Is de Volkswagen e-Up een goede auto?

Volkswagen e-Up

De Volkswagen e-Up is de elektrische versie van de zeer bekende VW Up compacte hatchback stadsauto. De e-Up werd al in 2013 geïntroduceerd, wat betekent dat het een relatief oude EV is als je bedenkt hoe snel de techniek zich in de tussentijd heeft ontwikkeld. Is de Volkswagen e-Up daarom een goede auto?

De VW e-Up kan alleen als een goede auto worden beschouwd in het perfecte gebruiksscenario voor zo’n auto. De enige manier waarop het zinvol is om een e-Up te bezitten is als je in een drukke stad woont en je de auto dagelijks kunt opladen. In andere omstandigheden is de VW e-Up niet echt een goede auto en dat is de reden waarom niet veel mensen ze hebben gekocht.

Hoe dan ook, in dit artikel gaan we dieper in op de e-Up, we gaan het hebben over de aandrijflijn, het ontwerp, en de manier waarop de e-Up rijdt. We gaan ook bespreken hoe goed de e-Up het doet op het gebied van betrouwbaarheid en biedt hij een fatsoenlijke waarde? Tenslotte bespreken we hoe praktisch de e-Up is en of het zin heeft om er een te bezitten.

Hoe dan ook, de e-Up is niet de meest populaire auto op de markt om een paar duidelijke redenen. Ten eerste staan de nieuwere EV’s ver boven de e-Up, ten tweede is de e-Up simpelweg niet in staat om alles te leveren wat nodig is van een moderne auto.

VW e-Up – De aandrijflijn

De VW e-Up heeft een accu van 36,8 kWh, gekoppeld aan een enkele elektromotor die uitsluitend de voorwielen aandrijft. Dit is genoeg om de e-Up 83 pk te laten leveren, wat hem relatief pittig maakt als je bedenkt dat de auto slechts 2500lbs weegt. Het maximum koppel is begrensd op 154lb-ft, wat ook behoorlijk is voor zo’n kleine stadsauto.

Het oudere VW e-Up model wordt enkel geleverd met een 16 kWh batterij waarmee de e-Up net geen 60 mijl kan afleggen op een volledige lading. Maar zelfs de VW e-Up met 16 kWh batterij biedt 82 pk, wat betekent dat het werkelijke gebruik van deze twee niet al te verschillend is, althans niet vanuit een vermogensstandpunt.

  Veel voorkomende problemen met Volkswagen ID.4

Hoe dan ook, de aandrijflijn van de e-Up lijkt nu te zwak, zeker als je bedenkt waartoe de allernieuwste vergelijkbare elektrische auto’s in staat zijn. Het opladen van de e-Up duurt ongeveer 5-6 uur, terwijl snelladen de batterij in ongeveer 25 minuten van 10% tot 80% kan opladen, wat ook lang niet zo goed is als sommige moderne auto’s, vooral als je bedenkt dat deze cijfers gelden voor het 16kWh-model.

VW e-Up – Ontwerp en chassis

De VW e-Up is ontworpen met ergonomie en slim ruimtebeheer in het achterhoofd, wat betekent dat beide voorrang krijgen boven design. De e-Up ziet er dan ook basic uit zonder iets speciaals. De e-Up heeft wel een paar kleine design-specialiteiten, maar over het algemeen is de e-Up min of meer hetzelfde als de gewone VW Up.

Het interieur is grotendeels kaal, maar de Up is een stuk geraffineerder dan de meeste auto’s in dit segment. De ophanging en het onderstel van de VW e-Up zijn afgestemd op comfort, gebruiksgemak en toegankelijkheid. Dat betekent dat de e-Up rijdt zonder een specifieke karaktereigenschap. Hij is gewoon basic, en dat is het min of meer.

VW e-Up – Betrouwbaarheid en veelvoorkomende problemen

De Volkswagen e-Up is een redelijk betrouwbare auto, wat betekent dat hij niet al te veel problemen heeft. Het is echter moeilijk om de VW e-Up nauwkeurig te beoordelen omdat er nooit grote aantallen van verkocht zijn. Hoe dan ook, het meest voorkomende probleem met de e-Up is de daling van het aantal kilometers tijdens de winter.

De e-Up maakte ook deel uit van de terugroeping als gevolg van defecte geherprogrammeerde zij-airbags, problemen met de elektronica, en het infotainmentsysteem. Het is ook vermeldenswaard dat de e-Up is niet het type auto mensen de neiging om te rijden over lange afstanden toch, dus wie weet wat er zou kunnen gebeuren met een hogere kilometerstand voorbeeld.

  Veelvoorkomende problemen met Volkswagen Arteon

VW e-Up – Waarde en praktische bruikbaarheid

De VW e-Up biedt een goede prijs-kwaliteitverhouding als je het type persoon bent dat zo’n kleine auto ten volle kan benutten. Aan de andere kant, als je dat niet bent, ben je min of meer je geld aan het verspillen en dat is de reden waarom deze niet zo vaak gebruikt worden.

Praktisch gezien is de e-Up geschikt voor één of twee passagiers, maar meer dan dat is echt te veel. De bagageruimte is klein, maar ook geschikt voor maximaal 2 personen.

FAQ Sectie

Is de VW e-Up nog verkrijgbaar?

De VW e-Up is enkel nog tweedehands te koop wat betekent dat VW de VW Up nu bijna 2 jaar geleden volledig heeft stopgezet. De Up is op en zal waarschijnlijk niet meer terugkomen omdat VW zijn inspanningen richt op de ID. elektrische reeks die op termijn ook een auto moet bieden die vergelijkbaar is met de e-Up.

Hoe dan ook, de e-Up is beschikbaar als tweedehandsauto, maar er zijn niet veel mensen die deze daadwerkelijk kopen. Degenen die dat doen, gebruiken ze meestal als buurtforensen of bestelwagens.

Is de VW Up beter dan de e-Up?

De VW Up is de originele Up, wat betekent dat de e-Up min of meer dezelfde is als de Up, met als enige verschil de elektrische aandrijflijn. De e-Up is efficiënter en vriendelijker voor de portemonnee, maar hij is zwaarder en heeft een kortere actieradius. De gewone Up kan zelfs worden gebruikt voor sommige langere afstanden, terwijl de e-Up dat niet kan.

De mogelijkheden van de gewone Up zijn dus veel ruimer, en daarom is hij de betere auto van de twee.

Heeft het zin om een subcompacte EV met kleine batterij te kopen?

De VW e-Up, de elektrische Smart, of zelfs de Renault Twizzy zijn vaak te zien in drukke stadscentra als dagelijkse pendelaars. Maar heeft het überhaupt zin om er een te bezitten? Ten eerste zijn deze auto’s niet meer zo compact, wat betekent dat je een speciale parkeerplaats moet vinden om de auto zelfs maar te kunnen parkeren zonder een boete te krijgen.

  Wat is het verschil tussen Volkswagen ID.4 en ID.5?

Ten tweede is het misschien gemakkelijker om met zo’n kleine auto in de stad te leven, maar mensen hebben de neiging om prima te leven met SUV’s met zeven zitplaatsen. Dat gezegd hebbende, heeft het alleen zin om dit soort auto’s te kopen als je ze mooi vindt, anders is het zinloos.

Hoe lang gaat de batterij van de 2019 VW up mee?

Volkswagen e-up! De garantie op de 18,7kWh lithium-ion batterijen is voor een periode van acht jaar of 99.360 mijl (of 160.000 km). Volkswagen stelt dat de “geleidelijke afname van de capaciteit van de hoogspanningsbatterijen na verloop van tijd” deel uitmaakt van de aard van het onderdeel.

Zijn elektrische auto’s automatisch?

Ja, dat zijn ze. Ze hebben een manuele modus waarin u manueel kunt schakelen, maar de meeste mensen zullen nooit in deze modus moeten gaan. Bovendien is er ook geen koppelingspedaal, wat het rijden veel eenvoudiger maakt.

Hebben elektrische auto’s olie nodig?

Elektrische voertuigen verbruiken geen olie in de traditionele zin van het woord. Dit komt omdat hun elektrische motoren niet zijn uitgerust met olie die moet worden ververst. Er kunnen echter andere smeermiddelen worden gebruikt, die minstens periodiek moeten worden gecontroleerd.

Klappen de achterzetels van de VW Up neer?

De Up heeft 60/40 deelbare achterzetels. Dit is ook het geval bij de Hyundai i10. De voorzetels van de driedeurs Up schuiven naar voren om de toegang naar achteren te vergemakkelijken en keren na het neerklappen terug naar hun oorspronkelijke positie.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts