Veel voorkomende problemen met BMW N47

BMW N47 Problemen

BMW heeft door de jaren heen enkele van de beste motoren geproduceerd. Sommige motoren hebben echter bewezen problematischer te zijn dan andere. Bijvoorbeeld, de BMW N47 motor heeft verschillende problemen waarover gebruikers in de loop der jaren hebben geklaagd.

Het meest opvallende probleem van de BMW N47 is het probleem met de distributieketting. Andere problemen zijn EGR problemen, falende terugloopveren, defecte krukas tandwiel, thermostaat storing, defecte koelsysteem, en waterpomp problemen. Om de meeste van deze problemen te voorkomen, moet u de juiste zorg en onderhoud in acht nemen.

Wat zijn de meest voorkomende problemen met de BMW N47?

Timing ketting problemen

Dit is het belangrijkste probleem met de BMW N47 motor. Het wordt ook problematischer wanneer uw auto ongeveer 60.000 mijl bereikt. De N47 motor is gevoelig voor extreme slijtage van de distributieketting, wat leidt tot voortijdig falen. Enkele van de gemeenschappelijke tekenen van een slechte of falende distributieketting zijn rammelend geluid aan de achterkant van de motor en motorlampje.

Een slechte of falende distributieketting is kostbaar om te repareren of te vervangen. Afhankelijk van de ernst van het probleem, kan het zijn dat u de motor moet vervangen of de distributieketting moet repareren. Enkele van de meest getroffen modellen zijn BMW’s met N47-motoren die tussen maart 2007 en januari 2009 zijn gebouwd. Problemen met de distributieketting komen ook vaak voor bij BMW 1, 3, en 5 Series.

Defecte terugloopveer

Dit was een fout van BMW maar ze hebben het nooit aanvaard. De terugloopveer op de wastegate van de turbo was in eerste instantie niet gesmeerd en zelfs niet afgedekt. Het gevolg was een vroegtijdig falen waardoor de wastegate iets open bleef staan. En met de opeenvolgende compressieverliezen, steeg het brandstofverbruik met meer dan 30%.

  Maakt BMW een auto met vierwielaandrijving?

Om dit probleem op te lossen, moet u de auto naar een monteur brengen om de falende terughaalveer door een nieuwe te vervangen.

EGR problemen

Het EGR-systeem moet de auto helpen om aan de strengere emissienormen te voldoen. Als de EGR echter defect raakt, zal hij zijn functie niet meer goed uitvoeren. Wanneer de sensor bedekt raakt met roet, beïnvloedt dit de werking van de EGR. Het gevolg is dat er steeds meer uitlaatlucht wordt gerecirculeerd in de inlaat.

Tijdens dit proces zorgen de hete uitlaatgassen ervoor dat het plastic inlaatspruitstuk smelt en in sommige gevallen gaat lekken. Een ander EGR-probleem wordt veroorzaakt door een beschadigde vacuümslang. Als deze slang een gat heeft, zal de EGR koeler niet omzeild worden tijdens het opwarmen van de motor. Uiteindelijk zal dit een opeenhoping veroorzaken die smeltgaatjes en lekken of zelfs brand kan veroorzaken.

Defect krukas tandwiel

Net als de falende terughaalveer is ook het krukastandwiel een fabricagefout. Dit komt omdat de tandwielen de ketting naar de drukpomp op de nokkenas aandrijven als gevolg van een fout van de fabriek tijdens de fabricage van de N47 motor. Het gevolg is dat de ketting doormidden breekt en de motor ernstige schade toebrengt.

Ondeugdelijk koelsysteem

Het koelsysteem is een van de meest vitale onderdelen van een auto omdat het water en koelvloeistof door de motor laat circuleren. Dit helpt de motor om op een optimale temperatuur te werken. Het koelsysteem van de BMW N47 kan echter defect raken en de prestaties van de motor beïnvloeden. De belangrijkste boosdoeners zijn het water en de thermostaat.

  Goedkoopste manier om een BMW sleutel te vervangen?

Enkele tekenen van een slecht koelsysteem zijn oververhitting van de motor, lage benzinekilometers, witte uitlaatrook, extern koelvloeistoflek en roken. Controleer de koelvloeistof en de waterpomp en vervang het defecte onderdeel onmiddellijk.

Defecte stuurbekrachtigingspomp

Een ander opmerkelijk probleem dat kan worden opgemerkt bij BMW N47 motoren is een defecte stuurbekrachtigingspomp. Als een stuurbekrachtigingspomp slecht of beschadigd is, zult u merken dat er olie gemorst wordt rond de dop van het stuuroliereservoir. Vervang dit onderdeel zo snel mogelijk om verdere problemen te voorkomen.

FAQ

Is de BMW N47 motor betrouwbaar?

Nee, de BMW N47 motor is niet betrouwbaar. Dat komt omdat veel gebruikers in de loop der jaren verschillende problemen hebben gemeld. Bovendien zijn de problemen zeer ernstig en kunnen ze duizenden dollars kosten. Bij een ernstig probleem met de distributieketting kan het bijvoorbeeld nodig zijn de hele motor te vervangen.

Welke BMW modeljaren zijn uitgerust met de N47 motor?

Er zijn vele BMW modeljaren die met de BMW motor zijn uitgerust. De meeste auto’s met BMW N47 motor zijn gebouwd tussen 2007 en 2009. Enkele van hen zijn BMW 1-Serie E81, E82, E87, en E88. In de 5-Serie hebben we de E60, E61, en M47. En in de 3 Reeks hebben we de E90, E91, E92, E93, en X3.

Is het duur om een BMW met N47 motor te onderhouden?

Ja, het onderhoud van een BMW met de N47 motor is zeer duur. Dit komt omdat deze motor veel problemen met zich meebrengt. Bovendien zijn deze problemen zeer kostbaar en lastig te verhelpen. Daar komt nog bij dat BMW onderdelen erg duur zijn, waardoor de totale kosten voor het onderhoud van deze auto erg hoog oplopen.

  Is de BMW X6 elektrisch?

Gemiddeld moet u meer dan $1.100 uitgeven om een BMW met de N47 motor te onderhouden. Maar als er een ernstig probleem ontstaat, kunnen deze kosten zelfs oplopen tot $8.000. Zo kan het vervangen van een slechte distributiekettingspanner u minstens $830 kosten.

Hoe lang gaan de BMW N47 motoren mee?

Dat hangt af van hoe goed u de wagen onderhoudt. De BMW N47 motor is zeer onbetrouwbaar en begint al vanaf 40.000 mijl problemen te vertonen. Dingen zoals distributiekettingen moeten worden vervangen na 60.000 mijl. Hoe dan ook, de juiste zorg en onderhoud kan ervoor zorgen dat de motor meer dan 250.000 mijl meegaat.

De onderhoudskosten zijn echter vrij hoog omdat deze auto veel problemen heeft waar je in de loop der jaren mee te maken krijgt.

Bottom line

Als u in het bezit bent van een BMW model met de N47 motor, moet u altijd goed voor uw auto zorgen om de meeste van de bovenstaande problemen te voorkomen. Vervang de distributieketting om de 60.000 tot 100.000 mijl. Reinig bovendien tijdig de EGR-sensor van uw auto bij het verversen van de olie om onnodige roetafzetting te voorkomen.

In het algemeen moet u de motoronderdelen in het oog houden en het geplande onderhoud uitvoeren. Maar indien mogelijk, vermijd dan te investeren in een BMW model met de N47, want het is een van de minst betrouwbare BMW motoren ooit gebouwd.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts