Waarom zijn auto’s uit de jaren ’90 zo lelijk?

In de jaren ’90 werd de auto-industrie begroet met vele nieuwe fabricagemethoden die hen in staat stelden grondigere ontwerpbeslissingen te nemen. Dit resulteerde in vele verbluffend ontworpen auto’s zoals de Ferrari F50 of de Aston Martin DB7, maar niet alle auto’s uit de jaren ’90 zagen er geweldig uit.

In feite zagen de meeste er nogal onaangenaam uit, en sommige waren zelfs ronduit afzichtelijk. Ze zeggen dat schoonheid in het oog van de toeschouwer zit, en dat is waar. Maar bij sommige van deze auto’s werden ontwerpbeslissingen genomen waarvan alleen een moeder zou kunnen houden, een zeer, zeer goede en zorgzame moeder.

De reden waarom auto’s er zo slecht uitzagen is dat de hele ethos van het auto-ontwerp in een paar jaar tijd veranderde. Aerodynamica werd een zeer belangrijke factor om rekening mee te houden, en autofabrikanten namen het idee over dat functie in de meeste gevallen de vorm moest volgen.

De nadruk kwam meer te liggen op efficiëntie en van daaruit is alles in een stroomversnelling geraakt. Het is de moeite waard om te zeggen dat auto’s uit de jaren ’70 algemeen worden beschouwd als de lelijkste van allemaal. Verschillende generaties kijken echter anders aan tegen oudere auto’s, en wie weet hoe we over een paar decennia over auto’s uit 2020 zullen denken.

Jaren ’90 auto ontwerp – Best uitziende auto’s, slechtst uitziende auto’s

Het is nogal subjectief om één auto te kiezen en die mooi of lelijk te noemen, maar als we het breder aanpakken en veel online hitlijsten en schoonheidswedstrijden voor auto’s uit de jaren 90 in ogenschouw nemen, zouden we een algemeen beeld moeten krijgen van wat het grote publiek lelijk vindt, of juist zo mooi als een plaatje.

  Welke hybride auto heeft de meeste pk's?

Het is bijna onmogelijk om te denken dat de Ferrari F50 geen mooie auto is. Hoewel het ontwerp op zijn best twijfelachtig was toen hij voor het eerst uitkwam, lijkt het erop dat de F50 sterk verouderd is. De Aston Martin DB7, BMW 8-serie, Lamborghini Diablo GT, BMW Z3 M Coupe, Mazda RX-7, en de Porsche 911 993 GT2 waren enkele van de best uitziende auto’s uit de jaren 90.

Als we echter een lijst zouden samenstellen van “de lelijkste auto’s uit de jaren 90”, dan zouden we moeten overwegen om de Subaru SVX, 4e generatie Mustang, Lancia Ypsilon, Suzuki X-90, Buick Skylark, en de goede oude Fiat Multipla toe te voegen.

De auto ontwerp taal van de jaren 1990

In de jaren ’70 en ’80 vooral, zagen auto’s er nogal eenvoudig uit. Dat wil niet zeggen dat auto’s uit de jaren 80 er slecht uitzagen, ze waren alleen een beetje saai. Wigvormige auto’s waren zo gewoon als melk, en soms leek het alsof de auto-industrie een soort gebrek aan motivatie of infrastructuur had om meer futuristische ontwerpkeuzes te maken.

De jaren ’90 leken daar echter tot op zekere hoogte verandering in te hebben gebracht. Hoewel veel auto’s uit de jaren ’90 op zijn zachtst gezegd onaangenaam waren, waren ze op zijn minst een beetje gewaagder. Het autodesign uit de jaren ’90 omarmde een tien jaar oud concept van welvingen en sportief design dat veel auto’s uit de jaren ’90 een nieuwe impuls gaf en ze er prachtig uit liet zien.

Dit was het tijdperk waarin auto’s als de Mazda Miata het levenslicht zagen. Ze waren zo aangenaam gebogen dat Mazda besloot het uiterlijk van de Miata decennialang ongewijzigd te laten. Supercars werden “super” met meer vermogen, veel betere mechanica en ergonomie, ondersteund door slimme ontwerpbeslissingen.

