Waarom zijn Porsches zo duur?

Waarom zijn Porsches zo duur?

De Duitse auto-industrie werd altijd bejubeld als de allerbeste van de hele auto-industrie, en Porsche is misschien wel de beste van de beste. Dat komt omdat Porsche altijd de meest capabele sportwagens ter wereld heeft aangeboden.

Bovendien heeft Porsche een paar jaar geleden het gamma uitgebreid met een paar meer ”normale” modellen zoals de Cayenne, Macan, of de Panamera. Ongeacht het model of het productiejaar, de meeste Porsches zijn uitzonderlijk gebouwd en ze bieden ook een hoop indrukwekkende technologie en technische oplossingen.

Porche’s missie om verbazingwekkende prestaties te leveren is zeker duidelijk op het moment dat je je ogen op het prijskaartje legt. Maar, het is ook vermeldenswaard dat bijna elke limited-edition Porsche model meestal lijdt het mildst van waardevermindering in vergelijking met de rivalen.

Porsche 911

De Porsche 911 is een 2-deurs Porsche sportwagen met cultstatus. De eerste 911 werd uitgebracht in 1964, en de 911-stamboom wordt algemeen beschouwd als de beste sportwagenstamboom aller tijden. In de begindagen zegevierde de 911 bij vele race-evenementen, waaronder de 24 uur van Daytona en Le Mans en de Targa Florio.

De nieuwste 992-generatie 911 die in 2020 is uitgebracht, is compleet anders dan de oudere modellen, maar de essentiële 911-formule is altijd hetzelfde gebleven. Een flat-6 achterin geplaatste motor, een onderscheidend design en het indrukwekkende erfgoed dat elk Porsche 911-model biedt, ongeacht de leeftijd.

911-modellen van 1963-1998 maken gebruik van een luchtgekoelde motor die later werd ingeruild voor een watergekoelde motor. Sommige puristen hebben destijds hun bedenkingen geuit, maar Porsche is er toch in geslaagd vrijwel iedereen tevreden te stellen met de watergekoelde motor.

Oudere luchtgekoelde Porsche 911’s zijn tegenwoordig ongelooflijk verzamelwaardig, en de prijzen van sommige modellen liggen 5 keer hoger dan wat ze waren op het moment dat ze werden uitgebracht. De hoogtepunten van de moderne Porsche 911 line-up zijn de GT-serie modellen, waaronder de GT3, GT3 RS, GT2, GT2 RS, en de GT4, en de aankomende GT4 RS.

  Gebruikt Porsche VW-motoren?

Porsche 911 GT-reeks

De Porsche 911 GT-reeks vat perfect samen wat Porsche het beste kan, een lichtgewicht atmosferische vlakke 6-motor die 8500 toeren maakt. De onlangs uitgebrachte 992 GT3 kost rond de 161k dollar voor een basisspec en een fatsoenlijk geoptioneerd exemplaar is bijna 200k dollar.

Dit is veel geld voor een auto, en sommige mensen geloven dat het betalen van een dergelijke $ voor een track-georiënteerde sportwagen belachelijk is, maar auto’s zoals deze zijn redelijk betrouwbaar op de lange termijn. Bovendien houden bijna alle GT3-modellen hun waarde ongelooflijk vast, en ze verhandelen zelfs nog een paar jaar na productie boven de detailhandel.

Als u van plan bent een nieuwe GT3 te kopen, er een jaar of twee mee te rijden, zonder al te veel kilometers te maken, zult u waarschijnlijk het goedkoopste autobezit van uw leven hebben. Dat komt omdat de vraag naar de GT3 altijd groter is dan het aanbod, en dat is eigenlijk de reden waarom deze auto’s zo waardevol zijn op de tweedehandsmarkt.

Het probleem daarbij is het verkrijgen van een toewijzing voor de nieuwe GT3, want de meeste van deze bouwplaatsen zijn direct beschikbaar voor Porsche-klanten met een lange staat van dienst, en slechts enkele nieuwkomers kunnen een bouwplaats bemachtigen zonder een paar jaar van tevoren een aanbetaling te doen.

  Wat je moet weten over Porsche 911 project auto's

Porsche niet-sportwagen modellen

Porsche maakt ook de Panamera, de Cayenne en de Macan. Deze drie modellen zijn uw meer gewone consumenten luxe auto’s die nauw zijn afgestemd op een aantal andere Duitse premium modellen. Deze modellen bieden ook een geweldige bouwkwaliteit en geweldige materialen, maar ze hebben wel te maken met een zwaardere afschrijving hit.

Het instapmodel van de Porsche Panamera kost $87k, de Porsche Panamera Turbo S e-hybrid Executive Sport Turismo kost bijna $200k af fabriek. Deze modellen hebben meestal een waardevermindering van 65% in de eerste 5 jaar van eigendom, en vanuit financieel standpunt zijn deze modellen veel te duur.

De Porsche Cayenne begint bij $67k voor het instapmodel Cayenne, en de Cayenne Turbo S e-hybrid Coupe kost $166k. Porsche Cayenne modellen ervaren meestal een 58% depreciatie hit na 5 jaar. Dit betekent dat deze modellen zijn net als de Panamera, een slechte financiële beslissing.

De Porsche Macan is een entry-level Porsche SUV die begint bij $ 52k voor de basis-Macan, en de high-performance Macan Turbo verkoopt voor $ 84k. Macan modellen hebben ook te maken met een stijve afschrijving van ongeveer 54% van de oorspronkelijke waarde van de auto in de eerste 5 jaar van eigendom.

FAQ Sectie

Zijn Porsche 911 GT-modellen de prijs waard?

In het kort, ja dat zijn ze, maar alleen als u op zoek bent naar een sportwagen met een hoog prestatievermogen, want deze auto’s zijn niet de beste optie voor dagelijkse ritten. Het beste aan Porsche GT producten is het gebrek aan zware afschrijving of afschrijving voor sommige speciale modellen.

Porsche GT-producten behoren tot de beste sportwagenlijnen in de auto-industrie als geheel, dus er zijn nauwelijks bezwaren als het gaat om het kopen van een GT3. Het is vermeldenswaard dat de aankomende GT3RS een strick circuit auto is, ook al is de auto volledig legaal op de weg, het mist een heleboel alledaagse voorzieningen en functies.

  Porsche Tiptronic vs. PDK - wat is het verschil?

Waarom is de Porsche Taycan zo duur?

De Porsche Taycan is de eerste in serie geproduceerde EV van Porsche in de geschiedenis. De instapmodel Taycan kost $80k, de top-of-the-line Taycan Turbo S Cross Turismo kost $187k. Deze prijzen zijn zo hoog omdat Porsche veel R&D-geld heeft gespendeerd aan de Taycan, aangezien het de eerste Porsche EV in de geschiedenis is.

De Taycan maakt Porsche ook open voor EV-modellen, wat betekent dat de prijsstelling van de Taycan de positie en aantrekkingskracht van het merk in de hele automarkt moet weerspiegelen. Porsche weet dit, dus prijzen ze de Taycan boven een aantal van de reeds gevestigde Porsche modellen ook voor merkwaarde.

Wat is de duurste Porsche ooit?

De Porsche 917 RS 60 Werks racewagen heeft een paar jaar geleden op een veiling een prijskaartje van 5,12 miljoen dollar opgehaald, de even iconische Porsche 550 Spyder, verkocht een paar jaar geleden voor 5,33 miljoen dollar. Maar geen van deze twee komt in de buurt van de duurste verkochte Porsche modellen.

Het duurste Porsche model aller tijden is de legendarische 917K Le Mans racer. In 2017 is deze auto op Pebble Beach in Californië verkocht voor een oogverblindende 14 miljoen dollar. De runner-up voor de duurste Porsche aller tijden is de Porsche 956 die in 2014 voor 10 miljoen dollar werd verkocht.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts