Porsche 996 – Alles wat je moet weten

De Porsche 911 is misschien wel de grootste sportwagen aller tijden, en daarom worden veel generaties van de 911 nu beschouwd als echte klassiekers of moderne klassiekers. Oudere luchtgekoelde 911’s gaan voor honderden, zo niet miljoenen dollars over de toonbank, terwijl de Porsche 911 996 uit de periode 1997-2004 een beetje het zwarte schaap van de familie is.

De 996 introduceerde nogal wat afwijkingen van het tien jaar oude vertrouwde 911 ontwerp en uitvoering wat enigszins voor ophef zorgde bij Porsche 911 liefhebbers. De 996 was de eerste watergekoelde 911 en hij introduceerde ook een gespierdere, brede carrosserie die algemeen bekend staat om zijn “aubergine” koplampen.

Hierdoor heeft de 996 nooit de roem gekregen die hij echt verdient, dus is het nu een goed moment om de aanschaf van een 996 te overwegen. Qua design is de 996 een marmietenauto, je houdt ervan of niet. Hij staat erom bekend dat hij lang meegaat, maar er zijn nogal wat potentiële problemen die het vermelden waard zijn.

Wat de ruimte betreft, is het de eerste 911 uit het moderne tijdperk, wat betekent dat hij gemakkelijk plaats biedt aan zowel lange als te grote bestuurders. Wat de waarde betreft, is de 996 op dit moment een beetje een koopje, omdat hij aanzienlijk goedkoper is dan de 993 en 997 generaties van de 911.

Porsche 996 911 – De aandrijflijn

De basis 996 911 wordt geleverd met een 3.4L vlakke 6-cilinder motor die 296pk en 258lb-ft koppel levert. De 996 Carrera 4 heeft dezelfde motor en een AWD-systeem. De 996 Carrera 4S heeft ook AWD, maar een krachtigere 3.6L 6-cilinder die 320pk en 273lb-ft koppel levert.

  Porsche VS Lamborghini betrouwbaarheid

Het topmodel, de Turbo, kreeg een hele reeks upgrades ten opzichte van de gewone 996 911’s, waardoor het zelfs naar de huidige maatstaven een erg snelle auto werd. De 3.6 liter vlakke 6-cilinder motor kreeg een twin-turbocharged setup die het vermogen verhoogde tot 415pk en 415lb-ft aan koppel.

Je kon de Turbo ook upgraden met het X50-pakket, dat het vermogen opvoerde tot 450 pk en een koppel van 444 Nm. De Turbo 996 is nog steeds een ongelooflijk snelle auto met een topsnelheid van 186 mph en een 0-60 mph tijd in minder dan 4 seconden. Alle 996’s zijn verkrijgbaar met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een automaat, maar de meeste liefhebbers geven de voorkeur aan de handgeschakelde.

Het laatste wapenfeit van de 996 was de 996 GT2, een echt circuitbeest met 462 pk en 457 lb-ft koppel. De Turbo S kwam ook helemaal aan het einde van de 996 productie, maar is in feite een gewone Turbo met het X50-pakket.

Porsche 996 911 – Ontwerp en onderstel

De Porsche 996 911 was niet alleen de allereerste watergekoelde 911, maar ook de allereerste 911 die aan de lopende band werd geproduceerd in plaats van met de hand. De 996 introduceerde misschien wel de grootste afwijking in het ontwerp ten opzichte van eerdere 911-modellen, die nu nog steeds als relatief conservatief wordt beschouwd.

De 911 werd soepeler, breder, lager en groter met de 996. De ophanging was ook een relatief grote afwijking van de vorige modellen, maar iedereen kan het erover eens zijn dat de 996 daardoor een stuk dynamischer is. Het chassis is in balans, net als bij alle andere moderne 911 generaties.

  Porsche vs. Range Rover: Betrouwbaarheid

Een van de meest controversiële ontwerpbeslissingen die de 996 introduceerde zijn de zogenaamde aubergine koplampen die door velen worden beschouwd als de zwakste design schakel van de 996. De design-upgrades werden ook in het interieur doorgevoerd, want de 996 kreeg eindelijk een goed HVAC-systeem en zelfs een navigatiesysteem.

Porsche 996 911 – Betrouwbaarheid en veelvoorkomende problemen

De Porsche modellen van eind jaren ’90 en begin jaren 2000 zijn niet de meest betrouwbare auto’s op de markt, zowel omdat ze meer dan 20 jaar oud zijn als omdat Porsche in die tijd in een financiële crisis zat. De 996 is dan ook niet de meest betrouwbare 911, maar met het juiste onderhoud zou een exemplaar met een lage kilometerstand het nog jaren moeten doen.

De meest voorkomende problemen die de 996 teisteren zijn gebarsten IMS lagers, gebarsten cilindervoeringen/ koppen, olielekken, koppelings- en versnellingsbakproblemen, bobine problemen, en mogelijke radiator en condensator problemen.

Porsche 996 911 – Waarde en praktische bruikbaarheid

Je kunt een fatsoenlijke 996 911 voor ongeveer $ 35.000 tot $ 40.000 krijgen, terwijl sommige oudere exemplaren met hogere kilometerstanden voor bijna de helft van dat bedrag te krijgen zijn. Dat is niet bepaald goedkoop, maar de voorgaande 933-generatie kost $80.000 voor modellen in het lagere segment.

De kans dat de 996 in waarde stijgt, is niet zo overdreven als het geval is bij sommige populairdere 911-modellen. Goed onderhouden exemplaren zullen echter waarschijnlijk voortdurend in waarde stijgen. Praktisch gezien is het een klassieke, moderne 911, wat betekent dat hij 2 bruikbare zitplaatsen heeft en een relatief kleine kofferruimte voorin.

  BMW X6 VS Porsche Macan - wat is beter?

FAQ Sectie

Is een Porsche 996 duur in onderhoud?

Ja, dat is zo. Alle Porsche-modellen zijn duur in het onderhoud, want het zijn immers Porsches. Ook al lijkt de instapprijs niet zo hoog, de onderhoudskosten zijn dat wel degelijk. Doe dus goed uw huiswerk voordat u overweegt een 996 911 aan te schaffen.

U kunt de 996 misschien laten onderhouden door een onafhankelijke monteur, maar alleen als de monteur genoeg ervaring heeft met een 996. Toegegeven, dit is niet van plan om de waarde van de auto te bevorderen, maar het is waarschijnlijk gaat kosten een stuk minder in tegenstelling tot een Porsche dealer of een erkende Porsche specialist.

Is de Porsche 996 veilig?

De 996 is een sportwagen, wat betekent dat u hem waarschijnlijk niet koopt om er als een oma mee te rijden. Hij moet dus volledig functioneel zijn, want hij is niet zo veilig als een moderne 911.

Dat wil niet zeggen dat de 996 onveilig is, maar wel dat hij tekortschiet als het gaat om bijna alle huidige actieve veiligheidssoftwaresystemen.

Is de Porsche 996 911 de moeite waard?

De Porsche 911 996 is de moeite waard als u de iconische 911 wilt ervaren zonder exorbitante bedragen te betalen. U moet wel op zoek naar een degelijk exemplaar met niet al te veel kilometers op de teller, anders bent u veel te veel geld kwijt aan het onderhoud ervan.

Het is geen auto waar je dagelijks mee moet rijden, en als je bereid en in staat bent om er goed voor te zorgen, is een 996 inderdaad de moeite waard.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts