Veel voorkomende problemen met Porsche 996

De Porsche 996 kost aanzienlijk minder in vergelijking met de voorgaande 933 of de opvolgende 997 generaties. Dit komt omdat de 996 nog steeds het meest controversiële 911 model is van allemaal dankzij zijn ontwerp, zijn motor architectuur, en zijn algemene betrouwbaarheid.

Dit betekent echter niet dat het kopen van een 996 een slechte beslissing is, omdat goed onderhouden exemplaren met weinig kilometers wel degelijk de vraagprijs waard zijn. Desondanks kost de 996 behoorlijk wat geld om te onderhouden en zijn er een paar relatief ernstige problemen die het vermelden waard zijn.

Veel voorkomende 996 911 problemen zijn IMS lagerschades, gescheurde cilinderkoppen/voeringen, problemen met de ophanging, achterste oliekeerringen, problemen met de koppeling en versnellingsbak, en problemen met de radiator en condensor. De 996 is inderdaad een van de minst betrouwbare 911 modellen aller tijden, maar als je ze onderhoudt, gaan ze waarschijnlijk wel mee.

Het kopen van een 996 is een vrij lastige taak, omdat het vereist dat u diep graaft in elk beschikbaar model. Het beste wat u kunt doen is contact opnemen met een erkende Porsche specialist om de auto volledig te inspecteren. U zult vooraf meer geld moeten betalen, maar het zal u later veel geld besparen als u een degelijk exemplaar koopt.

IMS lager defecten

Een van de meest ernstige en potentieel catastrofale problemen met de 996 zijn de in de fabriek gemonteerde IMS lagers die de neiging hebben het te begeven zonder enige waarschuwing. Storingen als deze kunnen een motor volledig vernielen, dus je moet er zeker van zijn dat de 996 die je op het oog hebt een of andere oplossing hiervoor heeft.

  De beste geschenken voor Porsche liefhebbers

Meerdere bronnen vermelden dat tussen 5%-10% van de 996’s geplaagd worden door deze problemen en dat zijn inderdaad heel wat auto’s. De makkelijkste manier om dit op te lossen is door een aftermarket oplossing te installeren die voorkomt dat de IMS lagers het begeven.

Gebarsten cilinderkoppen/voeringen

De 996 staat ook bekend om mogelijk gebarsten cilinderkoppen en voeringen, wat ook tot catastrofale gevolgen kan leiden. Deze problemen zijn echter relatief zeldzaam en je gaat ze nauwelijks ervaren op latere 996 modellen.

Toch is dit probleem problematisch omdat het niet op voorhand kan worden opgemerkt, althans niet zonder gespecialiseerde Porsche apparatuur die geld kost. Uit de beschikbare gegevens blijkt dat oudere 3.4L motoren veel vatbaarder zijn voor problemen zoals deze, in tegenstelling tot de 3.6L flat 6 motoren van na 2001.

Problemen met de ophanging

De 996 introduceerde een gloednieuw type ophanging dat betrouwbaar is gebleken en een zeer welkome upgrade is omdat het de auto een stuk dynamischer en leuker maakt om te rijden. Veel eigenaars klagen echter over vreemde geluiden die uit de linker- en rechtervoorhoek komen, vooral krakende geluiden.

Deze geluiden worden meestal in verband gebracht met versleten of beschadigde controle-armen, die relatief eenvoudig en goedkoop te vervangen zijn. Veel Porsche-specialisten stellen echter dat u dit om de 3-5 jaar moet doen.

Problemen met de achterste oliekeerring

Europese auto’s van 20-25 jaar oud staan erom bekend veel olie te drinken, zowel omdat de motor meer olie nodig heeft bij auto’s met een hogere kilometerstand als omdat ze de neiging hebben lekken te vormen. De belangrijkste achterste oliekeerring op de 996 is een veel voorkomende plaats waar lekken zoals deze optreden en de onderdelen om dit te repareren zijn relatief goedkoop.

  Wat is beter Porsche Boxster of Cayman?

Toch is het probleem hier dat deze dichting vrij moeilijk bereikbaar is en de vervangingskosten dus hoog zijn.

Koppelings- en versnellingsbakproblemen

De 996 is verkrijgbaar met twee verschillende soorten versnellingsbakken. De eerste en meest populaire optie is de vertrouwde handgeschakelde bak, maar deze staan erom bekend relatief vaak door de koppelingsplaten te gaan. Natuurlijk, als je er voorzichtig mee omgaat, zul je geen problemen hebben, maar als je dat niet bent, hebben ze de neiging om het snel te begeven.

De Tiptronic versnellingsbak is niet slecht wat betrouwbaarheid betreft, maar hij reageert nogal traag en is relatief saai in vergelijking met een handgeschakelde versnellingsbak. Deze versnellingsbakken worden ook geleverd met koelleidingen die de neiging hebben te roesten na een paar jaar, maar ze vervangen is gemakkelijk en goedkoop.

Radiator en condensator problemen

De 996 is net als elke andere onbeschermde auto gevoelig voor cosmetische schade door steenslag. Het probleem hier is echter dat steenslag ook vaak schade veroorzaakt aan zowel de radiators als de condensors.

Om deze twee goed te onderhouden, moet je ze relatief regelmatig schoonmaken, maar daarvoor moet je wel de hele bumper verwijderen. De meeste eigenaars hebben dan ook de neiging dit te negeren, ook al leidt het uiteindelijk tot corrosiegerelateerde schade.

FAQ Sectie

Is de 996 Porsche de moeite waard?

De Porsche 996 911 is inderdaad de moeite waard, want het is een relatief goedkope instap in het 911-eigendom. U moet echter wel bereid zijn om iets meer uit te geven voor een exemplaar met een lagere kilometerstand dat al deze problemen heeft opgelost. Anders zullen de kosten van het bezit van de 996 zijn algemene aantrekkingskracht sterk verminderen.

  Heeft de Porsche Boxster een hardtop?

De 996 is de voordeligste 911 die je op dit moment kunt kopen en goed onderhouden exemplaren met een handgeschakelde versnellingsbak zullen waarschijnlijk in waarde blijven stijgen. Daarom is het nu een relatief goed moment om in een 996 te stappen, maar dan wel eentje die zo goed mogelijk gesorteerd is.

Waarom hebben mensen een hekel aan de Porsche 996?

De twee belangrijkste redenen waarom veel Porsche-liefhebbers een hekel hebben aan de 996 is het design en de watergekoelde motor. Het aubergine-koplampontwerp was een enorme afwijking van de oudere 911-modellen, die zo gehaat werden dat Porsche met de 997 onmiddellijk terugging naar afgeronde koplampen.

De andere reden is de watergekoelde motor, want oudere luchtgekoelde 911’s zijn niet torenhoog in waarde. De 996 is eigenlijk een goede 911 omdat het een leuke auto is om mee te rijden en hij biedt een relatief moderne eigendomservaring.

Wat zijn de onderhoudskosten van de Porsche 996?

Het onderhoud van een 996 kost tussen de $500-$1000 per jaar, maar de duurdere en circuitgerichte versies kosten nog meer. Het hangt allemaal af van hoe oud de auto is, de kilometerstand en de algemene conditie.

Je moet in gedachten houden dat dit per slot van rekening een Porsche is, en iedereen weet dat een Porsche nogal wat geld kost om te onderhouden, wat je er ook van denkt.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts