De Peugeot Rifter is een personenwagen of een MPV die voor het eerst werd onthuld door Peugeot in 2017 en sindsdien continu in productie is. De Rifter lijkt een vrij populaire bestelwagen te zijn in Europa waar sommige mensen hem gebruiken voor persoonlijk gebruik terwijl anderen hem ook gebruiken voor commercieel gebruik. Dit betekent dat de Rifter ook een vrij populaire wagenparkoptie is.
Om een auto in zulke hoeveelheden te kunnen kopen, moet hij de tand des tijds kunnen doorstaan, wat betekent dat hij niet kapot mag gaan of notoir onbetrouwbaar moet zijn. In dit artikel bespreken we alle veel voorkomende problemen met de Peugeot Rifter en vertellen we u waar u op moet letten als u er een wilt kopen.
De meest voorkomende problemen met de Peugeot Rifter zijn problemen met de handrem, trage acceleratie, problemen met de stuurinrichting, brandstoflekkage en problemen met de veiligheidsgordels. Veel van deze problemen maakten deel uit van diverse terugroepacties in de loop der jaren, die niet ongewoon zijn voor auto’s, maar zeker het vermelden waard zijn.
Als u op zoek bent naar een van deze auto’s, is het een goed idee om vóór de aankoop een inspectie uit te voeren, omdat sommige van deze auto’s bedrijfsauto’s waren, wat betekent dat ze niet door de oorspronkelijke eigenaren werden bestuurd en als zodanig vaak niet goed worden onderhouden.
Problemen met de handrem
Een van de meest besproken problemen met de Rifter heeft te maken met de handrem, die kan losraken en ervoor zorgen dat de auto uit zichzelf gaat rollen. Het lijkt erop dat dit probleem vooral verband houdt met de 2018 Rifter en daarom heeft Peugeot de auto teruggeroepen om dit probleem te bestrijden. Elke Peugeot-dealer zal u kunnen vertellen of het model waarin u geïnteresseerd bent, is opgenomen in deze terugroepactie.
De meeste voertuigen zijn gerepareerd en zouden veilig moeten zijn, maar er zijn er altijd die niet goed gerepareerd zijn of helemaal niet zijn teruggeroepen. Doe daarom uw best en controleer of de auto die u op het oog heeft deel uitmaakt van deze terugroepactie.
Trage acceleratie
Er zijn heel wat klachten over de Rifter die niet genoeg vermogen levert of zelfs afslaat bij bepaalde gelegenheden. Deze kunnen worden veroorzaakt door een paar problemen die we nu in meer detail gaan noemen. De massa-luchtstroomsensor is het belangrijkste aandachtspunt, omdat deze verstopt en vuil kan raken en zo de juiste hoeveelheid brandstof en lucht in de verbrandingskamer kan blokkeren.
Controleer ook uw brandstoffilter, dat verrassend snel verstopt kan raken als de brandstof die u gebruikt niet al te hoogwaardig is. De katten kunnen ook de oorzaak zijn, evenals een defecte zuurstofsensor. Bovendien is het raadzaam om het gasklephuis en de gaskleppositiesensor te controleren, want beide kunnen soortgelijke problemen veroorzaken.
Problemen met het stuursysteem
Het stuursysteem van de Rifter is de reden geweest dat de auto meerdere keren door Peugeot is teruggeroepen. De eerste terugroepactie vond plaats in 2019 toen werd vastgesteld dat de hele stuurkolom volgens alle noodzakelijke specificaties is geproduceerd en dus op elk moment kan falen en je van de stuurcontrole kan beroven.
De andere kwestie wordt geassocieerd met de binnenste trekstangen die lijden aan een echt vergelijkbaar probleem. Al met al moet u beide systemen controleren en contact opnemen met een Peugeot dealer en vragen naar beide en of uw Rifter gecontroleerd moet worden.
Brandstoflekken
Brandstoflekken zijn niet ongewoon bij Peugeot-modellen en de Rifter is niet anders. De first-gen Rifter staat bekend om een specifiek bekabelings- en softwareprobleem waardoor de brandstof kan gaan lekken. Dit treft auto’s die tussen 2017 en 2021 zijn gemaakt en er zijn gevallen geweest waarbij deze zelfs in brand zijn gevlogen door achtergebleven brandstof in de verwarming.
Het andere brandstofgerelateerde probleem is gekoppeld aan de 2019-2020 Rifter waar de brandstofpomp niet altijd goed is vastgedraaid aan de motor wat ook lekkage kan veroorzaken.
Problemen met veiligheidsgordels
Er zijn ook nogal wat klachten geweest over de veiligheidsgordels bij de Rifter, waar de autogordels niet zijn gemaakt volgens de noodzakelijke normen op het moment dat ze werden vervaardigd. Dit heeft potentiële problemen veroorzaakt waarbij de veiligheidsgordels niet genoeg fysieke bescherming bieden om u bij een ongeval op uw plaats te houden.
FAQ Sectie
Moet ik een Peugeot Rifter kopen?
Als u een goed doordachte MPV wilt kopen die zowel zakelijk als privé kan worden gebruikt, is de Rifter eigenlijk een heel goede keuze. Hij biedt meer dan voldoende zitruimte en is bovendien een behoorlijk betrouwbare auto.
Hij is comfortabel genoeg voor langeafstandsritten en toch volgzaam genoeg om als dagelijkse bestuurder te worden gebruikt. Hij is niet te groot, maar ook niet compact. Het is een doelgerichte MPV die perfect past bij de meeste kleine zakelijke behoeften, maar hij kan ook dienen als een heel goede gezinsauto omdat hij stil, veilig en relatief efficiënt is.
Welke auto’s concurreren met de Peugeot Rifter?
Allereerst heeft de Rifter te maken met serieuze concurrentie van zijn eigen Stellantis-broermerken zoals de Citreon C3 Berlingo. De Berlingo is echt vergelijkbaar met de Rifter, want deze twee delen nogal wat onderdelen met elkaar.
De VW Caddy is een beetje een legende in dit segment en ligt echt dicht bij de Citroen en de Peugeot. Ten slotte moeten we ook de Ford Tourner Connect vermelden, die Ford’s idee van een kleine MPV is.
Is de Peugeot Rifter beschikbaar als EV?
Ja, de elektrische versie van de Peugeot Rifter heet de e-Rifter en maakt gebruik van een bekende Stellantis 50kWh batterij die 136pk en 180 mijl op een volle lading biedt. Hij kan worden opgeladen met een 100kW DC snellader die de batterij in iets meer dan 25 minuten van 20% tot 80% moet vullen.