De BMW 316d maakt deel uit van de BMW 3-serie modellen van de zesde generatie die in maart 2012 werden geïntroduceerd. Deze auto is stijlvol, geavanceerd, luxueus, ruim en praktisch en presteert uitstekend. Maar zoals de meeste BMW’s heeft ook deze auto een aantal problemen. Dus, wat zijn de veel voorkomende problemen met de BMW 316d?
Veel voorkomende problemen met de BMW 316d zijn problemen met de distributieketting, trillingen aan het stuurwiel, roestproblemen, transmissieproblemen en afslaan van de motor. Bovendien hebben sommige gebruikers gemeld dat ze last hebben van verstopte EGR-kleppen, elektrische problemen en een slecht functionerende aircospanner.
Wat zijn de meest voorkomende problemen met BMW 316D?
Timing ketting problemen
Dit is een van de belangrijkste problemen waarover BMW 316d gebruikers hebben geklaagd. Trouwens, dit probleem komt vaak voor bij de meeste BMW 3-serie modellen. Er is vastgesteld dat de distributieketting vrij gemakkelijk breekt wanneer de auto hard wordt gereden of niet goed wordt onderhouden. Als de distributieketting springt en een jankend geluid wordt gehoord, is dit een indicatie van een versleten of defecte distributieketting.
Dit probleem treedt meestal op wanneer de auto hits tussen 70k en 60k mijl. Als u merkt dat uw auto dit probleem heeft, moet u er niet mee rijden en het probleem laten verhelpen. Als de ketting breekt, is het namelijk erg duur om de motor te repareren.
Transmissieproblemen
Naast problemen met de distributieketting hebben verschillende gebruikers ook transmissieproblemen gemeld. Transmissieproblemen komen echter meer voor bij de BMW 316d 2.0-liter N47 dieselmotoren in combinatie met handgeschakelde versnellingsbakken. De meeste gebruikers van deze modellen merkten op dat het vliegwiel het eerder begaf dan verwacht.
Om dit probleem te verhelpen moet de hele koppeling worden gedemonteerd, wat vrij omslachtig en duur is.
Trillen van het stuur
Hoewel het niet vaak voorkomt, hebben sommige gebruikers gemeld dat het stuurwiel trilt. Dit gebeurt gewoonlijk bij het remmen en zelfs tijdens het rijden tussen 80 en 120 km/u. Enkele van de oorzaken zijn ongebalanceerde banden en beschadigde remschijven.
Om dit probleem te verhelpen, moet u de auto laten nakijken en de defecte onderdelen vervangen. Als de banden ongebalanceerd zijn, zorg er dan voor dat ze gebalanceerd zijn.
Verstopte EGR-klep
Een ander veel voorkomend probleem bij de BMW 316d is een verstopte EGR-klep en DPF-filters. Dit probleem wordt veroorzaakt door het niet rijden van de auto voor lange afstanden. Dus, als u meestal met uw 316d model in de stad rijdt, is de kans groot dat u dit probleem tegenkomt.
Dit probleem kan worden aangepakt door met de auto lange afstanden te rijden. Bovendien is het belangrijk om het probleem vroeg te ontdekken, zodat het kan worden opgelost door de EGR-klep te reinigen. Maar als het te laat is, moet u de EGR-klep of DPF-filters vervangen.
Slecht werkende airco condensor
Verschillende eigenaars hebben ook melding gemaakt van een defecte aircocondensor. Dit probleem wordt meestal veroorzaakt door schade door stenen tijdens het rijden. Als de aircocondensator beschadigd is, moet hij worden vervangen.
Roestproblemen
Roestproblemen komen vaak voor bij de meeste BMW modellen, en de BMW 316d is daarop geen uitzondering. Toch komt dit probleem alleen voor bij de vroege BMW 316d modellen uit 2012. Het probleem trof meestal het frame van de voorstoel.
Het goede nieuws is dat de fabrikant dit probleem heeft verholpen door een corrosiebeschermende behandeling toe te voegen. Daarom hebben de meest recente 316d modellen dit probleem niet.
Afslaan van de motor
Naast brandstof kan ook een gebrek aan olie en andere vloeistoffen ervoor zorgen dat de motor afslaat. Dat is een van de belangrijkste oorzaken van het afslaan van de motor in de 316d. En sommige van de onderdelen die ervoor zorgen dat de motor olie lekt zijn een defecte kleppendeksel pakking, een beschadigde oliepan, en versleten afdichtingen.
Om dit probleem op te lossen, moet u het onderliggende probleem identificeren.
Elektrische problemen
Veel gebruikers van de BMW 316d hebben verschillende elektrische problemen gemeld. De meest voorkomende problemen zijn echter defecte automatische ramen, defecte multimediasystemen en nog veel meer. Als u elektrische problemen hebt, is het cruciaal om uw auto te laten diagnosticeren voordat u probeert hem te repareren. Zo kunt u het onderliggende probleem oplossen.
FAQ
Is de BMW 316d betrouwbaar?
Hoewel de BMW 316d niet het meest betrouwbare model in zijn klasse is, is deze auto toch behoorlijk betrouwbaar. Hij registreert echter ook meerdere problemen die hem minder betrouwbaar maken dan de meeste van zijn rivalen. Bovendien liggen de kosten voor onderdelen en onderhoud iets boven het gemiddelde van de sector.
Welke motor ligt er in de BMW 316d?
De BMW 316d maakt deel uit van de zesde generatie BMW 3-serie modellen. Het is tevens het basismodel op benzine in de 3-serie met uitstekende kenmerken. Dit model is uitgerust met twee motoropties, waaronder de 2012 tot 2015 N47D20 straight-4 motor en de 2015 tot 2019 B47D20 straight-4 motor.
De N47D20-motor levert maximaal 114 pk en 190 lb-ft koppel, terwijl de B47D20 maximaal 114 pk en 200 lb-ft koppel levert.
Hoe lang gaat de BMW 316d mee?
Zoals de meeste BMW 3-serie modellen gaat de BMW 316d tussen 200 en 250 km mee. Maar om uw auto zo lang te laten meegaan, is goed onderhoud nodig. Bovendien moet u goede rijgewoonten aanhouden. Als u zich aan de door BMW aanbevolen onderhoudsbeurten houdt, gaat uw auto gemakkelijk lang mee.
Heeft de BMW 316d problemen met de ophanging?
Ja, ook de BMW 316d heeft problemen met de ophanging. Ook al hebben we geen ophangingsproblemen in onze lijst opgenomen, toch heeft deze auto last van verschillende ophangingsproblemen. Het is ook van cruciaal belang op te merken dat de meeste rammelende geluiden die in deze auto worden gehoord, worden veroorzaakt door defecte ophangingsonderdelen. Enkele van deze onderdelen zijn kogelgewrichten, stabilisatorstangen, ophangingen, veerpootsteunen en nog veel meer.
Heeft een BMW 316d een turbo?
Ja. De BMW 316d is uitgerust met een turbolader en lucht-lucht intercooler. De turbocharger helpt om meer lucht in de cilinder van de motor te persen. Dat leidt tot een toename van de lucht, waardoor bij een even grote motor met natuurlijke aanzuiging meer brandstof kan worden toegevoegd.
Conclusie
De BMW 316d is een slanke, geavanceerde, luxueuze en krachtige midsize sedan. Hij biedt ook een uitstekend brandstofverbruik en is gemakkelijk te besturen. Toch heeft ook deze auto meerdere problemen zoals hierboven besproken. Maar met de juiste zorg en onderhoud, kan deze auto klok meer dan 250k mijl.
Kortom, het is een van de beste luxe en high-performance mid-size sedans op de markt.