Veel voorkomende problemen met BMW e39

BMW e39

De BMW E39 is een van de meest populaire auto’s van eind jaren 90 en begin jaren 2000. Dankzij zijn uitstekende uiterlijk, prestaties en plezierige rit. Maar zoals de meeste BMW’s, kwam de BMW e39 ook met verschillende problemen die gebruikers in de loop der jaren meldden. Dus, wat zijn de veel voorkomende problemen met de BMW E39?

Veel voorkomende problemen met de BMW E39 zijn defecten aan het koelsysteem, defecte Dual-Vanos, lekkende slangen en leidingen, problemen met het LCD-display, defecte armbussen en falende raamregelaars. Ondanks de verschillende problemen is de BMW E39 een van de meest betrouwbare BMW 5-Series ooit gebouwd.

Wat zijn de veel voorkomende problemen met de BMW e39?

Falen van het koelsysteem

De meeste BMW modellen hebben problemen met het koelsysteem. De BMW e39 is daarop geen uitzondering, want ook deze heeft diverse storingen aan het koelsysteem. Enkele veel voorkomende problemen met het koelsysteem van de BMW e39 zijn het falen van de waterpomp en de thermostaat. In sommige gevallen kan ook de radiator het begeven.

De beste manier om te weten of het koelsysteem defect is, is te kijken of het “service engine soon” lampje gaat branden en de temperatuurmeter te controleren. Als de temperatuur boven het normale bereik ligt, is dat een aanwijzing dat het koelsysteem een probleem heeft. Repareer de defecte onderdelen om het koelsysteem te repareren.

Dual-Vanos storing

De BMW e39 wordt geleverd met de M52 motor die voorzien is van een Dual-Vanos systeem. Dit systeem regelt de timing van uitlaat- en inlaatnokkenassen. Enkele symptomen van een Dual-Vanos storing zijn een ruw stationair toerental, problemen bij een koude start, vermogensverlies en een defecte actuator.

De beste manier om een slechte Dual-Vanos te repareren is door de hele unit te vervangen of de actuators opnieuw te bouwen. Dit proces is echter vrij omslachtig en duur.

  Welke BMW X5 motor is het meest betrouwbaar?

LCD display problemen

Een ander veel voorkomend probleem dat gebruikers van BMW e39 modellen ondervinden, zijn problemen met het LCD-display. Het LCD display op het dashboard van de auto is een vitaal onderdeel omdat het kritieke informatie zoals de kilometerstand doorgeeft. In sommige gevallen kan de computeruitlezing pixels laten vallen en veranderen in een warboel van cijfers en letters.

Dit probleem wordt meestal veroorzaakt door een slecht lint of de boordcomputer. Als u een dergelijk probleem opmerkt, moet u de monteur uw auto laten inspecteren. Ook moet u de bedrading en de zekering laten controleren om er zeker van te zijn dat ze werken zoals bedoeld.

Lekkende slangen en leidingen

Dit probleem komt vaak voor bij krachtige e39 5-serie modellen. Verschillende onderdelen kunnen na verloop van tijd gaan lekken. Deze omvatten het oliekleppendeksel, stuurbekrachtigingsgaten en andere leidingen. Tekenen van lekkende slangen en leidingen zijn lekkage van vloeistoffen, ontstekingsfouten, moeite met sturen en moeite met het besturen van de auto.

Breng uw auto naar de monteur en laat hem inspecteren. Zijn de slangen en leidingen beschadigd, vervang ze dan. Daarnaast moet u ook de bougies controleren, omdat vloeistoffen en oliën deze kunnen verstoren.

Falende raamregelaars

Wanneer de BMW e39 meer dan 100k mijl heeft gereden, is het gebruikelijk dat de raamregelaars het begeven. De raamregelaars gaan normaal gesproken stuk door slijtage of ouderdom. Om dit probleem te verhelpen, moet u de raamregulatoren vervangen. Voordat u een gebruikte BMW E39 koopt, moet u dus nagaan of de raamregulatoren in goede staat zijn.

Strijkarmbussen gaan stuk

Net als de bougies en de bobines gaan ook de stootarmbussen bij BMW’s vroegtijdig stuk. De stootarmbussen helpen de beweging van de ophanging te controleren voor een soepele overdracht van energie en druk van de wielen van uw auto naar het frame. Merk op dat de drukarmbussen het normaal gezien na 40.000 mijl begeven. Maar bij goed onderhoud kunnen ze het na 75.000 mijl begeven.

  Alles over BMW portierslot actuator problemen

Veel voorkomende tekenen van slechte of falende stootarmbussen zijn een los stuur, rammelende geluiden, en gerammel bij hard remmen.

FAQ

### Is de BMW E39 betrouwbaar?
Ja, de BMW E39 is een van de meest betrouwbare BMW 5-Series. De meeste BMW e39 modellen op de markt hebben meer dan 200.000 mijl afgelegd. Ook al werd het laatste e39 model bijna 20 jaar geleden geproduceerd, er zijn nog verschillende auto’s in goede staat. Toch is het onderhoud van deze auto vrij duur.

De BMW e39 is betrouwbaar vanwege de uitzonderlijke en duurzame motoren waarmee hij is uitgerust. Enkele motoren van dit model zijn de 2,0-liter M52 straight-6 motor, de 2,2-liter M54 straight-6 motor en de 3,5-liter M62 straight-6 motor.

Hoe lang gaat de BMW E39 mee?

De BMW e39 kan meer dan 200.000 mijl meegaan. De meeste BMW e39 modellen zijn nu klassiekers. Dit model is zeer duurzaam en betrouwbaar. Met de juiste zorg en onderhoud kan de BMW e39 5-serie meer dan 250k mijl doen.

Als u van plan bent een BMW e39 aan te schaffen, zorg er dan voor dat hij goed wordt onderhouden om frequente bezoeken aan de monteur of technicus te vermijden.

Is het duur om de BMW e39 te onderhouden?

De BMW e39 mag dan betrouwbaarder zijn dan de meeste BMW 5-reeks modellen, het onderhoud blijft duur. En aangezien de meeste van deze modellen oud zijn met meer dan 150.000 mijl, kunt u rekenen op duur onderhoud en dure reparaties. Met het juiste onderhoud en verzorging kunt u de reparatiekosten echter beperken.

  BMW 650i - Alles wat ik moet weten

Na hoeveel kilometer krijgt de BMW E39 problemen?

De BMW E39 is één van de meest BMW 5-reeksen op de markt. Als hij goed onderhouden is, kan deze auto na 80.000 mijl kleine problemen gaan vertonen. Gebruikers moeten echter rekening houden met ernstige problemen nadat de auto meer dan 150.000 mijl heeft afgelegd.

Welke motor heeft de BMW E39?

De BMW e39 is uitgerust met de M52 motor. De M52 is een rechte-6 DOHC benzinemotor die tussen 1994 en 2000 werd geproduceerd. De BMW S52 motor is de high-performance variant van de M52 motor. Omdat de meeste interne onderdelen van de BMW M52 motor kogelvrij zijn, is het een sterke en duurzame motor die meer dan 200.000 mijl kan klokken.

Conclusie

Nu u enkele van de veel voorkomende problemen kent waarmee BMW e39 gebruikers worden geconfronteerd, kunt u plannen maken als u een gebruikte BMW e39 aanschaft, die langzaam een klassieker is geworden. Met de juiste zorg en onderhoud kan de BMW e39 meer dan 150.000 mijl klokken zonder grote reparaties uit te voeren.

Om ervoor te zorgen dat uw auto langer meegaat en soepel rijdt, houdt u zich aan het aanbevolen onderhoudsschema van BMW.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts