De Renault Arkana is een stijlvolle crossover SUV/Coupé die voor het eerst werd geïntroduceerd voor het modeljaar 2020 en waarvan de productie momenteel in volle gang is. De Arkana is gebaseerd op hetzelfde platform als de Renault Clio, maar hij beschikt over een verhoogde rijpositie met een aflopende daklijn en diverse styling snuisterijen die hem doen opvallen.
In dit artikel gaan we in op alle veel voorkomende problemen met de Renault Arkana en vertellen we wat er mis mee is en hoe ernstig sommige van deze problemen kunnen zijn. Over het algemeen is de Arkana nog een relatief nieuwe auto, wat betekent dat we niet echt iets kunnen zeggen over de betrouwbaarheid op lange termijn, maar het is duidelijk dat de Arkana hier is om te blijven, omdat ontwerpen zoals deze tegenwoordig immens populair zijn.
De meest voorkomende problemen met de Renault Arkana zijn problemen met de stuurinrichting, problemen met de transmissie, problemen met het infotainmentscherm en de telefoonverbinding, en problemen met sommige elektrische systemen van de auto.
Al met al is de Arkana nog een beetje te vers voor ons om u elektrisch alles te kunnen vertellen wat er mis is, maar het lijkt erop dat de Arkana niet perfect is, zoals meestal het geval is met bijna alle nieuwe auto’s die er zijn. Deze zijn immens complex geworden en we zullen een paar jaar moeten wachten voordat we een gedegen conclusie kunnen trekken over hoe betrouwbaar of onbetrouwbaar hij werkelijk is.
Problemen met het stuursysteem
In 2022 heeft Renault een terugroepactie gehouden voor alle Arkana-modellen die tot december 2021 waren gemaakt, omdat deze waren vervaardigd met verschillende defecten aan het stuurbekrachtigingssysteem. Er wordt gezegd dat een fout in de kalibratie van het systeem kan leiden tot oververhitting van de stuurbekrachtiging, wat kan eindigen in een verlies van stuurwielondersteuning.
Dit is inderdaad een ernstig probleem en Renault heeft enkele tienduizenden exemplaren teruggeroepen. Als u in de markt bent voor een tweedehands exemplaar, moet u contact opnemen met uw plaatselijke Renault-dealer om te zien of de auto waarin u geïnteresseerd bent deel heeft uitgemaakt van een van deze terugroepacties. De stuurbekrachtiging is van vitaal belang voor elke auto, wat betekent dat u gemakkelijk in een ongeval kunt belanden als zich een probleem als dit voordoet.
Problemen met de transmissie
Er wordt gezegd dat de automatische transmissie op de Arkana kan lijden aan software problemen waardoor de auto niet schakelt en de RPM’s tot zeer hoge elektrische carels kunnen opdrijven. Renault kwam met een paar software-updates om dit probleem op te lossen, maar veel eigenaren zijn nog steeds niet tevreden over hoe hun exemplaar schakelt.
Het is onduidelijk hoeveel Arkana-eigenaren met dit specifieke probleem werden geconfronteerd, maar volgens enkele berichten online is het aantal niet gering. Dit probleem is vooral merkbaar bij het bergopwaarts rijden, omdat de Arkana weigert om elektrisch te schakelen bij zeer hoge toerentallen, wat het brandstofverbruik opdrijft en vaak ook brandlucht verspreidt, wat op zijn zachtst gezegd verontrustend is.
Problemen met het infotainmentsysteem en de telefoonverbinding
Ook het infotainmentsysteem van de Arkana is niet vrij van storingen. Daarom hebben veel Arkana-eigenaars bij Renault geklaagd dat het systeem traag reageert of helemaal vastloopt. Sommigen zeggen dat het opnieuw starten van de auto hielp, terwijl anderen zeggen dat het probleem soms elektrisch bleef na een paar keer opnieuw starten.
Bovendien zijn er veel meldingen over problemen met telefoonverbindingen waarbij de auto te veel tijd nodig heeft om verbinding te maken met uw telefoon of voortdurend probeert verbinding te maken nadat het niet is gelukt. Dergelijke problemen kunnen worden opgelost met eenvoudige updates en een reset van het systeem, maar de klachten zijn er nog steeds.
Elektrische problemen
De e-Tech elektrische motor in de Arkana staat erom bekend dat er storingssymbolen op het dashboard verschijnen en men schijnt niet te weten waarom dat zo is. Andere elektrische problemen zijn zaken als problemen met de airconditioning of problemen met sommige hulpsystemen van de auto die te assertief en ronduit oncomfortabel zijn.
De meeste van deze problemen zijn te wijten aan een slechte kalibratie, wat betekent dat ze waarschijnlijk elektrisch worden opgelost. De ergste elektrische problemen komen voort uit het falen van de e-Tech motor, en veel eigenaren meldden dat hun e-Tech units vervangen moesten worden bij extreem lage kilometerstanden.
FAQ Sectie
Is de Renault Arkana de moeite waard?
Het lijkt misschien alsof de Renault Arkana een echt problematische auto is, maar deze problemen zijn meestal software-gerelateerd en worden elektrisch carentueel opgelost. Wanneer er een gloednieuwe auto uitkomt, beginnen er problemen op te duiken, want dat is normaal voor vrijwel alle auto’s uit alle segmenten. Wat ongewoon is, is dat Renault vaak moeite heeft om te beseffen wat er eigenlijk mis is.
Als zodanig is het een goed idee om te wachten met uw Arkana-aankopen als u er op dit moment niet zo gerust op bent. Als uw auto onder garantie valt (wat ze allemaal nog steeds zijn), kunt u de auto kopen en ervan genieten, en als er iets misgaat, zal uw garantie dat waarschijnlijk dekken.
Is de Renault Arkana een elektrische auto?
De Renault Arkana is ontworpen en gebouwd als hybride en behoort daarmee tot een groep van zeer weinig modellen die van meet af aan als hybride zijn ontworpen. De Arkana beschikt over een kleine benzinemotor in combinatie met een elektromotor om de efficiëntie en het vermogen te verhogen, zodat de Arkana een zeer capabele dagelijkse bestuurder is.
Het nadeel hiervan is dat de Arkana inherent complexer is dan de meeste ICE-auto’s en elektrische auto’s en dus vatbaar is voor problemen in beide kampen.
Kan de Renault Arkana in de modus elektrische auto rijden?
Ja, de Renault Arkana kan in elektrische modus rijden, maar de actieradius zal niet bijzonder zijn omdat de Arkana slechts een kleine 1,2 kWh batterij heeft. Deze opzet is er vooral om de benzinemotor te helpen efficiënter te zijn door de gaten op te vullen en de motor uit te schakelen als hij niet nodig is.
Wanneer u de extra punch nodig hebt, leveren beide alles wat ze hebben, maar de Arkana is niet ontworpen om in volwaardige elektrische auto-modus te rijden, hoewel hij dat voor een heel korte tijd kan doen totdat de kleine accu leeg is.