Turbo al een gestage waardestijging heeft gekend, maar de stijging is de laatste jaren eerder traag geweest. Het is vrij moeilijk om de waarde van een auto te voorspellen op basis van hedendaagse variabelen, omdat die over een paar jaar kunnen veranderen.

Maar de 996 Turbo ziet er zeker goed uit dankzij een ongelooflijke betrouwbaarheid en een vrij legendarische motor. Het uiterlijk is nog steeds een beetje controversieel, maar de 996 Turbo begint de lof te krijgen die hij altijd al had moeten krijgen.

Porsche 996 vs. Porsche 997 911 generaties

De 997 911 is de opvolger van de 996 generatie, en volgens sommige Porsche liefhebbers is de 997 uiteindelijk geworden wat de 996 had moeten zijn. Het ontwerp was meer Porsche-achtig, vooral de koplampen van de 997, die een stuk meer 911-achtig waren in vergelijking met de “gebakken ei” 996 koplampen.

De 997 verhoogde het vermogen van alle vergelijkbare modellen, en Porsche introduceerde in 2008 ook de baanbrekende PDK-versnellingsbak, die sindsdien het 911-gamma heeft bepaald. De 997 is in de meeste gevallen waarschijnlijk een betere auto, maar sommige mensen geven toch de voorkeur aan de 996.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts