Het lijkt misschien verrassend dat Mercedes, een Duits luxemerk van topklasse, ooit een Renault-motor zou gebruiken. Het is niet dat Renault slechte motoren maakt, integendeel want Renault heeft enkele van de beste F1-motoren aller tijden ontwikkeld, maar de merkwaarde van Renault komt bij lange na niet in de buurt van Mercedes.
Maar, in 2010 ondertekenden Mercedes en Renault & Nissan een wederzijdse overeenkomst die het delen van technologie tussen de fabrikanten met zich meebrengt. Daimler kocht een aandeel van 3,1% in zowel Renault als Nissan, en Renault en Nissan kochten elk een aandeel van 1,55% in Daimler.
Het partnerschap resulteerde in de gezamenlijke ontwikkeling van een 1,6 liter 4-cilinder turbomotor gekoppeld aan een Renault-transmissie die werd aangeboden in de Mercedes Vito bestelwagen. Maar Renault leverde ook een 1,5L dieselmotor die nog steeds wordt gebruikt in sommige modellen van de A-Klasse, de CLA-Klasse en de B-Klasse. Verder werd er ook een C200 model aangeboden met een 1.6L Renault motor.
Mercedes C200
Voordat de C200 in modeljaar 2021 een 1.6L diesel Renault motor ging gebruiken, bood de C200 voorheen een 2.1L motor aan. De nieuwe motor in de C200 was een direct gevolg van het feit dat Mercedes de hoogst mogelijke efficiëntienormen wilde bereiken, maar toch genoeg punch en een vrij geavanceerde krachtbron wilde bieden.
Renault ontwikkelde een 1957 cc 4-cilinder motor met 160pk en 360Nm koppel. Vermeldenswaard is dat de vorige 2.1L motor iets minder pk’s bood, en vrijwel dezelfde koppelcijfers. Het brandstofverbruik van de 1.6L motor is ook lager met een geschatte 4.2L/100km (56 MPG US)
De handgeschakelde versies van de C200 zijn in staat om nog indrukwekkender brandstofverbruik resultaten te bereiken in vergelijking met de uitgaande versie. De 0-60MPH tijden van deze modellen liggen ergens rond de 8-second mark. Alle technische aspecten van deze motor zijn behoorlijk indrukwekkend voor een instap-Mercedes C-Klasse.
Vermeldenswaard is ook dat Mercedes deze versie van de C-Klasse op sommige markten, waaronder de VS, niet aanbiedt. Dit soort motoren spreekt vooral de Europese markt aan, en de vraagprijs ligt ergens rond de $41k-47k, afhankelijk van de transmissie en uitrustingsopties.
Mercedes A-Klasse, B-Klasse, CLA-Klasse
Maar waarschijnlijk de meest wijdverspreide Renault motor in een Mercedes is de 1.5L 4-cilinder gevonden in de A180, en andere entry-level Mercedes B-Klasse en CLA-Klasse modellen. Deze motor is vrij identiek aan die in de Renault Mégane, het enige verschil is de lichte toename in pk’s in de Mercedes-varianten.
Mercedes verkoopt ook een minivan genaamd de Mercedes Citan, deze minivan is letterlijk een re-badged Renault Kangoo, niet veel mensen zijn zelfs op de hoogte van het bestaan ervan, omdat het weinig tot geen relevantie voor de Mercedes merknaam heeft. Dit platform wordt ook gedeeld met de Dacia Dokker, dus eigenlijk draagt dezelfde minivan drie verschillende badges.
Renault heeft sinds 2012 meer dan 100.000 Renault-motoren aan Mercedes geleverd voor de modellen A-Klasse, B-Klasse en CLA-Klasse. Dit soort overeenkomsten zijn vrij gebruikelijk in de auto-industrie omdat ze een flinke besparing opleveren voor alle betrokken merken. Zeker nu automotoren steeds kleiner worden en een 4-cilinder de populairste motor op de markt is.
Betrouwbaarheid van Renault & Nissan motoren
Mercedes-Benz is een merk dat bekend staat om zijn premium bouwkwaliteit, uitzonderlijke luxe voertuigen, en een algemene toename van complexiteit in vergelijking met merken als Renault of Nissan. Dit betekent dat Mercedes een andere aanpak hanteert bij het ontwikkelen van een nieuw model in vergelijking met Renault en Nissan die zich richten op beschikbaarheid.
De meest populaire motor die tussen deze merken wordt gebruikt is de eerder genoemde 1.5 dCi 4-cilinder. Deze motor had wat problemen in de beginfase van de productie, maar Renault heeft ervoor gezorgd dat al die problemen vrij vroeg in de productie zijn opgelost.
Dat is de reden waarom deze motor zo wijdverspreid is als hij is. Hoewel het misschien lijkt dat een Renault motor in een Mercedes een recept voor een ramp is, zijn de feiten geruststellend in het voordeel van Renault, omdat deze motoren een grote betrouwbaarheid, efficiëntie en vermogen bieden.
Sommige rapporten suggereren dat deze motoren ook vrij veel olie verbruiken, maar buiten dat zijn de latere versies van deze motor alleen maar beter en beter geworden, en zijn er zelden specifieke problemen gemeld.
FAQ Sectie
Is het de moeite waard een Mercedes met Renault-motor te kopen?
Bij de aankoop van de C-Klasse, of een ander Mercedes-model met Renault-motor, moet u zich niet blindstaren op het ”Renault-motor”-gedeelte van de auto. De overgrote meerderheid van de mensen bezit deze auto’s zonder zich er ooit van bewust te zijn dat de motor niet door Mercedes is ontwikkeld.
En dat is het zilveren randje van het hele verhaal. Mensen beseffen het gewoon niet omdat er geen reden is om achterdochtig te zijn. Veel moderne Mercedes modellen hebben 4-cilinder motoren die iets verschillen van de motoren die in deze modellen worden aangeboden. Dus ja, als u een instap-Mercedes met deze motoren wilt, is het de moeite waard.
Biedt Mercedes zijn motoren aan andere fabrikanten aan?
Zoals eerder vermeld, zijn dergelijke samenwerkingsverbanden tussen autofabrikanten vrij gebruikelijk en Mercedes levert de ongelofelijke 4.0L AMG BiTurbo V8-motor al een tijdje aan Aston Martin. De Aston Martin Vantage, DB11, en de onlangs uitgebrachte Aston Martin DBX maken allemaal gebruik van de eerder genoemde AMG V8.
Audi, Porsche, Bentley en Lamborghini gebruiken allemaal verschillende varianten van dezelfde V8-motor. De Audi RS6/RS7/RSQ8, de Bentley Benteyga/Continental, de Porsche Panamera/Cayenne en de Lamborghini Urus maken allemaal gebruik van dezelfde 4.0L V8-motor in verschillende afstellingsfasen.
Alle autofabrikanten doen dit tegenwoordig, Chevy doet het, GM doet het, VAG doet het, Toyota doet het. Het is een gemakkelijke kostenbesparende maatregel waar de meeste mensen zich nooit bewust van zullen zijn.
Wat is de beste Mercedes-motor die ooit aan een andere fabrikant is aangeboden?
Zoals eerder gezien, zijn dit soort ondernemingen gebruikelijk in de instapautomarkt, maar ook in het hoogste segment van de auto-industrie. Een perfect voorbeeld hiervan is de iconische AMG 6.0L twin-turbo V12 motor die Mercedes levert aan de exotische Pagani Huayra hypercar.
Mercedes bood vroeger een variant van deze motor aan in de oudere S600 Mercedes modellen, en die modellen zijn nu te koop voor slechts $30k. Ter verduidelijking: een ”gewone” Huayra kost je minimaal $1 miljoen.