  Hoe oud is een tweedehands auto die ik moet kopen?

Eenvoud – Het beste aan auto-ontwerp uit de jaren 90

Zoals eerder vermeld, zijn sommige auto’s uit de jaren 90 prachtig. Wat auto’s als de Mazda RX-7, BMW 7-serie, Lamborghini Diablo GT, de BMW 8-serie, Acura NS-X, Toyota Supra en de Nissan Skyline GT-R gemeen hebben, is eenvoud in het ontwerp.

Eenvoud is een lust voor het oog, hoe goed of minder goed dat er ook uitziet. Dit betekent dat dit soort auto’s bijna altijd beter verouderen, vooral in vergelijking met overgestylde auto’s zoals de Fiat Multipla of de Lancia Ypsilon die eruit zien alsof ze zijn gestileerd door iemand die geen idee had wanneer hij moest stoppen met ontwerpen.

Het ontbreken van een visuele cluster maakt de vormen meer gedenkwaardig, het stelt de artiest in staat om de essentie te perfectioneren, wat zich bijna altijd vertaalt door de generaties heen in de tijd. Hoewel de jaren ’90 overwegend lelijke auto’s kenden, waren en zijn sommige auto’s nog steeds betoverend mooi.

FAQ Sectie

Wat bepaalde auto’s uit de jaren 90?

Auto’s uit de jaren ’90 waren veel geavanceerder dan auto’s uit de jaren ’80. Soms lijkt het wel alsof de overgang van de jaren ’80 naar de jaren ’90 de grootste sprong in de automobielgeschiedenis was. Factoren die de jaren ’90 definieerden waren modern rondingenontwerp en eenvoud, meer vermogen, betere proporties, meer veiligheidskit, efficiëntie en algemene technologische superioriteit.

Supercars uit de jaren ’90 waren vaak twee keer zo krachtig als vlaggenschipauto’s uit de jaren ’80, wat de hele supercarindustrie in de richting van sportievere auto’s duwde. Dit is duidelijk zodra u een blik werpt op de legendarische McLaren F1, want deze verbluffende supercar is nog steeds een van de snelste auto’s die er bestaan, en zal dat waarschijnlijk voor onbepaalde tijd blijven.

  Welke hybride auto heeft de grootste actieradius?

Welk tijdperk bood de mooiste auto’s aller tijden?

Het is uiterst moeilijk om slechts één enkel decennium in de geschiedenis van het autodesign te isoleren en als superieur te bekronen, maar het lijkt erop dat auto’s uit de jaren 1960 zoals de jeugd het zou kunnen zeggen – anders gebouwd zijn. Auto’s als de Aston Martin DB5 en de Ferrari 250 GTO steken ver boven de wolken uit als het op waarde aankomt, en dat komt vooral door hoe ze eruit zien.

Elk decennium had hoogtepunten en eerlijk gezegd belachelijk lelijke auto’s, maar het lijkt erop dat de jaren zestig een beetje meer samenhang en vertrouwen uitstraalden. Het feit dat de autodesigntechnologie in de daaropvolgende decennia met sprongen vooruitging, maar er toch nauwelijks in slaagde om in de buurt te komen van de jaren ’60, bevestigt nog maar eens waarom de jaren ’60 vaak worden beschouwd als het toppunt van autodesign.

Hoe ziet de toekomst van het autodesign eruit?

Het lijkt erop dat de auto-industrie nu een revolutie doormaakt, die alleen maar kan worden omschreven als een revolutie. Elektrische auto’s worden steeds populairder en bij autodesign wordt meer dan ooit de nadruk gelegd op aerodynamica om de efficiëntie en geruisloosheid te verbeteren.

We kunnen dus niet anders dan gestroomlijnde auto’s met veel rondingen verwachten, aangezien dit de voorhoede is van efficiënt autodesign. Sommige merken passen een volledig nieuwe designtaal toe, dus het is moeilijk in te schatten wat er in de toekomst zal komen. Het enige wat we zeker weten is dat technologie de weg vrijmaakt voor een opwindender design, in theorie althans.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts