In de wereld van de snelle gezinsauto’s is de Audi RS6 een legende. Velen beschouwen de RS6 als de beste auto die iemand kan hebben, omdat hij alles biedt wat een auto kan bieden. Ik kan er de winter mee doorrijden alsof het niets is, hij is extreem snel, comfortabel en luxueus. Hij biedt heel veel ruimte en ziet er zowel van binnen als van buiten geweldig uit.
Dat betekent onvermijdelijk dat er een enorm prijskaartje aan hangt, en dat is helaas ook zo. Je kunt echter niet verwachten dat een van de beste allround auto’s niet op de een of andere manier wordt gecompromitteerd. De Audi RS6 Avant lijkt een relatief betrouwbare auto te zijn, maar alleen als je hem goed genoeg onderhoudt. Zonder goed onderhoud gaat hij een hoop problemen veroorzaken.
De meest voorkomende problemen met de RS6 hebben te maken met de ophanging, de remmen, het koelsysteem, de waterpomp, en de motor. De meeste van deze problemen zijn duur om te verhelpen, maar ze komen niet vaak voor. Hoe dan ook, de RS6 is een complex stuk gereedschap, wat betekent dat het grondig en tijdig onderhoud nodig heeft, anders gaat het kapot.
Al met al is de RS6 een van de beste auto’s die je vandaag de dag kunt kopen. Het kan duur zijn om te kopen, en duur om te rijden, maar het is volkomen zinvol om te investeren in een auto als de RS6, want het is een auto die je comfortabel kunt gebruiken voor de komende decennia.
Problemen met de ophanging van de Audi RS6
Oudere Audi RS6 modellen zijn meer vatbaar voor problemen met de ophanging dan nieuwere modellen, en de meest voorkomende Audi RS6 ophanging problemen zijn gerelateerd aan de oude RS6 modellen met DRC systemen, en de nieuwe RS6 modellen met luchtvering. De DRC (Dynamic Ride Control) probleem is de meest voorkomende met C5 en C6-modellen, waarin het systeem niet in slaagt om zich aan te passen aan de rij-omgeving.
Nieuwere Audi RS6-modellen met luchtvering hebben ook last van problemen met de vering, waarbij de auto niet in staat is een consistente rijhoogte te handhaven als hij een tijdje geparkeerd staat. De reden waarom dit gebeurt is waarschijnlijk dat de airbags lekken. Daarom moeten ze zo snel mogelijk worden gerepareerd.
Audi RS6 problemen met de remmen
De Audi RS6 is een gecertificeerde 2-tons auto, wat betekent dat er nogal wat kracht nodig is om hem tot stilstand te brengen. Gelukkig zijn de nieuwere Audi modellen uitgerust met 8 of zelfs 10 zuiger remmen. De RS6 heeft ook carbon-keramische remmen, die extreem duur zijn, maar nuttig als je iemand bent die graag snel rijdt en abrupt remt.
Het grootste probleem is dat gewone stalen remmen soms krom kunnen trekken, wat hun levensduur aanzienlijk kan verkorten. Dit gebeurt omdat de auto extreem heet is en de remkoeling niet in staat is om dat teniet te doen. Voortijdig versleten schijven zijn een gemeenschappelijk probleem met alle Audi RS6 generaties, behalve die met koolstof keramiek.
Audi RS6 koelsysteem problemen
De RS6 krijgt bij alle RS6-generaties een grote V8-motor en de C6 RS6 krijgt zelfs een van Lamborghini-afgeleide V10-motor. Als zodanig hebben deze motoren veel koeling nodig om altijd op een optimale temperatuur te kunnen werken. Als er problemen zijn met het koelsysteem, is de kans groot dat de motor oververhit raakt als u dat niet vroeg genoeg opmerkt.
De reden waarom dit gebeurt, is meestal te wijten aan koelmiddellekken die overal in het systeem kunnen optreden. De afdichtingen zijn bekend om vroeg verslechteren op oudere RS6 modellen, wat betekent dat die waarschijnlijk nodig slangen vervangen een paar keer tijdens hun levensduur.
Audi RS6 waterpomp probleem
Een ander probleem in verband met de werking van het koelsysteem is een defecte waterpomp. Als u zeurende geluiden hoort terwijl u met de auto rijdt, moet u goed op de temperatuur van de auto letten. Waterpomp defecten zijn een gemeenschappelijk kenmerk van oudere RS6 modellen, terwijl de nieuwere modellen een stuk beter zijn.
Er zijn echter gevallen bekend waarin eigenaren klaagden over oververhitting van hun C7 RS6 modellen als gevolg van een defecte waterpomp.
Audi RS6 motor problemen
Er zijn gevallen bekend waarin veel RS6-eigenaren klaagden over de motor die afsloeg of als een gek begon te haperen. Dit probleem lijkt zich voor te doen bij zowel nieuwere als oudere RS6 modellen. Als u merkt dat de motor hapert, sputtert of op een andere manier tegenspartelt, moet u hem onmiddellijk aan de kant zetten en er niet meer mee rijden.
Sommigen zeggen dat deze problemen te wijten zijn aan een defecte brandstofpomp, terwijl anderen de schuld geven aan defecte brandstofinjectoren. De luchtinlaten zijn soms bekend om problemen op 4.0L VAG V8s veroorzaken, zodat dit ook een kwestie de moeite waard praten over zou kunnen zijn. Hoe dan ook, als u merkt dat uw motor u hoofdpijn bezorgt, zet de auto aan de kant en stop met rijden om geen bijkomende schade te veroorzaken.
FAQ Sectie
Welke Audi RS6 is de beste?
De C8 Audi RS6 is veruit de beste en verslaat alle vorige generaties op het vlak van looks, prestaties en vele andere aspecten zoals functionaliteit, aantrekkelijkheid en technologie. De C7 RS6 is ook een echt goede auto, terwijl de C6 wordt geleverd met misschien wel de coolste motor van allemaal.
Mensen zijn niet al te geïnteresseerd in het kopen van de C5 RS6, of een RS6 ouder dan de C7 generatie. Al met al zijn ze allemaal geweldig op hun eigen recht, maar niemand kan ontkennen dat de C8 de meest geavanceerde en meest capabele tot nu toe is.
Is de Audi RS6 de beste Audi?
Ja, de RS6 is de beste Audi die er te koop is, want er is niets dat de RS6 niet kan, behalve serieus terreinrijden, maar geen enkele Audi kan sowieso serieus terreinrijden. Het is het beste pakket met vier ringen vooraan, omdat het veel ruimte biedt, veel prestaties, veel technologie, en veel van al het andere.
De Audi RS7 komt binnen de Audi-familie het dichtst in de buurt van de RS6 Avant, maar de RS6 kost meer en is niet zo praktisch als de RS6.
Hoe lang kan een Audi RS6 mee?
De Audi RS6 kan gemakkelijk een paar honderdduizend kilometer meegaan zonder grote revisies, maar alleen als u hem goed genoeg onderhoudt. Deze auto’s zijn niet per se kwetsbaar, maar ze worden geleverd met veel prestatiegerichte onderdelen die dagelijks aan spanningen moeten weerstaan.
Een RS6 is geen gewone A6, wat betekent dat mensen de neiging hebben met de RS6 te sleuren, terwijl de meeste mensen in de A6 cruisen. Hoe dan ook, zorg er goed voor, en hij zal lang meegaan.