De meeste BMW automodellen zijn uitgerust met de beroemde en zeer betrouwbare zes-in-lijn motor, die verschilt van de V6. Het is een meer verfijnde versie met een zeer vergelijkbare of dezelfde cilinderinhoud. De zes-in-lijn motor, ook wel rechtlijnige motor genoemd, is de motor die BMW’s bij voorkeur gebruiken. BMW produceert geen modellen met een eenvoudige V6 motor.
Waarom gebruikt BMW straight-six motoren in plaats van V6?
Tegenwoordig gebruiken niet alleen BMW, maar ook veel andere fabrikanten zoals Land Rover en Jaguar steeds vaker een zes-in-lijn motor in plaats van een V6. Deze twee motor opties zijn zeer vergelijkbaar met dezelfde cilinderinhoud van 3.0 L.
Mercedes-Benz is ook overgeschakeld naar zes-in-lijn motoren, in plaats van V6 te gebruiken. Daar zou een reden voor moeten zijn. Is het verschil voelbaar achter het stuur?
Is de zes-in-lijn motor in BMW’s beter dan een V6?
De zes-in-lijn motoren die in de meeste BMW’s worden gebruikt, zijn om verschillende redenen beter dan een V6. Het is een meer verfijnde versie met dezelfde hoeveelheid cilinderinhoud.
Soepeler en minder trillend
De verbrandingsslagen in elke cilinder worden gecompenseerd door een andere cilinder, die een inductieslag doorloopt. Daardoor worden de cilinders gekoppeld en dat resulteert in veel minder trillingen van de motor door de symmetrische verplaatsing van de cilinders.
Welke motor klinkt beter? V6 of Inline?
De uitlaat van een zescilindermotor klinkt doorgaans veel bevredigender dan de standaard V6-tegenhanger. De belangrijkste reden daarvoor is dat u alle zes de uitlaatpoorten aan dezelfde kant van de motor hebt, waardoor ze synchroon aanvoelen. Zo krijgt u bij elke puls een harder geluid.
Vergelijking van de prestaties
Wat de prestaties betreft, biedt de zes-in-lijn motor veel meer ruimte, zodat u het voertuig kunt upgraden of een prestatieversterker onder de motorkap kunt plaatsen. Dergelijke apparaten kunnen turboladers, bijbehorende leidingen, of zelfs superchargers zijn.
Bij V6-motoren daarentegen is er niet genoeg plaats om alles in te bouwen en moet je ruimte zoeken tussen de cilinderkoppen, of ergens aan de zijkant van de motor. Dit maakt dingen erg ingewikkeld en erg moeilijk te repareren.
Inline zes motoren zijn betrouwbaarder en goedkoper te maken voor fabrikanten
Niet alleen is de zes-in-lijn motor beter in alle opzichten die hierboven zijn genoemd, maar de echte reden waarom de meeste autofabrikanten zijn overgestapt of nog steeds overstappen op deze motor in plaats van de V6 is dat hij goedkoper te produceren is.
In grote bedrijven wordt altijd gezocht naar de meest kosteneffectieve aanpak. BMW produceert niet alleen zes-in-lijn motoren, maar ook vier-in-lijn motoren en drie-in-lijn motoren. De boring-afstand in al die opties is hetzelfde geweest. (Dit is de ruimte tussen twee cilinders in de motor).
Een van de grootste bezwaren van het gebruik van rechte motoren was dat zij hoger zijn dan V6’s en dat voetgangers die worden geraakt, zich op een gevaarlijker manier zouden kunnen verwonden door de harde kop van de motor. Maar dit is bestreden met technologie en bestuurdersondersteunende functies, evenals veiligheidsverbeteringen zoals automatische noodremmen in het belang van de voetgangers.
Welke BMW’s hebben een zes-in-lijn motor?
Van 1993 tot 2020 zijn er meer dan 22 modellen met een inline-zescilindermotor in BMW geproduceerd. Meer dan elk ander type motor, geproduceerd door BMW. Dat alleen al spreekt voor de motor. Het is een van de pijlers van BMW’s succes en puur rijplezier.
Gewoonlijk wordt de zes-in-lijn motor afgekort met l6 of L6 en is te vinden in de meeste bekende BMW modellen, afgezien van de high-end luxe BMW’s die complexe en dure V8 of V12 motoren gebruiken. BMW’s met zes-in-lijn motoren zijn onder andere:
● BMW M3 E46
● BMW N55
● BMW 3 Reeks
● BMW 5 Reeks
● BMW 6 Reeks
● BMW 7 Reeks diesel – 730d, 740d
● BMW S54
● BMW 1 Reeks
● BMW X5
● BMW X6
● BMW X4
Om de lijst te beperken, zouden we zeggen dat BMW een zes-in-lijn motor heeft gebruikt in al zijn series, van de BMW 1 Reeks tot de BMW 7 Reeks, en ook in zijn X – luxe crossover SUV’s zoals de BMW X3, X5, of X7.
Het is veilig om te zeggen dat de motor extreem veelzijdig en zeer betrouwbaar is, vergeleken met de traditionele V6 motor die autofabrikanten als Audi produceren. Het is een essentieel onderdeel geweest van BMW’s succes door de jaren heen.
Zijn er veel voorkomende problemen met inline BMW motoren?
De meest voorkomende inline-zes motoren zoals een BMW N52, die in de 528i en in de 328i wordt gebruikt, zijn:
Waterpomp defect en verplaatsing
● VANOS storingen
● Hydraulische verstellers
● Deksel lekt van de klep
● Lekken van de pakking van de behuizing
● Langzamer starten
Natuurlijk, dit zijn slechts een paar mogelijke problemen die zich in elke motor kunnen voordoen. VANOS defect kan meestal worden gezien in meer dan 70.000 mijl op uw voertuig, en de anderen worden meestal ervaren ver over dat bedrag.
FAQ
Zijn BMW zes-in-lijn motoren betrouwbaar?
Een van de belangrijkste redenen waarom BMW zes-in-lijn motoren gebruikt is dat ze betrouwbaarder zijn dan een standaard V6 motor. Sommige van deze motoren hebben naar verluidt meer dan 200k mijl gelopen. Dat hangt natuurlijk sterk af van het onderhoud en het rijgedrag tijdens de levensduur van de wagen.
Welke types van motoren produceert BMW?
BMW is vooral bekend voor zijn zes-in-lijn motoren. Maar ook V8, V10 en V12 motoren. BMW heeft nooit een V6 motor geproduceerd en gebruikt, vooral omdat deze door zijn grootte en vorm niet goed geschikt is voor auto’s met achterwielaandrijving. Naast deze motoren heeft BMW ook vier-in-lijn en drie-in-lijn motoren geproduceerd, die in sommige kleinere auto’s worden gebruikt. Bovendien produceert het ook elektrische motoren voor zijn hybride wagens.
Produceert BMW Rolls-Royce motoren?
Ja, BMW produceert de V12-motoren van Rolls-Royce en is eigenaar van het bedrijf. Het produceert ongeveer 3000 Rolls-Royce motoren per jaar. Rolls-Royce Phantom, bijvoorbeeld, gebruikt een 6.8 L V12 atmosferische motor, terwijl de Ghost of Wraith, gebruik maken van een 6.6 L twin-turbo motor.