De Citroën ë-C4 is een kleine familie crossover, ontworpen om ruimte, technologie en veiligheid in het hele gamma te bieden. De ë-C4 is de elektrische variant van de C4 en wordt langzaamaan de populairste van allemaal. In dit artikel gaan we alle veelvoorkomende problemen met de Citroën ë-C4 doornemen en vertellen we je waar je op moet letten als je er een wilt kopen.
Om te beginnen is de ë-C4 veel te vers om goed te kunnen beoordelen of het een betrouwbare auto is of niet. Eigenaren beginnen echter met bepaalde problemen naar buiten te komen, die we allemaal in dit artikel zullen bespreken. Om te beginnen heeft Citroën bijna 9.000 voertuigen, waaronder de ë-C4, teruggeroepen vanwege problemen met de achterwielophanging.
Andere problemen zijn problemen met de stuurinrichting, de veiligheidsgordels en de airco. We moeten ook bepaalde uitrustingsproblemen vermelden die uw algemene ervaring als eigenaar kunnen belemmeren. Al met al zullen we nog even moeten wachten tot er voldoende informatie over de ë-C4 bekend is, pas dan kunnen we u meer vertellen.
Hoe dan ook, de ë-C4 is een elektrische auto en EV’s hebben de neiging betrouwbaarder te zijn dan hun tegenhangers met verbrandingsmotor. Daarom kunnen we verwachten dat de ë-C4 een zeer goede auto zal zijn, net als alle andere op Stellantis gebaseerde EV’s.
Citroën ë-C4 – Problemen met de achterwielophanging
Volgens Citroën heeft de ë-C4 een fabricagefout waarbij de achterste schroefveren en hun bevestigingen los kunnen raken en volledig van de auto kunnen vallen. Dit was voor Citroën aanleiding om meer dan 9.000 ë-C4-modellen terug te roepen omdat deze problemen tot ongelukken kunnen leiden. De terugroepactie houdt in dat de auto naar de dealer wordt gebracht, die in ongeveer 30 minuten de spoelen en hun beugels vervangt.
Dit is niet zo verwonderlijk, want veel nieuwe auto’s ondergaan een hele reeks terugroepacties voordat ze 100% klaar zijn voor de weg. Feit is dat de ë-C4 nog maar één terugroepactie heeft gehad en dat is beter dan de meeste auto’s uit dit segment.
Citroën ë-C4 – Problemen met het stuursysteem
Als je merkt dat je stuur echt zwaar wordt, maar er zijn geen waarschuwingslampjes die daarbij horen, dan is de kans groot dat je elektrische stuurbekrachtiging de schuldige is. Deze problemen komen vaak voor bij gewone Citroën C4-modellen en het lijkt erop dat ook de ë-C4 op hetzelfde stuursysteem vertrouwt.
De elektromotor die het systeem aanstuurt is niet de meest betrouwbare en dus echt vervangbaar. Bovendien kan het stuurbekrachtigingssysteem in veel nieuwere modellen gemakkelijk worden aangetast door verschillende verontreinigingen van buitenaf, zoals vuil, viezigheid en wegvuil.
Citroën ë-C4 – Problemen met veiligheidsgordels
De Citroën ë-C4 lijkt last te hebben van bepaalde problemen met veiligheidsgordels, waarvan sommige tot aanzienlijke veiligheidsrisico’s kunnen leiden. Enkele eigenaren klaagden dat de veiligheidsgordels niet vergrendelen bij het vooruit rijden, wat betekent dat uw veiligheidsgordels u bij een botsing niet op uw plaats houden.
Dit is natuurlijk een doorlopend probleem, dus we zullen moeten afwachten of er iets uit voortkomt. Hoe dan ook, problemen met veiligheidsgordels leiden bij de meeste merken tot terugroepacties.
Citroën ë-C4 – Problemen met de airco
Het aircosysteem van de ë-C4 en de C4 in het algemeen staat erom bekend dat het niet in staat is om een bepaalde temperatuur te kiezen en die vast te houden. Eigenaren hebben gezegd dat het inschakelen van de maximale koeling niet resulteerde in het zo effectief mogelijk afkoelen van de auto.
Hetzelfde geldt voor de maximale verwarming: het duurt lang voordat de auto daadwerkelijk is opgewarmd. Hoe dan ook, dergelijke problemen worden meestal veroorzaakt door problemen met de thermostaat of met bepaalde sensoren die niet de juiste gegevens naar de hersenen van de auto sturen.
Citroën ë-C4 – Uitrustingsproblemen
We weten allemaal dat de ë-C4 geen luxe auto is, maar hij ondervindt soms problemen die op geen enkel type auto voorkomen. Om te beginnen hebben de ruitenwissers de neiging het te begeven, wat het zicht bij regen aanzienlijk kan verminderen. Volgens een eigenaar doen deze problemen zich zowel bij de voor- als achterruiten voor.
Ook de kleine schakelaar voor het openen van de kofferbak breekt af en moet dus worden vervangen. Er zijn ook meldingen van kraken in de voordeuren, maar die zijn waarschijnlijk te wijten aan versleten deurrubbers.
FAQ Sectie
Moet ik een Citroën ë-C4 kopen?
Als u een relatief betaalbare, maar capabele en comfortabele elektrische gezinsauto wilt kopen, dan is de Citroën ë-C4 een goede keuze. Dankzij het fraaie exterieur- en interieurdesign volgt de ë-C4 de bekende moderne coupé-achtige SUV-stijl, die ongetwijfeld kopers uit alle categorieën zal aantrekken.
De ë-C4 kost echter meer dan je van een Citroën gezinsauto zou verwachten. Dat komt omdat de ë-C4 echt een veel betere auto is dan vorige Citroën gezinswagens uit dit segment, en omdat hij wordt aangedreven door een elektrische motor en een accu.
Is de Citroën ë-C4 een goede gezinsauto?
Citroën heeft de ë-C4 ontworpen om vooral een echt goede gezinsauto te zijn, en dat is goed te merken zodra u er in stapt. Om te beginnen is het een auto met 5-sterren veiligheidswaardering, wat betekent dat hij zowel hard- als softwarematig aanzienlijke bescherming biedt tegen botsingen.
Bovendien moeten we ook vermelden dat hij is uitgerust met tal van gezinsvriendelijke voorzieningen, zoals een gemakkelijke instap, veel opbergruimte, gemakkelijk bereikbare IsoFix-bevestigingspunten en USB-aansluitingen voor het hele gezin.
Kan ik de Citroën ë-C4 in de VS kopen?
Citroën verliet de Amerikaanse markt in de jaren 1970 omdat het niet kon concurreren met Amerikaanse autofabrikanten, omdat Europese auto’s in de VS een hoger prijskaartje hebben door belastingen en andere bijbehorende kosten. Daarom is Citroën vertrokken, en ze zijn niet van plan binnenkort terug te komen.
U kunt de ë-C4 dus niet kopen in de VS omdat u in de VS helemaal geen nieuwe Citroëns kunt kopen omdat er in de VS geen nieuwe Citroën-modellen worden verkocht.