Wat je moet weten over Porsche 911 project auto’s

Wat je moet weten over Porsche 911 project auto's

De aanschaf van een Porsche 911 als projectauto kan uitlopen op de mooiste auto-ervaring van je leven, maar het kan ook uitlopen op een grote financiële ramp. Maar het gevoel om een gewaardeerde klassieke 911 van de schroothoop te redden, of een op het circuit gerichte 996 te maken, lijkt onbetaalbaar.

Onderdelen voor de meeste Porsches zijn gemakkelijk verkrijgbaar door de grote vraag, vooral voor de oudere luchtgekoelde 911s. Sommige 996 modellen hebben ook een historisch dieptepunt bereikt, en misschien is nu het perfecte moment om een 996 of zelfs een 997 te kopen en te beginnen met het bouwen van je ultieme 911 project auto.

Als je winst wil maken met het restaureren/aanpassen van een 911, is de kans klein dat je er ook echt iets aan kan verdienen. Misschien als je in staat bent om een oudere gelimiteerde editie 911 model te vinden, maar het werk dat nodig is kan gemakkelijk oplopen tot in het oog watertandend gebied.

911’s zijn iconische auto’s, en waarom je er ook voor kiest om er een als projectauto te kopen, uiteindelijk krijg je een stukje autogeschiedenis, en er zijn maar een paar geschiktere projectauto’s voor een echte petrolhead.

Oudere luchtgekoelde 911 projectwagens

Als u op zoek bent naar een goedkopere luchtgekoelde 911 als projectauto, komen sommige 1974-1977 911S-modellen in gedachten omdat u er een kunt kopen voor $20-30k. Deze 911’s werden beschouwd als vrij zacht terug in de dag, dus dit betekent dat een project midden jaren ’70 911 kan lijken als een koopje.

Een 1978-1983 911 3.0 SC wordt algemeen beschouwd als de beste luchtgekoelde 911 onder de $ 30k, en er zijn veel bewijzen om het te ondersteunen. Dit betekent dat dit model kan lijken als de beste luchtgekoelde 911 project auto. Sommige monteurs schatten zelfs dat deze modellen in staat zijn om de 300k mijl grens te overschrijden tussen motor rebuilds.

  Gebruikt Porsche VW-motoren?

1990-1994 964 Carrera is ook een vrij gewaardeerde 911 die wat moderne technologie biedt voor minder dan $40k. Deze 964 modellen kunnen getuned worden om 300 of zelfs 400 paardenkrachten te bieden zonder al te veel aan betrouwbaarheid in te boeten. Hoe dan ook, alle drie van deze zijn redelijke project auto opties.

Het vinden van een fatsoenlijke motor en een roestvrije carrosserie zou je eerste zorg moeten zijn. Oudere 911s zijn een stijlicoon, en veel autoliefhebbers zullen een klassieke 911 altijd waarderen. Er zijn ook een heleboel aftermarket bedrijven die aangepaste bekleding en vele andere styling en mechanische onderdelen voor deze 911 modellen aanbieden.

Nieuwere 996, 997 circuit-car projecten

Als je ooit plaatsen als de Nurburgring hebt bezocht, moet je minstens een dozijn 911 projectauto’s hebben gezien. Een circuit-gerichte 911 is een ongelooflijk populair project auto idee en in vergelijking met een klassieke 911 resto of resto-mod, deze projecten zijn meestal een stuk goedkoper en sneller te voltooien.

Een van de eerste stappen is gewichtsvermindering omdat gewichtsvermindering de nummer één go-to is als het gaat om circuitgerichte auto’s. Het goede nieuws is dat je een hoop gewicht kunt besparen door de fabriekszetels te verwijderen en speciale lichtgewicht racezetels te installeren.

Verder moet je ook investeren in een harnasgordel en een rolkooi voor de veiligheid en structurele stijfheid. Veel eigenaren tunen hun auto’s niet eens zo veel, omdat je ongelooflijke rijeigenschappen kunt bereiken met alleen een fatsoenlijke set banden en een beetje gewichtsbesparing.

Bovendien is er voor de 996 een heleboel aftermarket performance mods beschikbaar en zijn de betrouwbaarheidsaspecten ook veelbelovend. De waarde van de 997’s is niet zo benaderbaar, maar de aftermarket is booming met een heleboel upgrades voor prestaties en weggedrag.

  Waarom zijn tweedehands Porsches zo goedkoop?

Goed om te weten wanneer u een projectwagen koopt

Of je nu kiest voor een luchtgekoelde 911 of niet, of zelfs voor een Porsche überhaupt, je moet deze aspecten van potentieel projectautobezit in overweging nemen voordat je een aankoopbeslissing neemt. Ten eerste, kijk uit voor roest, want roest doodt auto’s, en een restauratie van een zwaar verroeste 911 is veel te duur en ronduit frustrerend.

Je moet ook een bos van hoge kwaliteit gereedschap beschikbaar als u van plan bent op het werken door uzelf. Als u van plan bent om het vermogen van uw 911 te verhogen, ga dan met een set-up die gaat om de beste betrouwbaarheid te bieden, omdat sommige eigenaren gaan door een paar motoren voordat ze beseffen dat 800pk is veel te duur.

Investeer in betere koeling, betere remmen en betere ontstekingscontrole. Geef niet alleen geld uit aan grote turbochargers die waarschijnlijk je motor zullen doen koken. Als je met een project bezig bent, probeer dan zo netjes mogelijk te zijn, dit betekent dat je ook alles wat je aanraakt moet labelen om altijd zeker te weten wat elke bout doet.

En onthoud, in bijna alle situaties zal een project auto je meer kosten dan je denkt, en het zal ook langer duren om te voltooien. Goed onderzoek is ook uiterst belangrijk, en wees niet bang om met iemand te praten met behoorlijke ervaring als iets niet volgens plan verloopt.

FAQ Sectie

Verwaardeer ik een luchtgekoelde 911 als ik hem als projectauto gebruik?

Nou, dat hangt er vanaf wat u probeert te doen. Als u een bout en moer restauratie doet, zullen de waarde aspecten waarschijnlijk gunstig zijn, maar volledige bout en moer restauratie is alleen redelijk voor de duurste luchtgekoelde 911s.

  Is de Porsche Boxster snel?

Als je een track-ready 911 wilt, dan is de waarde van zulke 911s inderdaad peanuts. Maar bij een track-ready project 911 gaat het nooit om de waarde, het gaat erom hoe snel je kunt gaan, en hoe ver je jezelf daartoe zult pushen.

Wat zijn de beste projectwagens die er zijn?

De meest populaire projectwagens zijn waarschijnlijk JDM wagens zoals een Mazda MX-5 Miata, een Subaru BRZ, Nissan Silvia, enz. Een Nissan GTR is ook een vrij populaire project auto vanwege de zeer tuning-able 6-cilinder motor.

Een Ford Mustang of een Camaro is ook een vrij populaire project auto optie. Voor Europese auto’s, oudere BMW’s, Porsches zijn de meest populaire project auto’s. Met af en toe een Audi of een VW Golf, geven de meeste Europeanen de voorkeur aan het modificeren van oudere BMW 3-series modellen.

Welke 911 modellen zijn geen goed project auto idee?

Sommige 911’s zijn beter van voorraad, vooral de nieuwere limited edition modellen zoals de 991 911R of de GT 3 Touring. Sommige oudere luchtgekoelde RS 911’s zijn geen goede track-ready project car ideeën, maar ze worden vaak gerestaureerd naar OEM specificaties.

In principe zou elke limited edition 911 standaard of OEM gerestaureerd moeten worden, maar een goedkoper, meer gangbaar 911 model is meestal een perfecte project auto.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts