Is de Renault Arkana een goede auto?

Renault Arkana

De Renault Arkana werd voor het eerst geïntroduceerd voor het modeljaar 2020 als een meer stijlvolle kijk op wat een verhoogde hatchback coupé zou moeten zijn. De Arkana ligt onder de Renault Conquest, die min of meer dezelfde benadering heeft als de Arkana, maar dan wel iets kleiner. Is de Renault Arkana een goede auto?

Kortom, de Renault Arkana lijkt zich goed staande te houden, maar sommige dingen zijn gewoon niet te vergelijken met die van zijn concurrenten. In dit artikel bespreken we alle bijzonderheden van de Arkana, waaronder de motor, de transmissie, de aandrijflijn, het ontwerp, de rijervaring, de betrouwbaarheid, veel voorkomende problemen, de prijs en de bruikbaarheid.

We gaan u ook vertellen hoe veilig de Arkana is en hoe hij zich verhoudt tot sommige concurrenten. Dus, als u geïnteresseerd bent in de aanschaf van een tweedehands auto, bent u bij ons aan het juiste adres, want dit artikel bevat alles wat u nodig hebt om te beslissen of de Arkana een goede auto voor u is.

Voordat we verder gaan, moeten we wel zeggen dat de Arkana een vrij nieuwe auto is, dus sommige aspecten zijn wat moeilijker te meten, vooral de betrouwbaarheid op lange termijn. Daarom gaan we alleen praten vanuit een huidig perspectief en zullen we ook proberen in te schatten hoe sommige zaken op de lange termijn zullen uitpakken.

De aandrijflijn

De Renault Arkana is leverbaar met een paar verschillende motorkeuzes, allemaal ofwel alleen benzine ofwel benzine en elektrische hybride. Wat de standaardmotor betreft, begint de Arkana met een 1.4L 4-cilinder lijnmotor met directe injectie die, afhankelijk van het model, 114 of 150 pk levert. Het topmodel e-Tech hybride heeft een 1.6L 4-cilinder met 140pk.

  Is de Renault Captur een goede auto?

De e-Tech is het populairste model van het stel en verschilt van de rest omdat hij ook vertrouwt op een kleine 1,3 kWh batterij die twee elektromotoren aandrijft. Dit betekent niet dat de Arkana AWD is, want alle Arkana-modellen zijn uitsluitend voorwielaangedreven. Een handgeschakelde versnellingsbak is standaard, maar een 8-traps automaat is er voor het e-Tech topmodel.

De 1.3 TCe heeft een CVT-versnellingsbak met één versnelling. Al met al kunt u tot 40 MPG verwachten met de normale benzine-aangedreven modellen, terwijl de e-Tech hybride bijna 55 MPG kan halen, terwijl de meeste mensen tussen de 40 en 50 MPG halen in de praktijk, wat nog steeds een goed getal is voor de grootte van de Arkana.

Ontwerp en rijden

Het exterieur van de Renault Arkana is echt strak en futuristisch, waardoor de Arkana een van de mooiste hedendaagse Renault-modellen is. Het interieur is niet zo chique als het exterieur, en veel mensen vinden het een beetje te gewoontjes voor wat de auto zou moeten zijn. Al met al is het exterieur absoluut een overwinning, maar het interieur niet.

De rijervaring daarentegen is redelijk aangenaam, want de zitpositie voelt commandant en cool aan. Je hebt wel het gevoel dat je de plaats bezit zonder verlies in het zichtbaarheidssegment wat meestal het probleem is bij deze coupé SUV’s met aflopende daklijnen.

  Is de Renault Kadjar een goede auto?

Betrouwbaarheid en algemene problemen

Betrouwbaarheid lijkt een beetje een probleem te zijn bij de Arkana, want er zijn een paar dingen waar mensen echt niet blij mee zijn. Aan de ene kant is dit meestal het geval bij gloednieuwe auto’s, maar aan de andere kant is het anders wanneer het gaat om de belangrijkste en meest specifieke aspecten van een individueel model.

Veel mensen klaagden bijvoorbeeld dat de Arkana e-Tech motoren het vroegtijdig begaven en vervangen moesten worden, wat een enorm probleem is aangezien het hart van de auto wordt gevormd door de e-Tech installatie. Andere problemen zijn transmissieproblemen, problemen met het infotainmentsysteem, problemen met de telefoonverbinding en problemen met de stuurbekrachtiging.

Prijs en bruikbaarheid

De Arkana kost in het Verenigd Koninkrijk tussen £26.795 en £32.895, terwijl de prijzen in Europa rond de €30.000 tot €40.000 liggen voor de e-Tech topmodellen. Dit is geen kleine prijs om te betalen en daarom is het inderdaad een probleem als het interieur er te eenvoudig uitziet.

De praktische kant is echt goed, behalve misschien de ruimte voor de passagiers op de tweede rij, die waarschijnlijk het algemene gebrek aan hoofdruimte zullen opmerken door het schuine dakontwerp.

FAQ

Moet ik de Renault Arkana kopen?

De Renault Arkana wordt vaak beschouwd als te krap voor zijn grootte en te duur, en niet al te goed uitgerust, enzovoort. Dit was ook het geval toen de eerste BMW X6 uitkwam als elektrische auto. Iedereen was er snel over te spreken omdat hij niet zo praktisch was als de X5 en bovendien duur, brutaal en “raar uitziend”.

  Veel voorkomende problemen met de Renault Captur

Deze SUV-coupé crossovers die niet elektrisch zijn, hebben geen zin, maar mensen kopen ze nog steeds links en rechts. Dus als de Arkana er goed uitziet en u niet meer ruimte of een beter interieur nodig hebt, moet u hem inderdaad kopen, want het leven is te kort om in saaie auto’s te rijden.

Is de Renault Arkana een gezinsauto?

Met 513 liter kofferruimte kun je niet zeggen dat de Arkana niet ruim genoeg is, maar we hebben al een paar keer gezegd dat hij wel wat bruikbaarheid opoffert voor styling. Dat is niet wat gezinsauto’s doen, want gezinsauto’s zijn ontworpen voor gezinsgebruik en dat betekent dat de vorm altijd de functie volgt en niet andersom.

De Arkana is groot genoeg voor een gezin van vier, maar langere mensen zullen het moeilijk krijgen op de tweede rij, omdat de hoofdruimte echt beperkt is.

Welke auto’s concurreren met de Renault Arkana?

De Renault Arkana heeft niet veel concurrenten dankzij zijn unieke vormgeving. De enige echte rivalen van de Arkana zijn de duurdere BMW X4, Audi Q5 Sportback of de Mercedes GLC.

De nieuwe Peugeot 408 concurreert ook met de Arkana, terwijl de VW T-Roc ook dichtbij is.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts