Is Volkswagen ID.4 een goede auto?

Volkswagen ID.4

De VW ID.4 is de belangrijkste elektrische auto van VW uit de eigen ID-reeks van Volkswagen. Momenteel heeft Volkswagen 5 verschillende ID modellen in verschillende stadia van ontwikkeling, zoals de ID.3, ID.4, ID.5, ID.6, en de beste van allemaal, de ID. BUZZ campervan.

De ID.4 is de meest populaire van het stel, maar hij wordt op de voet gevolgd door de ID.3. Alle VW ID’s zijn voorzien van dezelfde aandrijflijn, wat betekent dat ze onderhuids min of meer identiek zijn. Het vermogen varieert van 150pk tot 300pk voor de krachtigste modellen.

Wat het design betreft, maakt de ID.4 gebruik van een futuristische designtaal die een brug hoopt te slaan tussen de VW concept cars en de gevestigde VW modellen zoals de VW Golf. Het interieur van de ID.4 zit vol met allerlei functies en gadgets die de auto een futuristisch en speciaal gevoel geven.

Wat betrouwbaarheid betreft, is de ID.4 redelijk betrouwbaar, maar hij heeft wel te lijden onder problemen met het elektrische systeem, de remmen, de ophanging, bepaalde problemen met de bouwkwaliteit en problemen met de afwerking en uitrusting. Qua prijs is de ID.4 duur, maar dat zijn alle EV’s in zijn segment. De ID.4 is ook praktisch en zou gemakkelijk moeten kunnen voldoen aan de behoeften van uw gezin.

VW ID.4 – De aandrijflijn

De VW ID.4 wordt geleverd met 2 verschillende batterij groottes, een 52kWh batterij, en een 77kWh batterij. De ID.4 met een 52kWh batterij biedt 149pk of 170pk. De 77kWh batterij modellen bieden 204pk of 299pk. Het 52kWh 149pk model kan maximaal 214 mijl afleggen op een volle lading.

  Volvo vs. Volkswagen: Betrouwbaarheid

De 52kWh 170hp ID.4 kan ook maximaal 214 mijl afleggen. De 77kWh batterij 204hp ID.4 kan bieden een maximum van 323 mijl op een volledige lading, terwijl de meest krachtige 77kWh 299hp model is in staat om 300 mijl te doen.

Alle ID.4 modellen worden geleverd met een FWD aandrijflijn en er zijn geen huidige AWD modellen. VW zal waarschijnlijk uiteindelijk een model met hogere prestaties aanbieden om volledig te kunnen concurreren met de Tesla Model Y Performance. Hoe dan ook, al deze modellen zijn ook voorzien van regeneratie remmen die ontworpen zijn om verloren energie terug te winnen tijdens het remmen.

De ID.4 is in staat om snel op te laden in ongeveer 30-60 minuten, afhankelijk van het model. Langzaam opladen zal waarschijnlijk respectievelijk 7-9 uur duren.

VW ID.4 – Ontwerp en chassis

De VW ID.4 lijkt in lijn met alle andere VW ID. modellen, maar de ID.4 lijkt de best geproportioneerde te zijn. Het silhouet van de carrosserie is gestroomlijnd en aerodynamisch, wat min of meer het geval is met alle EV’s van tegenwoordig.

Het interieur is futuristisch en minimalistisch, wat betekent dat er nauwelijks knoppen zijn. Dit is enigszins een probleem omdat veel systemen moeten worden bediend via aanraakschermen, wat een beetje onhandig is tijdens het rijden.

De ophanging en onderstelafstemming van de ID.4 is uitsluitend gericht op comfort en het maximaliseren van de actieradius. Daardoor is de ID.4 nogal vlak in de bochten omdat de batterijen zo laag zitten.

  Is Volkswagen Atlas een goede auto?

VW ID.4 – Betrouwbaarheid en veelvoorkomende problemen

De VW ID.4 is een relatief betrouwbare wagen om twee redenen. De eerste reden is dat het een EV is en EV’s hebben de neiging betrouwbaarder te zijn dan ICE auto’s omdat ze eenvoudiger van constructie zijn. Hoe dan ook, de meest voorkomende problemen met de ID.4 zijn te wijten aan de remmen, de elektrische systemen, de afwerking en uitrusting, en de bouwkwaliteit in bepaalde gebieden.

De ophanging is ook twijfelachtig in bepaalde gevallen, maar het is niet iets dat zo wijdverspreid is als alle andere problemen die hier zijn opgesomd. Al bij al is de betrouwbaarheid op lange termijn van de ID.4 nog steeds een mysterie omdat de meeste van deze wagens nog veel te nieuw zijn.

VW ID.4 – Waarde en praktische bruikbaarheid

De VW ID.4 is te koop voor $35.000 tot $45.000, wat hem duur maakt, maar competitief in het EV segment. Gebruikte modellen zijn nog maar net beschikbaar, dus de waarde varieert nogal. Praktisch gezien is de ID.4 bijzonder ruim voor de achterpassagiers, wat hem nog begeerlijker maakt.

De laadruimte is niet om over op te scheppen, maar is echt goed. De ID.4 is perfect voor gezinsgebruik omdat hij veilig, ruim, stil en redelijk praktisch is.

FAQ Sectie

Is de VW ID.4 de moeite waard?

De VW ID.4 is de moeite waard voor al wie in een semi-premium EV wil stappen. De ID.4 is een concurrerend en wenselijk alternatief voor iets als een Tesla Model Y. De Audi Q4 is redelijk vergelijkbaar met de ID.4, maar de Q4 is een beetje duurder en luxueuzer.

  Veel voorkomende problemen met Volkswagen Atlas

Als je een EV wilt, en je bent bereid om alle compromissen te sluiten die daarbij komen kijken, dan is de ID.4 een fatsoenlijke optie. Gezien het feit dat het EV-segment steeds groter wordt, is het niet meer dan logisch om gewoon even af te wachten hoe de ID.4 het er dit jaar vanaf brengt tegenover alle aankomende EV’s.

Is de VW ID.4 veilig?

Zoals elke serieuze moderne EV is ook de ID.4 over de hele lijn met 5 sterren beoordeeld. Dit betekent dat de ID.4 is uitgerust met alle nodige veiligheidsvoorzieningen zoals dodehoekassistent, achteruitkijkcamera’s, nabijheidssensoren, lane keep assist, cross-traffic alert, collision avoidance en adaptieve cruise control.

Maar zoals bij alle Duitse auto’s het geval is, zijn deze alleen verkrijgbaar als onderdeel van dure optionele pakketten. Het maakt niet uit of u ze krijgt of niet, de ID.4s passieve veiligheidssystemen zijn er allemaal, ongeacht het uitrustingsniveau en de optielijst.

Heeft de VW ID.4 een kofferbak?

De VW ID.4 is gebouwd op een autonoom EV-chassis en zou dus een koffer vooraan moeten hebben, maar dat is jammer genoeg niet het geval. De VW ID.4 heeft geen kofferbak en daarom kan hij niet wedijveren met de Tesla Model Y.

Niettemin kan de achterste laadruimte van de ID.4 maar liefst 30 kubieke meter bevatten achter de achterbank en een maximum van 64 kubieke meter met de achterbank neergeklapt.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts