Welke Mercedessen hebben twin-turbo

Twin-Turbo of BiTurbo zoals Mercedes het graag noemt, is een versie van een traditionele verbrandingsmotor die gekoppeld is aan twee turboladers die lucht in de motor persen om meer vermogen te creëren. Dit soort motoren staan bekend als geforceerde inductie motoren, en deze motoren zijn vrij gebruikelijk in krachtige Mercedes modellen.

Een BiTurbo motor setup is alleen voorbehouden aan een paar niet-AMG SUV modellen zoals de GLE 580, G550, of de GLS 580. De S-Klasse vlaggenschip sedan wordt aangeboden met een 6-cilinder BiTurbo of een V8 BiTurbo. Wat de AMG modellen betreft, bieden alle moderne Mercedes AMG motoren een BiTurbo setup.

Veel mensen geloven dat het moderne tijdperk van de auto-industrie wordt geteisterd door downsizing en geforceerde inductie, maar niemand kan het vermogen ontkennen dat Mercedes uit een 3.0L 6-cilinder BiTurbo motor kan halen.

Natuurlijk aangezogen motoren zijn een uitstervend ras, en alle nieuwere prestaties en zelfs sommige niet-prestaties auto’s gaan een twin-turbo setup of elektrische/hybride aandrijflijnen in de toekomst bieden.

Mercedes 3.0L BiTurbo V6

De Mercedes C43 AMG Coupe/Sedan wordt aangedreven door een 3.0L V6 BiTurbo motor die 385pk en 384 lb-ft aan koppel levert. Deze krachtbron kan de C43 een 0-60mph tijd van 4,5 seconden en is ook in staat om 19-27MPG VS, niet slecht voor een AMG-motor.

De C43 kost $56-59k, maar er worden dealerkortingen verwacht omdat de nieuwe C43 net om de hoek komt kijken. Deze motor wordt ook gebruikt in de GLC43 AMG, en het motorvermogen is vrijwel hetzelfde. De GLC kost ook $59k, maar de brandstofefficiëntie is iets slechter door de aerodynamica en het extra gewicht.

Vermeldenswaard is ook dat de aanstaande AMG-versies van de nieuwe 2022 C-Klasse noch een 6-cilinder, noch een 8-cilinder motor zullen gebruiken. AMG-liefhebbers zijn niet dol op deze beslissing, maar Mercedes is vastbesloten om een efficiëntere krachtbron te leveren, die nog steeds even krachtig is als een goede oude V8.

  Welke Mercedes modellen hebben ambient verlichting

Hoe dan ook, de meeste AMG-liefhebbers geloven dat we de Mercedes AMG-piek toch wel voorbij zijn, dus de verwachting is dat de komende modellen niet meer zo opwindend zullen zijn als ze ooit waren.

Mercedes 4.0L BiTurbo V8

Waarschijnlijk de meest opwindende Mercedes motor op dit moment is de 4.0L BiTurbo V8 die het grootste deel van het AMG gamma aandrijft, en een paar niet-AMG SUV’s. De GLE580, GLS580 en de G550 worden allemaal aangedreven door een 4.0L BiTurbo V8. Het verschil is dat de GLE580 en de GLS580 beide de V8 koppelen aan Mercedes EQ Boost en de G550 doet dat niet.

Alle drie van deze SUV’s vertegenwoordigen de hoogste trim niet-AMG versie van hun respectieve line-ups. De G550 kost meer dan $ 130k, de GLE580 kost rond de $ 80k, en de GLS580 verkoopt voor rond de $ 100k. Maar de beste V8-motoren zijn altijd voorbehouden aan de AMG-modellen die allemaal gebruik maken van de 4.0L V8 BiTurbo, maar de motor wordt door AMG nog verder opgevoerd.

De Mercedes C63 AMG biedt een getunede versie van deze AMG V8 die 469 pk en 479 Nm koppel levert. De C63 kost $69.000. Als je kiest voor de E63 AMG van $107k, krijg je een behoorlijke boost in vermogen, aangezien de 4.0L in de E63 603pk en 627 lb-ft aan koppel levert.

De AMG GT Black Series biedt de krachtigste versie van deze motor. Vermeldenswaard is dat de motor in de Black Series een flat-plane krukasconfiguratie heeft, maar de motor is vergelijkbaar met die in de AMG GT R. De Black Series levert maar liefst 720 pk en 590 lb-ft koppel en is gelimiteerd in productie.

  Wat is de krachtigste Mercedes?

Mercedes AMG 6.0L V12 BiTurbo

Een paar jaar geleden bracht Mercedes de S65 AMG Final Edition uit. Deze versie van de S-Klasse werd uitgebracht om aan te geven dat Mercedes voor het laatst een V12 motor had. Maar technisch gezien maakt Mercedes AMG deze motor nog steeds voor de Pagani Huayra hypercar.

Deze motor is ongelooflijk in veel verschillende aspecten. Hij biedt 760-830+ pk, afhankelijk van het model in kwestie, en hij biedt ook meer dan 750 lb-ft koppel. De krachtigste versie van deze motor wordt momenteel aangeboden in de multi-miljoen dollar Pagani Huayra Imola.

Dit soort motoren is tegenwoordig ongelooflijk zeldzaam, en Pagani slaagt erin ze te verkopen omdat de auto’s zo veel kosten en ze in uiterst beperkte hoeveelheden worden geproduceerd. Maar over een paar jaar zal ook deze legendarische AMG V12 niet meer geproduceerd worden.

FAQ Sectie

Wat zijn de voordelen van een twin-turbo (BiTurbo) setup?

De voordelen van een BiTurbo-motor zijn vermogen, efficiëntie, koppel en opwinding. Geforceerde inductie is de huidige trend in de auto-industrie, en dat is niet voor niets want dit soort motoren zijn in staat om aanzienlijk meer vermogen en efficiëntie te bereiken.

Slechts enkele, niet-exotische moderne auto’s bieden een motor met natuurlijke aanzuiging. Modellen zoals de Jaguar F-Type, Lexus LC500, Lexus IS500, en enkele Amerikaanse auto’s kunnen nog steeds met een N/A motor worden gekocht. N/A motoren zijn ongelooflijk brandstofverslindend in vergelijking met turbomotoren, maar ze zijn eenvoudiger van constructie, wat gunstig kan zijn voor de betrouwbaarheid.

  Is de Mercedes A-Klasse een vrouwenauto?

Wat is het verschil tussen een supercharger en een turbocharger?

Superchargers en turbocompressoren zijn de populairste methoden van geforceerde inductie. Een turbocompressor maakt gebruik van de uitlaatgassen om de turbo op te starten, waardoor er een kleine vertraging optreedt tussen het moment dat u het gaspedaal intrapt en het moment dat er vermogen aan de motor wordt geleverd.

Een supercharger daarentegen vertrouwt op de motor voor zijn toerental, wat betekent dat er geen vertraging is in het vermogen. Turboladers worden vooral in Europa en Japan gebruikt, en er zijn slechts enkele modellen met drukvulling verkrijgbaar. De Verenigde Staten geven de voorkeur aan oplading voor veel van hun muscle cars, maar er zijn ook veel auto’s met turbolader verkrijgbaar.

Wat is het doel van een intercooler in een turbocharged motor?

Turboladers zijn in vele opzichten geweldig, omdat ze het vermogen verhogen en ook een betere efficiëntie bieden in vergelijking met een gelijkaardig aangedreven N/A-motor. Maar ze zijn niet perfect, want ze zijn gevoelig voor oververhitting van de motor als de hele setup van de motor niet in staat is om de motor af te koelen.

Turboladers gebruiken uitlaatgassen om de motor op te warmen, wat betekent dat de temperaturen die met deze gassen gepaard gaan ongelooflijk hoog zijn, en de bedrijfstemperaturen van dergelijke motoren zijn hoger in vergelijking met een N/A motor. En het doel van een intercooler is die gassen af te koelen om oververhitting te voorkomen en de efficiëntie te verhogen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts