Veel voorkomende problemen met Citroën ë-Jumpy

De Citroën ë-Jumpy (ë-Dispatch) is een volledig elektrische bestelwagen, ontworpen om u alle ruimte en functionaliteit te bieden die u van een bestelwagen mag verwachten, met als bijkomend voordeel dat hij het milieu niet vervuilt. De ë-Jumpy maakt gebruik van een vrij bekend platform dat wordt gebruikt voor veel op Stellantis gebaseerde auto’s, zoals zijn belangrijkste rivalen.

In dit artikel gaan we dieper in op alle voorkomende problemen met de Citroën ë-Jumpy en vertellen we waar u op moet letten als u er een zoekt. Voordat we dat doen, moeten we vermelden dat de ë-Jumpy nog te vers is om een goede beoordeling te maken van zijn betrouwbaarheid op lange termijn, maar er zijn genoeg gegevens beschikbaar zodat we een gefundeerde gok kunnen maken.

Om te beginnen lijkt de ë-Jumpy te lijden onder bepaalde problemen met het laadsysteem van de auto en andere elektrische hoofd- en nevenaggregaten. Sommige modellen staan bekend om problemen met de uitrusting, problemen met de airbags en problemen met de maximaal beschikbare actieradius.

Al met al is de ë-Jumpy een veel betrouwbaarder busje in vergelijking met al zijn tegenhangers met verbrandingsmotor, omdat elektrische auto’s over het algemeen minder problemen opleveren. U kunt dus verwachten dat de ë-Jumpy een goed voertuig is voor de lange termijn dat u niet zal laten stranden.

Citroën ë-Jumpy – Opladen en elektrische problemen

Veel moderne elektrische voertuigen hebben tegenwoordig last van verschillende problemen met het oplaadsysteem en de ë-Jumpy is niet anders. Een paar eigenaren klaagden over het intermitterende verlies van vermogen dat meestal kan worden opgelost door de auto gewoon opnieuw te starten. Als dergelijke problemen zich echter voordoen op de snelweg, kunnen ze gevaarlijk zijn.

  Veel voorkomende problemen met Citroën DS9

Het meest opvallende probleem met het laadsysteem van de ë-Jumpy is dat de lader weigert gebruik te maken van de maximaal toegestane snellaadsnelheid. Bovendien wordt de laadervaring veel minder spannend bij koud weer, waardoor het laadvermogen behoorlijk kan dalen.

Citroën ë-Jumpy – Uitrustingsproblemen

De Citroën ë-Jumpy is ontworpen voor zowel commercieel als particulier gebruik, wat betekent dat hij vaak wordt gebruikt door bedrijven en particulieren. De schuifdeuren aan de zijkant van de ë-Jumpy maken het leven een stuk gemakkelijker omdat je niet uitsluitend via de achterkant lading hoeft te laden. De vergrendeling/vergrendeling van de schuifdeur kan het echter soms begeven, waardoor de deuren volledig onbruikbaar worden.

Andere uitrustingsproblemen zijn problemen met de centrale vergrendeling, omdat Citroën bekend staat om het gebruik van nogal fragiele draden en clips die heel gemakkelijk kunnen breken. Ook de airco is niet vrij van storingen, waardoor u uw interieur soms niet snel en effectief kunt opwarmen of afkoelen. Al met al zijn er nogal wat uitrustingsproblemen met de ë-Jumpy, maar die zijn meestal eenvoudig te verhelpen.

Citroën ë-Jumpy – Airbag problemen

Problemen met airbags behoren tot de meest voorkomende problemen bij alle moderne auto’s, omdat auto’s er tegenwoordig heel veel hebben. Omdat deze verplicht zijn gesteld door vrijwel alle regeringen over de hele wereld, worden problemen ermee waarschijnlijk vrij openbaar gemaakt. De ë-Jumpy is niet vreemd aan airbagproblemen en daarom heeft Citroën een groot aantal Citroën-modellen teruggeroepen vanwege problemen met airbags, waaronder de Jumpy.

  Is de Citroën C6 een goede auto?

Hoe dan ook, let goed op eventuele actieve terugroepacties voor uw auto en bel uw dealer. Terugroepacties zijn namelijk meestal gratis en zorgen voor een aantal belangrijke veiligheidsaspecten van uw auto, en geen enkel veiligheidsonderdeel is zo belangrijk als de airbag.

Citroën ë-Jumpy – Problemen met de maximale actieradius

De Citroën ë-Jumpy wordt geleverd met twee accuformaten, een kleinere 50kWh accu en een grotere 75kWh accu, en de maximale actieradius van het model met de grote accu is ongeveer 260 km. Bij koud weer kunt u echter verwachten dat dit maximale bereik in sommige gevallen met 20-40% afneemt, wat behoorlijk veel is.

Bovendien, als je je ë-Jumpy ook nog eens volpropt met mensen en vracht, zal je maximale actieradius nog verder afnemen. Dit is niet iets waar de meeste EV-eigenaars over willen praten, maar minder dan 150 of 100 kilometer bereik na een volledige lading is een probleem dat moet worden aangepakt, ongeacht de omstandigheden.

FAQ

Is de Citroën ë-Jumpy de moeite waard?

Wel, het hangt ervan af wat u ervan verlangt. Als u echt van elektrische bestelwagens houdt (niet veel mensen zijn dat), zult u waarschijnlijk van de ë-Jumpy houden, want het is een van de beste elektrische bestelwagens op de markt. Deze zijn ontworpen voor pendelaars in de stad en als u een oplaadpunt in uw garage hebt, is de aankoop van de ë-Jumpy heel zinvol.

Als u echter niet regelmatig toegang hebt tot een eigen oplaadpunt of als u vooral langeafstandsritten maakt, is de ë-Jumpy misschien niet de beste auto die u kunt kopen. Wat men ook zegt, als u lange afstanden moet afleggen en rijden, is een diesel nog altijd de beste keuze.

  Veelvoorkomende problemen met de Citroën C1

Waarom maakt Citroën een elektrische bestelwagen?

Geloof het of niet, maar Citroën maakt op sommige markten meer winst met de verkoop van bedrijfsvoertuigen dan met de verkoop van gewone personenwagens. Dit betekent dat een groot deel van de bedrijfswagen/MPV-markt verzadigd is door bestaande Citroën-modellen en dat is ook de reden waarom Citroën besloten heeft om met een elektrische bestelwagen te komen.

De ë-Jumpy/e-Dispatch, de e-SpaceTourer en de e-Berlingo zijn stuk voor stuk voertuigen die zowel voor particulier als commercieel gebruik worden ingezet en die ook allemaal exclusief als elektrische auto verkrijgbaar zijn.

Zijn elektrische bestelwagens beter dan bestelwagens met verbrandingsmotor?

Elektrische bestelwagens kosten op zich meer geld, maar als wagenpark kunnen ze u heel wat geld besparen. Elektrische bestelwagens zouden betrouwbaarder moeten zijn, maar ze kosten wel meer om te repareren als er iets mis gaat. Elektrische bestelwagens zijn ideaal voor in de stad, maar veel slechter voor lange afstanden.

Het antwoord op deze vraag komt dus neer op wat u belangrijker vindt en of u het meeste uit een elektrische aandrijflijn kunt halen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts